Ден по-рано “24 часа” написа, че чашата на язовира се е пропукала,
Вината била на тройната коалиция
БСП заложила бомбата с Калиакра, а тогава Корнелия Нинова била в управлението
Прокуратурата да разследва строежа на язовир “Цанков камък”, поискаха на извънреден брифинг в петък зам.-министърът на енергетиката Жечо Станков и депутатите от ГЕРБ Десислава Атанасова и Александър Нанов.
“След 7 г. експлоатация се появиха първите дефекти на съоръжение, което от 440 млн. лева е скочило на 1 млрд. лева като инвестиция. Водата изтича от язовира и това означава, че парите в него могат да се върнат чак след 100 г.”, заяви Станков.
В петък “24 часа” съобщи, че чашата на “Цанков камък” се е пропукала. Водите на р. Гашня, близо до стената на язовира, вместо в него се изливат в подземните недра на няколко километра под с. Стоманово.
Коритото на реката е ронливо и никой от проектантите не е предвидил, че не трябва да се вкарва в язовира. Сега се налага спешен ремонт.
“Цанков камък”
ще е сух повече
от 2 месеца
заради планов оглед и ремонт на облицовката на коритото на р. Гашня. Ще се правят и текущи ремонти на хидрогенератори 1 и 2 на ВЕЦ “Цанков камък”.
На всеки 5 г. ще трябва да се прави обследване на укрепените карстови скали и те да се ремонтират, тъй като водата от язовира ще продължава да изтича, прогнозира зам.-министърът на енергетиката. При това положение електрическата централа на язовира не може да работи повече от 40-50 дни в годината, а засушаването му води до нарушаването на екосистемата и до смърт на рибите.
Виновна за
“Цанков камък”
според Жечо
Станков е
тройната
коалиция
Десислава Атанасова се възмути, че вместо да отчита успешните първи 100 дни на третия кабинет на Борисов, трябва да говори за мегаломанските проекти на Тройната коалиция като “Белене” и “Цанков камък”. Тя обяви, че Корнелия Нинова е уволнена от Сергей Станишев като зам.-министър на Румен Овчаров за корупция.
“Същата тази Нинова, която говори с особен плам за паралелната държава, участваше в управлението, което заложи и бомбата на Калиакра. БСП да се справят с купувачите на гласове, а не да говорят за съветниците на ГЕРБ”, призова Атанасова.
Според депутата Александър Нанов с парите за “Цанков камък” и за пътя до него е можело да бъде построена магистрала “Хемус”.
“БСП говорят за пари за пенсии и заплати, а заровиха 3 милиарда лева в “Белене”. Проектите на тройната коалиция са
чист пладнешки
грабеж от
данъкоплатеца
Призоваваме прокуратурата да провери всички договори за “Цанков камък”, добави Нанов.
Язовир “Цанков камък” продължава да е яма, където се погребват много пари. Равносметката е над 1 милиард лева при прогнозна стойност през 2004 г. от 220 млн. евро, когато тогавашният премиер Симеон Сакскобургготски даде старта му с три символични взрива. Идеята за строеж на “Цанков камък” е от поне 30 г. Язовирът е част от каскадата “Доспат - Кричим”, която започва с яз. “Доспат”. От него чрез напорна деривация водите се отправят към ВЕЦ “Тешел”, а от нейния дневен изравнител - към ВЕЦ “Девин”, която преработва и допълнително уловени води. Вторият язовир от системата е “Въча”, а следващият е “Кричим”.
“Цанков камък” трябва да е между тях, като от него се очаква да подобри работата на останалите и да се осигури водоснабдяването на Пловдив.
Целият строеж продължи при правителството на царя и тройната коалиция.
Заради лоши
проучвания
цената на
язовира скочи
двойно,
а на обходния път, част от пътя Девин - Кричим - тройно, тъй като старият път остана в акваторията му.
