Американският БТР “Пираня 5” полетя на полигон до Казанлък

https://www.24chasa.bg/novini/article/6195988 www.24chasa.bg
Стабилизираният оръдеен купол ня “Пираня 5” е разработен от израелската компания “Рафаел”.

Американският БТР “Пираня 5” полетя в буквалния, а не в преносния смисъл на думата. Това се случи в четвъртък на гарнизонния полигон “Тюлбето” край Казанлък.

Атлантикът Соломон Паси излиза от кокпита на “Пираня 5”.
Атлантикът Соломон Паси излиза от кокпита на “Пираня 5”.

Пред очите на десетки наблюдатели бронираната машина набра скорост, преодоля без забавяне стръмен склон и в един миг осемте колела увиснаха във въздуха. За 30-тонна грамада това си е постижение, коментираха военни експерти.

Заедно с тях на демонстрацията на полигона наблюдаваха представители на Министерството на отбраната и на предприятия от оръжейната ни индустрия. Сред гостите бяха и Соломон Паси, лидер на Атлантическия клуб и бивш външен министър, както и бившата ни посланичка в САЩ Елена Поптодорова.

“Пираня 5” е бойна

бронирана машина от

ново поколение,

част от семейството на най-успешните БТР 8х8, които са предназначени за Западна Европа.Тя е на въоръжение в армиите на ключови партньори на България като САЩ, Канада, Дания, Белгия, Румъния. Производство е на General Dynamics European Land Systems - европейския клон на американската компания General Dynamics Corporation.

Машината, пристигнала за целта чак от Швейцария, бе оборудвана с 30-мм оръдейна система с дистанционно управление и система за управление на бойното поле.

Цялата демонстрация на полигона бе планирана на базата на тактически сценарий, който включваше скоростно придвижване на БТР-а, проверка на надеждността на комуникацията и стрелба по условен противник.

След като показа, че може и да лети, “Пираня” демонстрира уникална маневреност. 8-колесната грамада успя да направи обратен завой на някакви си 15 метра благодарение на суперекстрата да завива не само първата, но и четвъртата ос.

С помощта на камера за задно виждане бронираната машина постигна скорост от 60 км/ч, но като се движеше назад. И движението не бе по гладко асфалтово шосе, а по изровени от дъждовете пътища на полигона.

Ако някой ви каже, че и тогава “Пираня” вози като мерцедес, не му вярвайте. Но за условията на полигона машината вървеше изключително стабилно. Сравнението със старите ни бронемашини от типа БТР-60 е направо немислимо. Местата за бойците в товарното отделение са истински лукс. А екраните пред командира и стрелеца по-скоро напомнят кабина на самолет, отколкото на транспортна машина.

Именно на екрана пред командира “изгря” картата на полигона, която гостите на демонстрацията пък наблюдаваха на голям екран. Така те видяха как командирът на машината получи задачата да се яви в определена точка на местността, където пък му бяха указани целите.

Статистиката сочи, че ако точката се определя по зададени координати, шансът за намиране е 50:50, коментира представител на компанията. Благодарение на екрана пред очите си обаче

командирът просто

няма как да сбърка

Оттук нататък в действие влязоха 30-мм оръдие и 7,62- мм бордова картечница. Те с лекота поразиха противникова група на 200-300 м и два автомобила с взривни устройства на 1200 м. За по-едри мишени като бронирани коли машината разполага и с противотанкови ракети.

Корпусът на “Пираня” е изработен от високоякостна стомана, в която може да се монтира допълнителна броня. Предвидена е и надеждна противоминна защита, която не нарушава мобилността на машината. За това способстват специалните седалки за бойците, които са прецизно закрепени към определени точки на корпуса.

“Пираня 5” притежава независимо окачване, централизирана система за изменение в налягането на гумите, антиблокировъчна система, както и високо съотношение на мощността на двигателя към теглото на машината.