2280 коли със свалени табели, половината шофьори карали пияни
“Мерцедес 220 CDI” хвърчи със 178 км в час по общински път в Сливен. Ограничението в района е 60 км/ч, но шофьорът не го спазва. За щастие, до инцидент не се стига. Нарушителят обаче е заснет от камерите на Пътна полиция и след промените в Закона за движение по пътищата получава рекордна глоба.
Колата е регистрирана на името на 56-годишен мъж. Ако не посочи кой е карал, той ще трябва да плати 1250 лв. 600 от тях са за превишаване на скоростта с над 50 км/ч. За всеки 5 км отгоре допълнително се слагат още 50 лв. Така шофьорът ще трябва да плати още 650 лв. за своеволието си на пътя.
Със същата глоба е одрусан и
60-годишен
собственик на
мерцедес,
летял със 175
км/ч в Ловеч
Шофьор в Благоевградско пък бил сниман със 178 км/ч.
Триматата са рекордьори по високи глоби в страната, след като на 21 януари влязоха в сила промените в Закона за движение по пътищата, сочат данните на Пътна полиция. Имало е и каращи с по-висока скорост, но те са снимани на магистрали, където ограничението на скоростта е 130 км/ч. Затова джигитите са се разминали с по-малки глоби.
Най-големите нарушители са мъже между 35 и 45 години, показват данните на КАТ. Оттам обаче обясняват, че има и много жени, както и по-млади, и по-стари хулигани на пътя.
Скоростта се засича с 24 стационарни и 148 мобилни камери. Има и специална система за средна скорост, сложена в тунела на магистрала “Люлин”. Там човек може да с движи с до 80 км/ч. Системата засича и липса на “Гражданска отговорност”. Тя работи с камери, сложени на всяка лента на входа и изхода от тунела. Те
записват всяка
кола, която
влиза и излиза
Чрез математически формули системата смята дали шофьорът е минал по-бързо от минималното време при поддържане на точно 80 км/ч. Засече ли нарушение, автоматично праща запис към сървъра и се издава фиш.
От Пътна полиция планират да изградят още една такава система - в Пловдив. Все още обаче не е избрано точното място. Единственото условие е в участъка, където я инсталират, максималната позволена скорост да е една и съща.
Вече е започната и процедура за купуването на 84 мобилни и 15 стационарни камери. Средствата са намерени с помощта на Междуведомствената комисия. Предстои да се обявят обществените поръчки.
След влизането в сила на промените до 7 май са свалени 2280 регистрационни номера на коли, чиито шофьори карали пияни, дрогирани или без книжка. Най-често спрените автомобили са ауди, пежо и беемве.
1180 души няма да могат да ползват колата си между 6 месеца и 1 година, защото са хванати да карат пияни. Те ще платят и глоби от 500 лв., ако са били с алкохол в кръвта между 0,5 и 0,8 промила. Финансовата санкция е двойна до 1,2 промила, а за по-голямо количество започва и дело.
На съд отиват и 284-мата, седнали зад волана дрогирани. Разбира се, книжките им, както и на пияните им колеги са отнети.
816 пък са тези, останали без табели, защото са карали колата си, без да имат книжка.
От Пътна полиция обясняват, че има и други хванати да карат пияни, надрусани или без книжка. Те обаче не са били собственици на колите. Затова автомобилите са спрени от движение за 1 месец, както предвижда законът.
Свалянето на табелите е една от най-добрите мерки, смятат пътни полицаи. Според тях не толкова глобата, колкото това, че имаш кола, която не можеш да ползваш, ще дисциплинира нарушителите.
Оказва се, повечето от шофьорите, на които са наложени наказанията, имат и предишни нарушения. Затова от Пътна полиция са доволни, че с новите таблети в патрулките, могат да видят цялото досие на водача.
“Когато спрем шофьор, на таблета ни излиза цялата му история - предишни нарушения, платил ли ги е и дали са му връчени фишовете за скорост. С принтерите в колите можем да му дадем на място всичко, което не е получил, и да увеличим събираемостта”, казва Росен Рапчев от Пътна полиция.
Обяснява, че човек трябва да се дисциплинира в колата не заради контрола, а за да пази себе си и околните (виж карето долу).
След по-тежките санкции от КАТ са отчели намаление и в загиналите, и при ранените, и при тежките катастрофи. При 1847 инцидента на пътя от началото на годината до 7 май са загинали 168 души, а 2258 са ранени. За същия период м.г. загиналите са били с 18 повече, тежките катастрофи - с 328, а ранените с 372.
Главен инспектор Росен Рапчев: Всеки шофьор трябва сам да контролира скоростта си
- Г-н Рапчев, какви са съветите ви към шофьорите?
- Всеки един гражданин трябва сам да си осъществява контрол, не да очаква, че някой насила ще го контролира
Тръгвайки където и да е, всички сме в една ситуация. Няма хора, които карат скъпи коли, или такива, чиито умения за шофиране са по-добри. Когато имаме висока скорост, дори да сме със скъп автомобил, това не ни дава сигурност, че няма да направим катастрофа, или няма да причиним смърт на някой друг.
Това е фатално и няма връщане назад.
Човек трябва да се замисли и за стреса, който ще причини на близките и роднините.
- Каква е причината за това увличане по скоростта?
- Те са няколко. Едната е адреналинът, другата е възрастта, третата е самочувствието, което имат шофьорите. Някои с покритие, други без покритие.
Реално погледнато, независимо от това каква ти е колата, независимо дали е мощна, или не, има физически закони, които влияят. Дори колата да е добра, в перфектно състояние, ако няма добро сцепление с пътя, например при мокра настилка, се получава катастрофа. Затова шофьорите трябва да внимават, а не да разчитат на техническите параметри на автомобила си.