Защо в Смолян са с толкова високи оценки на матурите

https://www.24chasa.bg/novini/article/6286318 www.24chasa.bg
Тази година учениците от Смолянска област са първи на външното оценяване в IV клас, втори - на малките матури и при абитуриентите.

Резултатите били изненадващи, затова са правени и насрещни проверки в училища в Мадан, Златоград и Неделино. Те доказали, че шестиците са неоспорими

Ученикът - в клас, учителят - в час, т.е. компетентен. С тази проста, но работеща формула обясняват впечатляващите си успехи в образованието години наред в Смолян.

След като повече от 5 г. областта е в челните класации по външно оценяване в IV, VII и XII клас, тази година смолянските дванадесетокласници се поздравяват с още по-голям колективен успех. Нареждат се веднага след София по резултати от матурите. За първи път те са втори на матурите по БЕЛ, казва експертът Мария Сотирова.

Резултатите от държавните зрелостни изпити по повечето предмети са по-високи от миналогодишните. Нараснал е броят точки, които учениците са получили по БЕЛ, география и икономика, история и цивилизация, химия и опазване на околната среда, английски, немски, френски и италиански език.

Нараснал е и броят на отличниците и на двете матури. Според анализа на МОН

Смолян

традиционно е

с най-високи

резултати

след София и

преди Варна

Броят на зрелостниците с по две пълни шестици в цялата страна е 66, сред тях има и смолянски.

“Няма случаен успех, всичко е градено с години”, казва шефът на регионалното управление на образованието Иван Муцевски. Когато той поема инспектората, областта е на 18-о място в резултатите, през 2009 г. е на 19-о, а през 2010 г. на 20-о място.

Тогава излиза официален доклад на министерството, в който област Смолян е на последно място по проекти и квалификация на учителите. Затова от 2012 г. започнахме много голяма кампания за учителите, допълва Муцевски. 

В последните години при външно оценяване IV клас е винаги на първо място, а при VII и XII клас областта има първи и трети места.

“Имаше и 2 г., в които при VII клас бяхме на първо място преди София. Това не е случайно и не е просто амбиция, а трайна тенденция, която с годините последователно носи следващ успех. Тези, които излизат успешно на външно оценяване в IV клас, е резонно да постигат същите в VII клас и да дадат високи резултати на матурите в XII клас”, коментират от инспектората.

Резултатите през годините били толкова изненадващо високи, че са правени и насрещни проверки в училища в Мадан, Златоград и Неделино, които доказали на експертите от МОН, че шестиците са неоспорими. Педагозите в Смолян се гордеят, че дори всички циганчета посещават училище и излизат грамотни от него.

“Най-доброто не е този резултат, а че запазихме планината жива, а и училищата. Смолянска област е с най-много защитени училища. Качеството на директори и учители е на много високо ниво.

Но при всеки предмет ние не мерим успехите си на национално ниво, а по международни показатели, които дава изследването на PISA, в което участват 150 държави”, заявява Муцевски. Модерното в сферата на образованието в световен мащаб сега не било да изследват изоставащите ученици, а примерите на успешните, които да се следват, на база на които се извели 5 тенденции, водещи до добър резултат. Първата е да има образователна общност, за каквото Смолян бил пример в страната. 

Според Муцевски това е и много важна част от формулата на успеха - освен качествени учители да има и пълен синхрон и съдействие за работата с децата с всички институции - държавни, културни, полиция.

Така, от една страна, се отваряли много възможности на децата да се изявяват на представителни събития в страната във всички сфери, което ги мотивирало да учат и да бъдат успешни. За 2 г. Смолянска област има 5-има лауреати на национална олимпиада и много в десетката.

Всяка година деца от областта получават и по 1-2 национални дипломи. Ванеса Терзиева например стигна до националния кръг на олимпиадата по английски език, където стана лауреат с 6,00, което означава, че тя е най-добре владеещата английски абитуриентка в страната. В нейната възрастова група до национален кръг на олимпиадата по английски език тази година достигат само 10 ученици.

“Ние единствени в страната имаме образователна общност, която на мига може да се събере - вузове, читалища, спортни клубове, всички културни институции, полиция и др. Затова 5700 деца, почти 70% от всички ученици, имат постоянни занимания извън училище и така намаляват агресията си.

А където няма

агресия - има

резултат

В Смолянско няма отпаднали деца от училище и имаме високи резултати на външно оценяване на всички нива”, коментира Сотирова. За устойчивата тенденция помогнало и това, че обучили всички ключови фактори в образованието да мерят дефицитите.

Децата не бива да ги тормозиш, трябва реално да ги занимаваш. Не си струва да работиш с възрастните, не се очаква те да се променят, но децата си заслужава. И понеже няма кой знае какви добри примери сред възрастните, вече сами си създават добри примери. Важно е да създадем мислене и манталитет, казва Сотирова.

В областта на ден тръгват от 2 до 12 ученически екскурзии, във всяка община се прави състезание по безопасност на движението, освен това и в 8 вида спорт се правят областни състезания, редят експерти и учители. За добрата работа в училищата помагал и фактът, че извадили политиката от училище, както и не допуснали радикализация на верска основа и редовно проследявали развитието на едно дете.

Следят се обаче не само изоставащите, но и успешните. Пример за такова хлапе бил Наско от село Ягодина. Момчето страдало тежко от астма, с двама безработни родители, за 4 г. сменяло три пъти учениците в клас заради слети паралелки, но не само бил пълен отличник, а спечелил и ред награди на престижни състезания в Смолян и Пловдив.

Това е само едно от десетките “изумително успешни” деца на Смолянско. Един от десетките примери за “изумителни учители” е преподавателят по български език и литература Емилия Узунова от смолянската Природоматематическа гимназия “В. Левски”. Тя е носител на годишна национална награда “Даскал Ботьо Петков” за принос в развитието на българското образование, която се присъжда от Общонародна фондация “Христо Ботйов” в Деня на народните будители - 1 ноември. Предложена е за наградата от инспектората. Учителката впечатлява с дългогодишната си практика да има стол на изповедта дори на вече порасналите си възпитаници, защото не спира да следи развитието им цял живот.

На срещите на випуските за годишнини от завършването е въвела традиция до нейния стол винаги да има празен и класът да се изрежда един по един, за да сподели с нея нещо, което не може да каже пред всички. Наричат го стола на изповеданието.

Успехите се

дължат и на

траен култ към

образованието, което има в Смолянско.

Хората държат преди всичко детето им да е изучено. Запазването на тази традиция допълнително помогнало за факта учениците от Родопите да са по- учени дори от тези от големи градове като Варна и Пловдив.

“Триетажна къща за родата и висше за децата” е максимата, която изповядват родопчани поне от век. Макар и първото да е трудно в кризата, второто е факт, казват местни педагози.