Калпавите проучвания започнаха да гълтат пари още при строежа му. Оказа се, че част от земята в местността Гашня, която остава под вода, трябва да се тампонира допълнително с бетон и желязо, защото може да се окаже неустойчива във времето.
Точно 6 г. след пускането му се наложи ремонт. Почвата и земните пластове, които в района са ронливи, пропускат вода и НЕК го източи.
Установено е, че има нужда от омрежване на скат и укрепване на разхлабени скални късове и земна маса с ориентировъчен обем от 400 кубика. Срещу 125 хил. лева те трябва да се извозят и да се достави и монтира стоманена мрежа по ската с анкери и крепежни елементи за 40 дни.
При откриването на язовира строителите обявиха, че поради наличието на карстови образувания в най-ниската част дъното е било покрито с бетонна плоча, а откосите - с пръскан бетон, за да се осигурява нужната водоплътност.
След източването язовирът е сух повече от 2 месеца, а повторното му завиряване ще отнеме минимум още един месец. Местни рибари негодуват, че е умряла рибата, пусната от тях в съоръжението, а еколози предупреждават за екологични вреди.
Още при първите месеци след завършването му “24 часа” обаче се натъкна на необясними течове след стената, които идват от язовира откъм проблемната му дясна страна. Те са точно срещу разклона за село Лясково.
Става въпрос за пробив на води в планината на няколко места. Тогава изтичащите води оттам и вливащи се в коритото на Въча бяха горе-долу колкото 1/3 от дебита на реката. Пробивите бяха в ниската част на брега. С просто око се виждаха три големи пробива на едно място и още един на 100 метра нагоре в посока към стената.
Дясната страна на язовира създава проблеми още от самото му строителство и на нея се дължи голяма част от оскъпяването му. В Девин възрастните хора коментират, че затова и не е бил построен по време на социализма, защото имало дълга дискусия между специалисти за устойчивостта на скалите.
Освен допълнителни пари за дъното на язовира при направата му и след това за запушване,
още около
500 хил. евро
бяха загубени
през пролетта на 2008 г. заради некачествен бетон, излят в стената по преценка на отговорника на обекта от страна на строителя “Алпине бау” Петер Гферерер. Тогава некачественият бетон бе отстранен от стената чрез къртене.
Оскъпяването на строежа се обясняваше от специалистите с тектонски пукнатини и изветрени участъци.
При изграждането на хидровъзел “Цанков камък” са изключени от горския фонд 1100 декара гори и земи и са предоставени 597 декара площи от държавния горски фонд. Самото строителство глътна много пари и защото имаше десетки кражби от обекта. По време на строежа полицията съобщаваше ежедневно за открадната нафта. В района наричаха глупаци онези, които караха на бензин, а не на нафта. Австрийските строители се принудиха да индикират горивото, за да бъдат по-лесно залавяни крадците.
Стартът на строителството на язовира бе даден на 26 април 2004 г. При посещения след това в Девин по време на тройната коалиция лидерът на ДПС Ахмед Доган не веднъж изтъкваше, че той е осигурил инвестицията. След това се оказа, че той е получил 1,5 млн. лв. хонорар като консултант.
Обходният път над язовира обаче удари рекорд като
най-скъпия път в
България - около
6 млн. евро
струва
километър
Тогава премиерът Бойко Борисов, който караше първия си мандат, го определи като “златен”. Третокласното шосе включва 10 км нов път по билото над водното съоръжение и рехабилитация на съществуващия от село Лясково към Кричим. В проекта влиза и тунел с обща дължина 882 метра. Той беше започнат през 2005 г. и бе кръстен “Теодора” на името на дъщерята на тогавашния вицепремиер Румен Овчаров. Ексминистърът обясни, че дъщеря му била избрана на семеен съвет за кръстница на тунела, понеже наскоро имала имен ден. Овчаров дори подчерта, че трябва да се благодари на детето, понеже дошло за освещаването болно и с температура. Момичето бе накарано да възпламени първия взрив на тунела пред погледа на вицеканцлера на Австрия Хубер Горбах. После тихомълком тунелът бе прекръстен на “Лясково”. По проект новият път, рехабилитираният и тунелът трябваше да струват 41 млн. лв. Сметката накрая излезе 120 млн. евро.
