Само две фирми кандидати за първия етап от системата за онлайн избори
За гласуването по интернет, което трябва да е възможно за изборите за европейски депутати през 2019 г., ще е нужна предварителна регистрация. Това предвиждат техническите задания за системата за електронно дистанционно гласуване, които са подготвени от Държавната агенция “Електронно управление” и Централната избирателна комисия.
Системата за гласуване по интернет ще е интегрирана със системата на електронните лични карти и базите данни на ГРАО, за да може да разпознава кой има право на глас за съответния вид избори, обясниха от агенцията, оглавявана от Росен Желязков.
Системата трябва да бъде изградена през следващата година, стана ясно в понеделник, след като бяха отворени офертите от първия етап на проекта. В него ще бъде направен само анализ на световния опит в гласуването по интернет и ще се дадат препоръки как точно да бъде изградена системата за електронно гласуване. Освен това до края на тази година трябва да бъдат организирани и три пробни гласувания по интернет.
Две фирми ще се състезават за изграждането на пилотната система за дистанционно електронно гласуване, стана ясно в понеделник при отварянето на офертите.
За първия етап кандидатите са компаниите “Билдинг Пропъртис Холд” ЕООД и “Ню Ай” АД. И двете фирми са дали цени, по-ниски от предварително обявения бюджет от 33 333 лв. Първата компания предлага да свърши работата за 22 хил. лв. без ДДС, а втората - за 8000 лв. без ДДС.
Целият проект за въвеждане на гласуване по интернет пък е на стойност 1,5 млн. лв., като 1,3 млн. лв. са осигурени от европейските фондове по Оперативна програма “Добро управление”. Вторият етап - изграждането на същинската система, ще бъде възложен, след като бъдат направени анализът и пилотната система и бъдат проведени трите експериментални гласувания.
Електронното гласуване не трябва да отнема повече от 5 минути, като системата трябва да позволи на гласоподавателя да поправи вота си.