Диян Стаматов: Подобряваме училищната среда с помощта на иновациите

https://www.24chasa.bg/novini/article/6605133 www.24chasa.bg

Г-н Стаматов, в училището, което ръководите, беше въведена първата в България електронна система за столово хранене. Как беше приета тя от персонала, родителите и учениците?

Дигиталната платформа за столово хранене „Здравословно училище“, която стартирахме в 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ в партньорство с Mastercard и ОРАК Инженеринг, беше посрещната много положително, тъй като създава редица удобства за училищната администрация, родителите и децата. На първо място, иновацията прави процеса по управление на столовото хранене много по-лесен за персонала. Електронната система ни позволи и да повишим сигурността като ограничим достъпа на външни хора до сградата – досегашната система създаваше рискове със струпването на голям брой хора, често се пораждаше напрежение от чакането дълго време на опашка, в работно време и в неприятни метеорологични условия. Поради това и родителите са доволни от възможността да заплащат онлайн училищното хранене на своето дете по всяко време, независимо къде се намират и какво устройство имат под ръка. Освен това, те вече са сигурни, че детето им ще се храни, а няма да изхарчи джобните си пари за друго – родителите получават известие в системата в момента, в който детето получи обяда си. На учениците пък не се налага да носят хартиени купони или пари в кеш, които често губят или се изкушават да похарчат с друга цел. А и учениците се вълнуват от използването на технологията. Това е важно, защото чрез използването на електронните карти, децата изграждат дигитални умения и навици, които ще им помогнат за приспособяването към все по-дигитализиращата се среда, в която растат и в която след време ще работят.

Какво е значението на училищния обяд за учебния процес?

Училищният обяд е изключително важна част от ученическото ежедневие, която помага децата да се развиват пълноценно и да са по-ангажирани по време на учебния процес. Според проучване на Световната продоволствена програма (World Food Programme) на ООН, съществува пряка връзка между наличието на училищни хранения и постиженията на детето на по-късен етап от живота. Доказано е, че единица инвестиция в училищно хранене води до икономическа възвръщаемост от три до десет пъти. Така че въпросът за училищния обяд е от обществено значение. За съжаление, съществуват редица общества в рискови територии, в които липсата на осигурено училищно хранене е причина за отпадането от образователната система на голяма част от децата. Ние стимулираме българските родители да използват електронната ни система и с възможността да допринесат за решаването на този глобален проблем, без да инвестират допълнително своето време и средства. За всеки обяд, платен онлайн в дигиталната платформа с карта Mastercard, компанията дарява – за своя сметка - средства на Световната продоволствена програма за осигуряването на училищен обяд в рискови територия. Така ще бъде даден шанс за по-добро бъдеще на много деца. Паралелно с това, нашите партньори ще осигурят и системи за пречистване на питейна вода, които ще инсталираме в 119 СУ и ще са на разположение на учениците ни по всяко време на учебния ден – така родителите им имат още един стимул да използват дигиталната платформа. В мнозинството си те вече го правят и ние сме щастливи от този факт.

Какви други иновации очаквате да бъдат въведени в българското училище в близките години?

През последните години се забелязва положителна тенденция за нарастващ интерес към въвеждането на нови технологии в обществената сфера, а образованието е един от секторите, в които действително има най-високи очаквания и необходимост от дигитализация. Вече говорим открито за навлизането на електронни учебници, дневници и бележници и аз нямам съмнение, че съвсем скоро те ще са част от ежедневието на преподаватели и ученици. Не бива да забравяме, че освен знания, училищната институция трябва да осигурява на децата и умения, с което ще допринасят за развитието на обществото и икономиката. С въвеждането на електронни решения, ние подготвяме адекватно учениците за срещата им с дигитализираното ежедневие и работна среда, които ги очакват. А и учебната среда се превръща в много по-интересна и вдъхновяваща за учениците и те се отнасят с повече доверие към учебната институция.

Как може да се случи дигиталната промяна на учебната среда?

Необходими са инициативност и активно сътрудничество от страна на институциите и бизнеса. Публично-частните партньорства, какъвто е проектът, който реализирахме в 119 СУ, могат да се превърнат в двигател на голямата промяна в образователната среда. Така например, електронната платформа „Здравословно училище“ не е просто еднократен, а визионерски проект – това е решение, разработено за лесно внедряване от всички училища в страната. Дигитализацията е посоката, в която всички трябва да работим, за да превърнем училищата в комфортна среда, подготвяща учениците за бъдещето.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Орлин Павлов изпя хитови свои парчета на представянето на новия сезон на сериала "Скъпи наследници" по bTV в кино "Люмиер" вчера. Освен него присъстваха Даяна Ханджиева, Китодар Тодоров, Рая Пеева и Веселин

Четири умни и възпитани българчета живеят в тежки условия и мизерстват! Павлинка (3 г.), Александър (4 г.), Борис (5 г.) и Емилия (7 г.) са много усмихнати и рецитират стихотворения, но са принудени да спят на земята. В дома им дълго време няма обзавеждане, храната често не достига, а 29-годишната им майка Боряна е принудена да ги отглежда сама в

Фолкпевицата Преслава вече е на крака и прави разходки след раждането! Екип на "България Днес" засне изпълнителката във вторник - пет дни след раждането на първото й отроче в столична болница. Преслава изглеждаше начумерена и сърдита, като от нея не грееше типичното майчинско щастие. Редом до нея беше и любимият й Павел,