Допитване на "24 часа" до шофьори за смъртоносната отсечка от Ябланица до Севлиево показа - огромна част от водачите преминават със 120-130 км в час. Има и “отличници”, профучаващи със 140-150 км в час
Агресивни и безразсъдно смели шофьори, както и катаджии, които не стоят на опасните места, са двете основни причини за кървавите катастрофи.
Това бе категоричното мнение на петима български шофьори, които всяка седмица изминават разстоянието от София до Велико Търново, Попово и Търговище заради служебните си дела.
Около 70 километра е “смъртоносният маршрут” между Брестница и входа на Севлиево, където
за близо 30 часа
в петък и събота
загинаха 11 души
“24 часа” разговаря с петимата шофьори за причините за всекидневните катастрофи. Двама от тях карат бусове, единият - камион с мляко, а останалите двама пътуват с джип и лек автомобил.
Опасната отсечка започва веднага след края на магистрала “Хемус” на изхода на Ябланица, на входа на Брестница и свършва преди Севлиево на разклона за с. Малиново.
Според водачите всеки ден по този маршрут стават по 4-5 леки удара, при които има само смачкани ламарини.
Шофьорите са категорични, че отсечката между Брестница и входа на Севлиево е с много добре поддържан път, с прави участъци и завои. Има добра маркировка и ясни знаци - 90 километра в час извън населените места и 50 километра в селищата.
Докато се изминават 70 километра, се преминава през 4 населени места. Разположени са
камери, чиито
места са
известни на
шофьорите
- те са на Микре и на разклона за село Малиново преди Севлиево.
Виж графиката голяма тук
Там всички намаляват, за да не ги заснемат. Според петимата водачи, ако КАТ започне да пуска данни за заснетите и глобени нарушители в тези точки заради превишена скорост, ще има добър ефект.
До този момент обаче не са прочели статистика какъв е размерът на глобите от камерите и колко от тях са платени.
Опасната за
живота част
започва веднага
след
магистралата
от село
Брестница
И петимата, с помощта на които “24 часа” начерта опасната отсечка, признават, че през тези 70 километра те пътуват
с малко
завишена скорост
- 100 километра
в час при разрешени 90 километра.
Опасният участък от 70 километра обичайно се изминава за около час.
Основният проблем и според петимата е, че огромна част от шофьорите преминават през тези 70 километра със 120-130 километра в час. Има и “отличници”, профучаващи със 140-150 километра в час.
Образуват се често задръствания и те са и в делнични, и в празнични дни. През седмицата пътуват много тежкотоварни камиони, зад които се образуват сериозни опашки.
Има и голям брой нерешителни шофьори, които дори и на разрешени участъци не изпреварват тежките камиони и така още повече се “запушва” ситуацията по тези 70 километра. През уикенда пътуват и много “неделни” шофьори, които или са неопитни, или са агресивни, или от двата типа заедно, които също са опасни за всеки, който се движи по пътя.
Коли на КАТ обикновено стоят в центъра на село Брестница, в центъра на Български извор, между двете бензиностанции на Микре. “Засадите” им са известни на пътуващите през 70-те “черни” километра и шофьорите се предупреждават помежду си с обичайните светлинни сигнали.
Служителите на КАТ “дебнат” само на прави участъци и когато спрат шофьор, който кара със 120-130 километра в час, той
реално е
“прелетял” през
завоите и
забранените за
изпреварване
места
със същата скорост.
КАТ трябва да застане на няколкото опасни и забранени за изпреварване места и по този начин там да “усмирява” и “потиска” агресивните шофьори, смятат и петимата водачи, от които “24 часа” потърси мнение какви мерки трябва да се вземат, за да намалят катастрофите в участъка Брестница - Севлиево.
Заради изпреварване на камион 11-а жертва за 2 дни
67-годишната Софка Нешкова от София издъхна, след като колата, в която пътувала, се блъснала в дърво на пътя София-Варна край с. Български извор в събота вечерта.
Поредната трагедия станала около 19 ч, когато шофиращият 20-годишен младеж предприел изпреварване на камион. Пред него обаче имало друг тир и за да избегне челния удар, той кривнал встрани. Травмите на Софка били толкова тежки, че на път за ловешката болница тя починала. Младеж и момиче от колата са пострадали леко.
Софка е 11-ата жертва на катастрофа в Ловешко за последните 2 дни. Кървавата серия започна в петък по обяд, когато край с. Микре пътнически бус се заби челно в камион. На място загинаха 6-има души, а други 3-има се простиха с живота след това. 19 бяха ранените. Стабилизирано, но тежко остава състоянието на 4-мата пострадали и приети за лечение в болницата в Плевен, каза в неделя говорителят Момчил Цветков. В реанимацията са 3-ма пациенти със счупвания на таза, луксации на тазобедрени стави и фрактури.
