Спешната централа бе създадена за 34 млн. лв. Следгаранционната ѝ поддръжка излизаше около 2 млн. лв. годишно
МВР е предприело бързи мерки за ремонт на тел. 112, тъй като от 2 години хардуерът и софтуерът на единната система за Бърза помощ не са поддържани.
“Националната система 112 е с нарушени основни функционалности. Това, от своя страна поставя в риск живота и здравето на гражданите, изпаднали в беда, а в случаите на природни бедствия, терористични заплахи или други кризисни ситуации е заплаха и за националната сигурност на страната ни”, признават от МВР.
Телефон 112
работи на
авариен режим,
обясняват диспечери. При спешно обаждане на компютрите им не пишело кой откъде звънни. Липсвал дори и телефонният номер - ако при необходимост се наложат уточняващи въпроси към подателя на сигнала, операторите не могат да го наберат повторно.
“Бъркат се адреси, градове, улици, номера. Понякога на тел. 112 се записва адрес в друг град, след като има дублиране на улици и номера. Например операторите записват адрес в София, но същата улица и същия номер ги има и във Варна и екип на Бърза помощ отива там, а пациентът в София остава да чака”, разказа пред “24 часа” човек от системата.
След като приеме сигнал за инцидент, операторът го пренасочва към пожарна, полиция, Бърза помощ, планинска служба или към изпълнителната агенция “Морска администрация”. Всяка грешка или забавяне обаче може да струва човешки живот, обясняват работещите там, които често записват информацията на ръка.
Един от тях казва, че много често стават жертви на недобросъветсни граждани, които ги заблуждават. “Системата вече не позволява да се идентифицира постъпилият сигнал дали е фалшиво обаждане, лоша “шега”, или реално събитие”, допълва той.
“За телефон 112 знам, откакто влязох в кабинета, където има папка, на която с големи букви пише 112, и знам, че е проблем.
Още оттогава
знам, че е
изтекла
гаранцията и
няма поддръжка
от 2 години
назад. Правени са опити, не е имало достатъчно финансиране”, обясни ситуацията миналата седмица вътрешният министър Валентин Радев.
Пред него стоят две идеи за разрешаване на проблема. “Едната е да продължим тази система, която е може би стара. Или продължаваме с тази система, която надграждаме, и работим така още 2-3-4-5 години, а през това време търсим съвременна и по-нова система. Но модерната система струва над 50 млн. лв. Доколкото знам, предишният министър Румяна Бъчварова по-скоро се е вглеждала в дългосрочния план. Ние пуснахме обществена поръчка, защото не искам да попадам в ситуацията на Бъчварова за голяма система за 50 млн. лв.”, уточни Радев.
Експерти обясниха, че проблемът е можело да се реши с 3 млн. лв. още преди 2 г. Бъчварова обаче тогава твърдяла, че МВР няма откъде да намери парите, и крояла планове за нова система, които засега изглеждат провалени.
В документите за новата обществена поръчка на МВР, която има за цел да закрепи тел. 112, пише, че се налага ускорена процедура за избор на изпълнител заради критичното състояние на хардуера и софтуера. Уточнено е, че
техническото
оборудване на
системата е
физически
износено и
морално
остаряло,
а в центъра в Русе има основни сървъри, които са в неизправност.
Фирмата, която ще спечели поръчката за 3-годишна поддръжка на системата, трябва да я надгради до последна версия, да смени всички сървъри и компютри и да обнови цялата техника. За първи път ще бъде осигурен и достъп до системата на хора със слухови и говорни увреждания. Те
ще могат да
подават сигнали
чрез таблет,
смартфон или
компютър
Търгът е за близо 13 млн. лв.
“Поне два или три пъти ми звъни директорът на 112 и ми казва, че системата прекъсва за няколко минути. След 5-10 минути ми казва, че е овладян проблемът. Да, де, но от това зависи човешки живот. Затова пуснахме поръчката, за да платим за 2 години назад, да надградим системата, да платим занапред. За тази година ни трябват 5 млн. лв. Като парите са за три години, докато сумата достигне 13 млн. лв. Справяме се, няма да има прекъсвания на телефон 112. Надявам се бързо някой да спечели поръчката”, каза още вътрешният министър.
Радев допълни, че телефон 112 не е изпуснат. “Имаше избори след избори в държавата, а служебният кабинет не е искал да се занимава и сега тук е горещият картоф”, очерта ситуацията той.
От 30 септември 2008 г. тел. 112 има 100% национално покритие и е достъпен от всяка точка на страната, пише в сайта на МВР.
През 2011 г. спешните повиквания от тел. 150, 160 и 166 - на Бърза помощ, пожарната и МВР, са пренасочени към 112. Те продължават да са активни, но когато бъдат набирани, обажданията постъпват в центровете на 112.
Софтуерът на спешната централа бе създаден от фирмата “Контракс” срещу 27 млн. лв., а самият център от консорциума “Сименс-Електрон прогрес” за 5,9 млн. лв. Следгаранционната поддръжка на телефона излиза около 2 млн. лв. на година. От 2015 г. обаче пари не са се заделяли. (24часа)