За създаването на новия продукт влагат 17 млн. долара, може да се появи на пазара до 3 г.
До 3 години хората ще ядат сочни бургери с говеждо, отгледано в лаборатория. Не само че е възможно, но за технологията на създаването на синтетично месо най-богатият човек в света Бил Гейтс и основателят на “Върджин” Ричард Брансън дадоха 17 млн. долара.
Двамата богаташи, заедно с бившия президент на “Дженерал мотърс” Джак Уелч и брата на Илън Мъск, избраха да вложат капитали в компанията “Мемфис мийтс”. Фирмата има успешни опити за отглеждане в изкуствена среда на месо от мускулни животински клетки. Нейният продукт, както и на други компании, още не е стигнал до пазара, защото е по-скъп от естественото месо.
Първият бургер в света, отгледан в лаборатория, бе изяден през 2013 г. в Лондон и струваше внушителните 330 хиляди долара. Приготвеното месо бе създадено от учения Марк Пост.
Новият вид мръвки се нарича “чисто месо” и
не се изисква клане
на животни за него
Освен това производството на синтетично месо се очаква да защити природната среда, защото са му нужни само 1% от земята и 10% от водата, необходими днес за животновъдство.
“След 30 години няма да ни се налага да убиваме животни, а месото ще бъде по-чисто и здравословно, без да се промени вкусът му”, каза Ричард Брансън пред Блумбърг. Според анализатори с инвестицията си създателят на “Върджин” и Бил Гейтс се опитват да откраднат дял от трилиондоларовия глобален пазар за месо.
За създаването на чисто месо се вземат самовъзпроизвеждащи се живи клетки от животни и се слагат в хранителна среда, наситена с кислород, захари и минерали. Специалисти ги оставят
да се развиват
в биореакторни
резервоари
за период от 4 до 6 седмици. Въпреки че не са заклани животни при производството на месото, фирмата “Мемфис мийтс” използва фетален говежди серум от кръвта на неродените телета или прасета, за да инициира процеса.
Така през февруари 2016 г. компанията даде начало на производството на отгледано в лаборатория говеждо месо и на пилешко и патешко през март 2017 г. “Мемфис мийтс” обяви, че се надява да донесе “чисти” месни продукти на потребителите в целия свят през следващите 2 до 3 години.
Първите ястия на компанията с изкуствено месо ще включват хотдог, колбаси, бургери и кюфтета. За приготвянето им ще се използват рецепти, разработени от всепризнати готвачи, пише в. “Дейли мейл”.
“Чистото месо е част от нарастващата тенденция сред потребителите за по-устойчиви източници на храна и по-голямо внимание към селскостопанските методи. Това показва увеличеното предпочитание към биологичните продукти, както и по-голямо значение за хуманното отношение към животните”, каза д-р Ума Валети, съосновател на “Мемфис мийтс”.
Според оценки на ООН животновъдството използва една трета от световното зърно и около една четвърт от цялата земя, която се използва за паша, съобщи в. “Уолстрийт джърнъл”. Консумацията на месо се очаква да нарасне почти до 73% до 2050 г. Учени се надяват, че новият продукт би могъл да разреши настъпващата хранителна криза.
“Мемфис мийтс” твърди, че нейната най-модерна техника произвежда 90% по-малко парникови емисии и
не изисква
антибиотици или
други добавки,
използвани в традиционното производство на месо.
“Очаквах, че ще бъде по-меко, а не е толкова сочно”, разказва Хани Рътслър, опитала първото синтетично месо през 2013 г. Друг вкусил от чистите мръвки казва: “Има познатото усещане за истинско месо, но вкусът е различен”.
“След няколко години месните любители ще могат да избират между традиционното месо, което включва страдание на животните, и месо без страдание на животните, което и наподобява 100 % структурата, вкуса и външния вид на месото”, казва Ярон Богин, директор на израелската компания Modern Agriculture Foundation, цитиран от Ройтерс.
Компанията от Сан Франциско Hampton Creek иска да достави първия продукт от чисто месо на потребителите догодина. Според наблюдатели от сектора и други компании обаче огромните технологични и регулаторни спънки означават, че ще бъдат нужни поне пет години този вид храна да се предлага в скъпите ресторанти, и десетилетие, за да стигне до масовия потребител.