НА ЖИВО: Пленарно заседание на депутатите от 49-ото НС

Видео Подкаст image/svg+xml

Кръстьо Драгинов: Защо няма държавно училище за надарени деца, които искат да дълбаят в науката

От средното образование в България има полза, защото човек може да разбере в какво е добър

Висшето образование на медалистите да се поема напълно от държавата

Младежите да могат да специализират още от училище, казва студентът по медицина Кръстьо Драгинов

- На 31 октомври в. “24 часа” отличи 54 ученици със значителни постижения в науката и на международни олимпиади. Вие сте един от наградените, Кръстьо. Като наскоро завършил природо-математическата гимназия в Гоце Делчев, как оценявате предимствата и недостатъците на българското средно образование?

- От образованието в България има полза, защото човек може да разбере в какво е добър. Учим много предмети и наистина се набляга върху тях, поне в нашата гимназия. Така ученикът вижда кое му е интересно и с какво иска да се занимава в бъдеще. Най-малкото получава обща култура. Тя ще му бъде полезна във всяка сфера на живота. Недостатъците са от същото естество - наистина се набляга върху всичко. Говоря от моя гледна точка, но съм чувал и други олимпийци да говорят така за своите предмети. Аз бих искал да се наблегне върху химията, но един математик иска върху математиката, историкът иска върху историята. Може би там е проблемът. Когато си избрал това, което те влече и с което искаш да се занимаваш, другите предмети някак леко те спъват. Не може да се получи, ако учиш само в училище, тъй като класът е от много деца и всеки харесва нещо различно. Има множество школи и проекти. Министерството на образованието също организира такива школи, след като човек е достигнал до национален кръг. То отпуска средства и се правят в съответното училище за избрани ученици, с които учителите да се занимават.

Ако някой иска

наистина да

постигне нещо,

не става само

с училище,

тъй като трябва да се задълбочи. Това, което на мен ми беше много полезно, е подготовката ми в София в Химическия университет. Но тази подготовка е, след като ученикът се класира и за олимпийския кръг.

- Какви са вашите съвети за подобряването на системата?

- Може би трябва да се засилят подготовките по някои предмети, но ако това се направи, част от учениците няма да бъдат доволни. Трябва да се създадат повече школи, чрез които учениците да бъдат разпределени според своите знания и интереси, а не да се събират в един клас по 10 души. Тъй като от тях един е много по-напреднал, друг е много по-назад. Трябва да се съчетават нещата в групите.

- Ако бяхте министър, какво щяхте да направите?

- Бих създал например клас от ученици от цялата страна, не само от Гоце Делчев или София. С ученици, които са наистина добри в дадена област и искат да се развиват в нея. Това би могло да бъде държавно училище, в което да се събират такива деца. Да се занимават с дълбините на науката, а не с това, което е по регламент. То трябва да се плаща от държавата. Все пак ние, получавайки такова образование и явявайки се на олимпиада, представяме държавата. Добре ще бъде тя да ни спонсорира.

- Олимпийците получават ли достатъчно грижи от държавата?

- Да. Отпускат се пари за школи за нас. Предлагат ни се обучения и държавни стипендии. Не мога да се оплача по никакъв начин.

- Защо избрахте да учите медицина?

- Това е детската ми мечта. Идеята да помагам на другите и да имам знанието да го правя, ми вдъхва надежда за по-добро бъдеще. Това ще бъде най-голямото удоволствие за мен.

Искам да бъда

кардиохирург

Поне според мен сърцето е един от най-важните органи в човешкото тяло и има още какво да се разгадае за него. Например как да се намали честотата на инфарктите или атеросклерозата, изобщо всичко в сърдечносъдовата система. Ако не е кадриохирургията, то това би било само хирургия. Аз съм още в началото на моето следване и ще откривам още интересни факти за човешкото тяло. В бъдеще, ако нещо ме грабне, не знам дали ще устоя.

- Много от вашите връстници заминават в чужбина. Вие защо останахте?

- Ако човек иска да се развива, може да го направи навсякъде. Аз

искам да остана

в България,

защото е моя родина. Тук се чувствам най-добре и съм сигурен, че не сме по-назад от другите държави. И в образованието, и в икономиката, във всичко. Мотивите на всеки са различни. Чувал съм, че някои искат да пътуват, защото България била малка според представите им. Друг иска да получи по-добро образование. Не го разбирам. Това, което ние получаваме тук, поне за мен, е предостатъчно. Може някой ден да изляза навън, да получа някаква специализация в определена област, но винаги ще искам да се върна в моята родина.

- Какво трябва да се промени, за да остават повече млади хора у нас?

- Някои бягат от финансова гледна точка. Според тях, когато излязат навън и някой им даде стипендия, покривайки разходите за образованието, е по-добре. Може би държавата трябва да спонсорира някаква бройка студенти, които да бъдат, както е навън, с изцяло платено обучение. При нас част от сумата се поема от държавата. Трябва

да се създаде

фонд, който

да покрива

образованието

на част от изявените ученици, които са показали, че могат.

- А какво може да задържи лекарите у нас?

- И тук проблемът е свързан с финанси. В чужбина има развитие на новите технологии - нова апаратура. Но мои колеги, които завършват, вече говорят за технологии, които са единични в света, но които дори и български болници притежават. Разбира се - една за цяла България, но наистина я има и тук. Добре е, че някои излизат навън, за да се възползват от технологиите, но винаги е по-добре човек да връща тези знания в родината. На бъдещото поколение трябва да се обясни, че светът е широк и за всички, но България си е за българите. Преди си мислех, че болниците са много стари, че вътре мирише и не е приятно за стоене. Нищо подобно. Там, където съм влизал до момента, не е така. Болниците са ремонтирани. Последната, в която ходих, беше “Света Екатерина” и казаха, че е ремонтирана още през 2001 г., а вътре е много запазено. Може би в някои има нужда от пари за ремонт на сградите, но не мога да кажа, че това нещо не се прави.

Визитка:

- Роден в Гоце Делчев на 24 април 1998 г.

- Завършил природо-математическата гимназия “Яне Сандански”

- Студент по медицина в МУ - София

- Член на Асоциацията на студентите медици в България (АСМБ)

- Златен медалист на националните състезания по химия

- Владее руски и английски

Автор на статията

Румина Димитрова Румина Димитрова


Споделете статията

Четете още