В 10-те километра се наложи да правят над 30 подпорни стени с дължини от 40 до 70 м. На места има врязвания в планината от 50 до 70 м, които се подпират също със стени. Пътят прави изкачване с половин километър за 10-ина километра. “Това е най-трудният участък, който съм правил през живота си”, казваше тогава австрийският инженер и ръководител на строителството му Щефан Ципуш.
“Лично съм предлагал вместо безброй подпорни стени да се направят тунели и мостове, щеше да е хем по-здрав, хем по-евтин, но ни беше нареждано да се придържаме към проекта”, обясняваше Ципуш, който има 35 г. стаж в язовирното и пътното строителство в Австрия, България,Турция, Либия и Китай.
След строежа на пътя няколко години по него падаха свлачища, а жителите на Девин силно негодуваха, че никой не го поддържа, тъй като беше в активите на НЕК. В началото след пуска му строителите бяха викани да си чистят свлачищата и вложиха още средства, за да ги укрепват. Дълги години по него стояха табели “Внимание, строителен обект 17 км”. Чак тази година пътят се прехвърля към републиканската пътна мрежа. И в него пак предстои да се влагат куп пари за рехабилитация, още повече че от месеци наред след тунела при Лясково има огромно опасно свлачище, затворило едното платно, заради което се налага укрепване на целия скат.
В края на 2015 г. на посещение в Смолянско Бойко Борисов заяви, че понеже пътят е лошо построен, никой не го иска - нито МРРБ, нито НЕК, нито АПИ. “Пътят е направен калпаво, отвесен, свлачища, непрекъснато някой трябва да налива милиони, за да го поддържа”, коментира тогава премиерът. И заяви: “С този 1 млрд. лв., с който е построен “Цанков камък”, е можело да се построят спортни зали във всяко село в страната. За 3000 г. “Цанков камък” ще се изплати. За времето, което Христос е наш Бог. 1 млрд. лв. за 80 мегавата ток”, гневеше се Борисов.
Кирил Добрев: ГЕРБ използват “Цанков камък”, за да заглушат “Суджукгейт”
Нова мода сред управляващите - дават изявления от курорти между две слънчеви бани
“Последните няколко дни виждам нова мода - управляващите дават пресконференции от морските ни курорти, от станциите на властта, между 14 и 16 часа - точно когато слънцето е най-опасно и трябва да бъдат на сянка. Основна тема днес (вчера - б.р.) беше “Цанков камък”. Това обяви в позиция до медиите зам.-председателят на БСП Кирил Добрев.
“Зам.-министър на енергетиката обстойно обясняваше за проблемите на язовира. Искам да успокоя българските граждани - спокойно, депутатите и зам.-министрите просто са само слънчасали. Няма пукнатини по стената”, казва Добрев. И обяснява, че по договор за експлоатация техническото съоръжение след 6 г. трябва да бъде прегледано от дъното, където е разположено върху карстови скали, и ако има пукнатини, трябва да бъдат отстранени.
Подчертавам, че това е планов ремонт на НЕК, за който са обяснили в прессъобщение още през юли, допълва зам.-председателят на БСП.
Основната причина за тези пресконференции е пак да се неглижира, смачка и захвърли “Суджукгейт”, категоричен е Добрев. Главният свидетел на прокуратурата излиза и заявява, че откакто е станал такъв, животът му е в опасност, че всички държавни институции го мачкат и го сгъват за това да си оттегли показанията, допълва той.
“Направих си труда да погледна сайта на Министерския съвет - има и други почивни бази. Те се намират във Велинград и Пампорово. Очаквам планинарите от утре да се включат с нови пресконференции. Тема за тях може да бъде Паметникът на Съветската армия - “за” или “против” неговото демонтиране”, завършва изявлението си заместникът на Корнелия Нинова.