60% от замърсяването на въздуха в столицата се дължи на транспорта

https://www.24chasa.bg/novini/article/6607573 www.24chasa.bg
Около 60 процента е приносът на транспорта към замърсяването с фини прахови частици на територията на Столичната община, а 40 процента е приносът на битовото отопление. СНИМКА: Архив

Около 60 процента е приносът на транспорта към замърсяването с фини прахови частици на територията на Столичната община, а 40 процента е приносът на битовото отопление. Тези около 40 процента в зимния период водят до големите превишения, които се отчитат и в сайта на СО в реално време, каза заместник-кметът на София Йоана Христова, цитирана от БТА, при представянето на Механизма с оперативни мерки за обособяване на зони с ниски емисии на вредни вещества чрез ограничаване на движението на МПС на територията на Столичната община.

Тя отбеляза, че механизмът е свързан със Системата за ранно предизвестяване за замърсяване на въздуха с фини прахови частици в СО, разработена от екип на БАН. Целта на системата е на базата на четири автоматични станции на територията на СО да се дават прогнози за 48 часа напред, за да се информират гражданите, но и да се вземат необходимите мерки. В механизма има оперативни мерки в два основни раздела. В първия са мерки, които да бъдат приети с еднократен акт, а вторите са мерки, свързани с прилагане на ограничения при прогноза за превишения в замърсяването на въздуха.

Мерките ще бъдат обсъдени в комисиите на Столичния общински съвет. Предвижда се да бъдат еднократно приети мерки за въвеждане на промяна в организацията на движение в Зона център, като да бъде поставено изискването всички автобуси, движещи се в тази зона и в Зона 1 да са със сертификат "евро 6". Това отговаря на намеренията на СО за подмяна на градския транспорт с екологично щадящ такъв, обясни Христова. Тя отбеляза, че СО си е поставила амбициозната цел до 2019 г. да има пълна подмяна на автотранспорта. Предлагаме също с еднократен акт да бъде оптимизиран трафикът от сметоизвозване в Зона център през зимните месеци, отбеляза заместник-кметът.

Йоана Христова каза, че е установено, че строителните машини и товарните автомобили, които навлизат в Зони 1 и център, допринасят най-много за емитирането на вредни вещества и фини прахови частици. Затова ще се предложи да се вдигне таксата на строителните машини, които са с маса над 4 тона - на 120 лева на месец, а на тези - над 30 тона - на 150 лева на месец. Това е свързано с промяна на наредба на СО и ако мярката бъде издадена от СОС, ще важи за бъдещите искания за разрешения за навлизане и престой. Необходимо е да се направи и проучване за изграждането на второ депо за земни маси на територията на СО, което да е в западната част на София. Трябва да бъдат изградени и нови буферни паркинги, в които столичани да могат да оставят автомобилите си, обясни заместник-кметът.

Предвиждат се и мерки за ограничения, и когато има прогноза за превишения от 51 до 100 микрограма на кубичен метър на фини прахови частици ще се призовават гражданите да не ползват личните си автомобили, а от отопляващите се на твърдо битово гориво, които могат да преминат на алтернативно гориво, да го направят в периодите с превишения в нормите. При замърсяване с фини прахови частици от 101 до 150 микрограма на кубичен метър ще се предлага разрешение за безплатно паркиране, до изчерпване на местата в буферните паркинги, при използване на градския транспорт. При превишение в нормите от 151 до 200 микрограма на кубичен метър се предлага двойно да бъде увеличена таксата за паркиране в "синя зона". При прогнозата за превишение на нормите на фини прахови частици над 200 микрограма на кубичен метър ще има непопулярни мерки. Сред тях е предложението за т.нар. зелен билет за градския транспорт на цена от 1 лев, който да важи за целия ден. Ако има превишение след тези два дни, ще се сезира КАТ да засили проверките на МПС за техническа изправност, включваща и функционираща система за пречистване на отработените газове. Предвиждат се и промени в националното законодателство.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Рекламен бос се оказа част от бандата на Евлоги Станоев - Голямата Бирма, показа проверка на "България Днес". За момента името на Любомир Иванов не е обявявано официално от разследващите като част от мащабната схема на Станоев за производство и търговия с нелегални цигари. Информация за дейността му има еднствено в сайта на Интерпол,

                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Благодарна съм, че си партнирам с него в "Откраднат живот" КОЯ Е ТЯ Неда Спасова е родена на 19 февруари 1992 г. във Враца. През 2014 г. завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов", специалност "Актьорство за драматичен театър" в класа на проф. Маргарита Младенова. От началото на 2018 г. е част от трупата на Театър "София".