Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи

https://www.24chasa.bg/novini/article/6309736 www.24chasa.bg
Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева, дм, дмн Ръководител катедра „Образна и орална диагностика“, Факултет по дентална медицина, Медицински университет – София Национален консултант по „Дентална клинична алергология“

- Проф. Киселова, целият Ви професионален живот е отдаден на висшето медицинско образование. Кое Ви кара в последно време да говорите с голяма загриженост за средното образование?

- Две причини. Първата – все по-слабата общообразователна подготовка на кандидат-студентите. Втората - възможността на собствен гръб да изпитам неволите на средното образование у нас. Аз съм щастлива баба с няколко внука. Не знам коя е причината - „делегираните бюджети”, ниското заплащане на учителите или промените в ценностната система на родителите, но все по -трудно е да намериш училище, където детето ти може да получи качествено, конкурентно обучение.

Публичните училища се превърнаха в място за социални контакти, а не в „работилница” за солидна интелектуална подготовка. За съжаление качеството на образованието, което до 1990–та година беше на изключително високо ниво и нашите деца водеха във всички световни класации на най-елитните университети, е съсипано. Сега парите вървят след всеки записан ученик, а директори и учители се надпреварват да запишат повече бройки, за да вземат повече пари. За държавата е все по-трудно да предложи повсеместно качествено образование.

- Какъв е изходът от неволите на публичното образование ?

- В каруцата на успеха да се впрегне частната инициатива. Времето на „държавата майка –хранилница” отдавна приключи. Все по-успешно завоюват позиции частните училища, частните ВУЗ-ове. Практиката доказа, че те по-гъвкаво, по-адекватно отговарят на предизвикателствата на новото време. Ако проследите резултатите от външните замервания ще видите, че в първата десятка са предимно частни училища. Държавата почти винаги е онзи анонимен образ, който обобщава в себе си отговорността на всички хора взети заедно. При частника отговорността е само негова и тя не е само морална, но и материална. Ако не осигури качество, се проваля, губейки всичко. Това е една от причините частните училища да осигуряват високо качество на обучение.

- Ефективността на обучението в частните училища е доказана с практиката. Но какво да правят родителите, които не разполагат с необходимите средства? Как да се реализира идеята за равен старт?

- Като се използва опита на много европейски страни. Всеки родител получава ваучер с размера на гарантираната от държавата издръжка на един ученик, която е около 1500 лв. Този ваучер той предоставя на училището, което е избрал. То може да е частно, държавно или общинско. На базата на събраните ваучери училището получава гарантираната от държавата издръжка. Така се създава конкуренция между публичните и частните училища, която в момента липсва. Тази конкуренция ще е един от лостовете, които ще размърдат отговорността на публичните училища. При такъв подход таксата в частните училища автоматично ще намалее с размера на единния стандарт за издръжка. Социалните държави помагат на своите граждани да получат равен достъп до качествено образование като финансират и учениците в частните училища. Фактите са следните: Във Франция 2/3 от финансирането на частните училища идва от държавата. В Холандия -100%, Швеция -100%, Дания -90%, Германия – 85 %, Испания -85%, Норвегия -85%, Унгария – 80%,Чехия – 70%, Полша – 65%.

- Дали обаче нивото на подготовка във всички частни училища винаги оправдава не малките разходи на родителите, които искат най-доброто за децата си?

- За съжаление не във всички частни училища. Не винаги платеното означава качество – знам го от здравеопазването. В личен план, дълго се лутах в този лабиринт, докато намеря това което осигури наистина пълноценна подготовка за моите внуци. Искам да спестя на родителите „епопеята” на търсене на подходящото училище, като споделя, че имаме и много добри модели, които не отстъпват по нищо на високите критерии на водещите в света. А аз имам база за сравнение с обучението на моя внук в Англия. В България имах възможност да ползвам обучението на Частно средно училище „Евростар”, от което съм очарована. То не само, че по нищо не отстъпва на обучението в елитното английско училище, където учи известно време моя внук, но в някои отношения надвишава нивото на подготовка.

- Какво по-конкретно Ви накара да изберете ЧСУ „Евростар” ?

