Шефът на Viber за Централна и Източна Европа: Имаме сериозен ръст на приходите

https://www.24chasa.bg/novini/article/6213664 www.24chasa.bg
Атанас Райков

Атанас Райков е директор бизнес развитие на Viber за Централна и Източна Европа и страните от ОНД и Директор Телеком партньорства. Неговата роля е да надгражда  популярността на Viber в региона, като предлага качествено локално съдържание и услуги на милионите потребители. Също така, Атанас отговаря и за създаването на партньорства с телеком оператори в целия свят.

Преди това Атанас е работил 10 години за най-големия телеком в България, VIVACOM, където е отговарял за създаването и развитието на търговската стратегия на мобилните услуги и услугите с добавена стойност. Съвместно с екипа си е успял да направи VIVACOM номер едно мобилен доставчик на данни, водещ иноватор и ключов играч в оформянето на еко-системата на мобилните приложения в България.

Атанас има бакалавърска степен от Софийския университет и магистърска степен по мениджмънт управление на информационни и комуникационни технологии от Нов български университет. Има завършен курс в международния летен институт Fulbright и в международния институт за икономически и политически науки към Университета Georgetown през 2010 година.

Атанас е ментор към два от най-големите фондове за start-up бизнес в България - LAUNCHub и Eleven . Също така, помага на местния екип на фондация StartUp .

- Г-н Райков, колко абонати има вече в България Viber? Доволен ли сте от скоростта, с която се развива българският офис?

- Viber е водещото приложение за комуникация в България и сме щастливи от темпа ни на растеж. Днес целите ни са да предоставим максимално разнообразно и полезно съдържание за нашите потребители, за да могат да общуват още по-пълноценно както с близките и приятелите си, така и с брандовете, които са част от ежедневието им.

Офисът ни в България отговаря за Централна и Източна Европа. Стартирахме като екип от двама души, а днес в офиса ни вече сме 8. Скоростта, с която се развиваме като екип, е показателна и за скоростта, с която се развива компанията, както и тази, с която се увеличават потребителите, използващи услугите на Viber. 

- Преди две години споделихте, че основните приходи на Viber в България идват от стикерите, услугата Viber Out, мобилните игри и от продукти, свързани с business to business. Има ли някаква промяна тук, имате ли нови продукти?

 - За този период имаме сериозен ръст на приходите, които генерираме в България и целия регион. Интересът към стикерите и Viber Out продължава да расте, но нашите B2B услуги са тези, които се налагат все повече – много от големите рекламодатели в България правят кампании във Viber и увеличават бюджетите си, водещи финансови институции обмислят прехвърляне на тяхната комуникация с клиентите си от Facebook и имейл към Viber Service Messages, които предлагат много по-добро качество.

Друга област, където имаме големи амбиции, е електронната търговия. В началото на март представихме нова функционалност за електронно пазаруване, която позволява на потребителите да откриват продукти и брандове по интереси, директно в панела за съобщения на Viber. Засега тя е достъпна само в САЩ, но предстои да се развива и интегрира и в останалите региони съвсем скоро. 

- За две години абонатите на Viber в света нараснаха с 200 милиона. Вие отговаряте не само за България, но за 13 държави, където абонатите ви бяха 27 млн. когато заехте позицията. С колко се увеличиха оттогава?

 - От тази година аз съм отговорен за развитието на пазарите ни в Централна и Източна Европа, но така също и в Русия и ОНД. Със сигурност мога да споделя, че отбелязваме силен ръст на потребителите си във всички ключови пазари, като нашата основна цел е да намираме нови начини да помагаме на тези милиони хора да споделят емоции и преживявания със своите близки, да се забавляват и да намират решения за всекидневните си нужди, за което свидетелства многократното увеличение на броя съобщения и минути, които нашите клиенти използват.

Viber e платформа, където потребителите общуват помежду си, но също и с бизнеса и това отваря поле за наистина безброй нови възможности. 

- Роумингът в Европейския съюз отпада от 15 юни. Очаквате ли този факт да повлияе върху услугите и развитието на Viber и по какъв начин?

Мисията на Viber е да направи света много по-малък и достъпен чрез неограничена комуникация. В тази връзка ние горещо приветстваме промените, наложени от ЕС. Това ще даде възможност на нашите клиенти още по-свободно да използват Viber в чужбина чрез мобилния Интернет, включен в техните стандартни тарифни планове.

Viber отдавна не е предпочитан само защото предоставя безплатна услуги, а и заради нашето по-високо качество и сигурност на информацията спрямо алтернативните видове услуги и затова ние очакваме всички тези инициативи още повече да засилят интереса към Viber от страна на потребителите. 

- Защо е важно фирмите да имат публичен акаунт? Какво получават с него и как могат да го използват?

- Публичните акаунти на Viber предлагат един нов начин за общуване с потребителите. Чрез тях брандовете затвърждават връзката си с клиентите по още по-директен и персонализиран начин. Потребителите на Viber може да зададат директен въпрос или да получат ценна информация за продуктите или услугите на компанията. Това се случва персонално или чрез помощта на чат ботове, които са една от горещите теми в технологичния свят в последно време.

В допълнение, към тази функция, Viber дава и много повече информация (KPI) за бизнеса - брой последователи, харесвания, коментари, споделяния и др., с които компаниите по-лесно да анализират поведението си. 

- Каква е спецификата на българския пазар спрямо държавите от региона, както и в глобален план?

- Това, което всъщност отличава Viber от останалите приложения за комуникация, е именно стремежа ни да предоставяме локално съдържание за отделните пазари – както в колаборациите с брандове, известни личности, ТВ предавания, така и в колекциите стикери и т.н. Това прави всеки един пазар както от региона, така и на глобално ниво, специфичен по един или друг начин.

В България сме категоричен пазарен лидер спрямо останалите приложения за комуникация, а българските потребители ценят удобството и възможността да пестят време и усилия – както в персоналната си комуникация, така и в начините, по които се свързват с бизнеса. Имаме бързо нарастваща мрежа от стратегически партньори в различни бизнес вертикали, които ни помагат да предложим на българските потребители широк избор от съдържание и услуги. 

Виж по темата: 

"24 часа" вече е и във Viber

Заповядайте във Viber чата на mila.bg

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Целият свят е свикнал с разголените снимки на бившата съпруга на Макси Лопес - Уанда Нара. Но настоящата му половинка Даниела Кристиансон определено изненада със секси кадъра, който си пусна. Гаджето на футболиста припомни почивката им на Малдивите. И показа на всички с какво е спечелила Макси Лопес.

Поетесата Надежда Захариева търси стихове на улицата. Топпапараците на "България Днес" изловиха вдовицата на великия Дамян Дамянов да дири вдъхновение в най-острия студ, оглеждайки минувачи и сгради с напрегнато изражение. Въпреки че вече е в добро здраве, поетесата нито веднъж не се усмихна на някого,

Вратарят на "Евертън" и Англия Джордан Пикфорд може да премине в "Манчестър Юнайтед" през зимата. Ръководството на "червените дяволи" гласи 24-годишния страж за заместник на Давид де Хеа. Договорът на испанеца с клуба е до лятото на 2020 година. В момента преговорите за продължаването му са преустановени.