В събота последва нов инцидент - този път до с. Сопот. Там загина 13-годишният Лазар Денчев от Севлиево. 40-годишната му майка била зад волана, но изтървала контрола над колата и се блъснала челно в друг автомобил. “Състоянието на всички пострадали в трите тежки инцидента е стабилно”, казаха от болницата в Ловеч. Само шофьорката от катастрофата край Сопот е с опасност за живота. Тя се лекува във ВМА.
Все още не може да се каже какво е било приживе здравословното състояние на шофьора на буса, катастрофирал край Микре. Аутопсията на Марио Тодоров (48 г.) е извършена в Плевен.
Най-вероятно неправилна маневра е причината за катастрофата. Това е една от версиите, за която се разбра от свидетелски показания, каза шефът на националната полиция Христо Терзийски, който бе в храма “Св. Ал. Невски”, за да почете паметта на загиналите при катастрофи. Панихиди вчера имаше в цялата страна.
Разследващи проверяват дали шофьорът на автобуса, който е возил незрящи от Перник, е навлязъл неправилно в насрещното и така да се е сблъскал челно с камион. Сред жертвите е и самият шофьор. “Не може водач, който превозва 25 или 52-ма пътници, да предприема маневри, с които застрашава живота им. Това е недопустимо!”, каза Терзийски. Той обяви, че повече полицейски патрули ще бдят при кървавия участък край Микре. Още снощи участъкът беше осеян с полицейски коли с включени “буркани”.
Спешни мерки!
Автобусите с черна кутия, камери и колани за пътниците
ЦВЕТЕЛИНА СТЕФАНОВА
Всеки автобус, който превозва пътници, ще трябва да бъде оборудван с черна кутия, камери и колани за пътниците. Това ще бъде разписано в наредбите до няколко месеца, увери министърът на транспорта Ивайло Московски след спешната среща при премиера Бойко Борисов. Той я свика в неделя, след като предната вечер стана третата катастрофа за денонощие край Микре. Само за 2 дни загинаха 11 души край Ловеч.
“Видеорегистратори ще правят записи в реално време на цялата пътна обстановка извън автобусите и ще са своеобразна черна кутия, която при нужда или инцидент може да се ползва от МВР”, разясни Московски. На по-късен етап може да се мисли и за камери и контролери и в превозното средство, но това ще отнеме повече време.
Спешният пакет от мерки предвижда и всички автобуси с пътници да отговарят на евростандарт. Автосервизите и автоморгите ще влязат в регистър, по-строго ще се следят и техническите прегледи.
Ще се направи система, която да отчита заболяванията на шофьорите и ако те вече не са правоспособни, да им се отнема книжката. Ако пък заболяването им е леко, ще минават на опреснителен курс.
Всеки шофьор, който извърши сериозно нарушение - неправилно изпреварване, навлизане в насрещното или превишена скорост, незабавно ще се ескортира до най-близкото управление от полицията, където ще му бъде написана глоба. Това вече е разпоредил главният секретар на МВР Младен Маринов.
Експресно ще се начертае и пътна карта с опасните участъци, в нея ще влезе този до Ловеч и отсечката на 66-и км на магистрала “Марица”. “Полицията ще направи предписания за допълнителни мантинели, знаци и маркировка”, отсече вътрешният министър Валентин Радев. Дори ще препоръчва и препроектиране на пътища, за да се избегнат обективните причини за катастрофи. Радев припомни, че глобата за превишена скорост стана двойна, но трябвало още повече да се натискат нарушителите. Черната статистика на жертвите на пътя през годините е намаляла от 1000 до 600, но министърът си постави за цел до 2020 г. да е наполовина. Той бе категоричен, че трябва строго да се наказват нарушителите и попита: “По време на демокрация какво друго да направим - да почнем да ги разстрелваме ли?”
“Забелязваме обратна пропорционалност между качеството на пътя и концентрацията на произшествия. Пътят, на който се случиха последните катастрофи, е основно ремонтиран през 2015 г., а само тази година са инвестирани над 500 хил. лв. за маркировка, разчистване и знаци, но се повишават инцидентите. Това е резултат от човешка грешка”, каза министърът на регионалното развитие Николай Нанков.
От ремонта трафикът по пътя се е увеличил със 70%, три пъти повече са камионите там. Нанков е категоричен, че трябва да се работи с бързи темпове за завършването на АМ “Хемус”, а в конкретния участък строителството реално да стартира през 2018-2019 г. Въвеждането на тол системата догодина ще се увеличат и камерите по пътя, а и тя ще се даде възможнсот за засичане на средната скорост на колите и съответно по-добър контрол на полицията, обясни той.