- Организацията на учебния процес и методиката на преподаване.Налице е безкомпромисен контрол над работата на преподавателите. Всяка сутрин учителите докладват пред ръководството и учениците какво точно ще преподават в час. Ясно се формулират въпросите, по чиито отговори ще се прецени дали ученикът е усвоил преподаденото или не е. В края на учебния ден започва персонално изпитване на всеки ученик. Ако той е показал, че е усвоил материала, си тръгва. Този, който не се е справил, остава за доучване, докато планираното за деня влезе в съзнанието му. Така системата дава стопроцентовата гаранция за успех. Обучението по немски и английски език се осъществява в групи, според ниво на знания, с максимум от 8 човека. Всеки ден в сайта на училището преподавателите публикуват отчет за проведените занятия, в който се отразява и конкретната успеваемост на всеки ученик. Учениците задължително се явяват на изпити пред комисии на British Council и Goethe Institut за сертифициране на знанията си съобразно Общоевропейската езикова рамка.В края на седмицата се публикува справка за успеваемостта по всички предмети. Срочната оценка по съответния предмет е средно аритметично от седмичните оценки. Системата осигурява точен отговор, къде се намира успеваемостта на ученика спрямо конкурсните критерии. Математиката се учи с хорариума и критериите на математическа гимназия. В 8-ми подготвителен клас се учат едновременно немски и английски език, като не се започва отначало, а се надграждат наличните знания по езика. Статистиката показва, че всички завършили ученици в „Евростар” след това заемат винаги първите места в класацията на висшите учебни заведения, не само в България.

- Системата на обучение в ЧСУ „Евростар” не е ли доста стресираща за учениците?

- В началото и аз имах притеснения в тази посока, но много скоро се убедих, че те не са основателни. Налице е уважение към личността на всеки ученик. Това което приятно ме изненада е, че дисциплината не се възприема от учениците като безропотно послушание, а като осъзната необходимост. Умело е вплетен игровия момент в обучението. В учебния процес преобладава състезателен дух, борба за по-добро представяне.Най-успешните получават привилегията да бъдат помощник-учители. Използват се най-съвременни аудио-визуални и мултимедийни системи за обучение. Специално внимание се отделя на психо-физиологическата предпоставка за успеха – умението да се поддържа устойчиво внимание. Занятията са с времетраене 1,30ч. с прилагане на „мозъчната атака”. Комплексният подход осигурява формиране на научно мислене, провокират се творческите индивидуални способности на ученика. Много полезни за психическата закалка на учениците се оказват спортните занятия по източни бойни изкуства. Всеки ученик минава през така наречения тест „Радини вълнения”. Това е изпитване пред цялото училище в присъствието на родители и роднини, където в ролята на Киряк Стефчов са няколко учителки, които задават злонамерени въпроси. Нямате представа какво наслада е да видиш как детето ти в тази стресираща обстановка се държи с достолепно спокойствие, и аристократично великодушие. Няма и помен от очакваните психогенни реакции.Тази психическа устойчивост срещу стресови ситуации е едно от големите постижения на „Евростар”.

- Какво бихте посъветвали управляващите?

- Избрах примера с това училище, за да покажа,че няма нищо трудно, ако целта е достигане на качествено образование. Какво пречи на държавата да започне да работи по този модел? Сигурно причината не е само в парите. Сега с голямо удовлетворение прочетох в програмата на новото правителство,че един от приоритетите на мандата ще бъде образованието. Мисля,че цялото общество ще подкрепи това рестартиране на изконно добрия български образователен ценз. И ще престанем да се унижаваме взаимно като стоим по опашки от 4 часа сутринта, за да се записваме в списъци, които ще дадат шанс на нашето дете да учи в желаното добро училище. Знам,че тези репортажи ни правят за смях в страните с утвърдени модели на качествено образование, но съм твърдо убедена и във възможностите на нашата държава. Щом нещо го има и работи успешно, нека всички се потрудим то да се развива- във всеки квартал, град, училище.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар
ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

"Банда гейове ми дават наклон на оная работа!" Така се изказа босът на "Локо" (Пловдив)за част от своите играчи, които през лятото се опитваха да му търсят сметка за това как управлява клуба. Сега Крушарски отново е бесен на някои футболисти, след тежкото поражение от "Ботев" в дербито на Пловдив. "Канарчетата" спечелиха с 3:0 и не оставиха

Водещата се мести окончателно в Америка Наталия Симеонова почти сигурно може да се счита за американка. Водещата на "Море от любов" и "Предай нататък", които отдавна не огряват ефира на Би Ти Ви, трайно се премести във Флорида, където дъщеря й Виктория е била приета да учи "Връзки с обществеността",

50 бона искал от бизнесмена Акиф Тодор Давидов с обвинение за изнудване и закани за убийство Скандалното гадже на ромската перла Софи Маринова Тодор Давидов-Гринго го чакат до 8 години затвор, ако се докажат обвиненията към него за изнудване за 50 бона и заплахи за убийство на айтоския бизнесмен Асен Атанасов-Акиф.