Токовият удар върху бизнеса оскъпява с 5% живота от януари

https://www.24chasa.bg/novini/article/6636723 www.24chasa.bg
Месо, млечни произведения и бира се очаква да поскъпнат заради вдигането на тока за бизнеса.

Очаква се скок на месото и млечните продукти, цената на хляба засега не мърда

Поскъпването на тока за бизнеса от началото на следващата година ще доведе до увеличение на цените на редица стоки с близо 5%. Това заявиха производители пред “24 часа”.

От Българската федерация на големите индустриални консуматори заявиха, че имат писма от членове, в които казват, че от 2018 г. търговци на ток вдигат цените с 30-40%. Например цената за мегаватчас става от 80 на 118 лв.

Според Васил Велев - председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България, поскъпването на тока е между 30 и 65%. Според него това

ще се отрази

и на цените за

домакинствата

от 1 юли, тъй като не било възможно за тях цената да продължи да е 76 лв. на мегавачтчас, а на свободния пазар да е над 100 лв.

Причините за поскъпването са няколко - по-голямото потребление заради ръста на икономиката с почти 4%, увеличената консумация през зимата и повечето количества ток за битовите абонати за сметка на свободния пазар, където е бизнесът.

На борсата няма евтин ток, не достигат количествата за дългосрочни договори, цените в региона, както и в Европа са високи, което води до поскъпване и у нас, казват търговци.

10 са големите търговци на ток в България. Това са трите търговски дружества на ЧЕЗ, ЕВН и “Енерго-Про”, “Енерджи съплай”, “Енерджи МТ”, “Енергийна финансова група”, “Аркадия”, “Енерджи маркет”, “Мост енерджи”. През тях минават основните количества ток, които сега централите продават на търгове. Десетият голям играч всъщност ще е нов - това е фирма “Джи Ви Ай”, която е част от строителната “Джи Пи груп”. “Джи Ви Ай” се превръща в един от основните търговци, след като стана ясно, че поема бизнеса на “Фючър енерджи”, която бе отстранена от пазара.

Според бизнеса обаче вдигането на цените на тока е спекулативно, а част от търговците се опитвали чрез него да избият загуба от 70 млн. лв., която са натрупали през миналата година. Тя бе натрупана, след като повече ток бе насочен към домакинствата за сметка на свободния пазар.

“Всяка индустрия, която не е монопол, работи в условия на сериозна конкуренция. Бизнесът ще свива инвестиции, ще намалява разходи в опит да задържи цените. Но как ще се отрази това на болници, детски градини, училища, общини, които имат определени бюджети”, заяви Стаменов.

“Няма как токът да поскъпне и това да не се усети от потребителите”, заяви Атанас Урджанов - председател на Асоциацията на месопреработвателите в България. Той изчислява, че ако поскъпването на електричеството за един бизнес е в рамките на около 20%, цената на продукцията ще се вдигне с около 2-3 на сто. При вдигане на тока с 40%, поскъпването на стоките можело да е и 5%.

Урджанов допълни, че няма вариант, при който

да се избегне

поскъпването

на крайния продукт за сметка на качеството например.

Според него поскъпването на стоките няма да е от 1 януари за всички фирми в бранша, тъй като има такива, които са с годишни договори с търговците на ток и все още при тях няма промяна.

Председателят на Асоциацията на млекопреработвателите в България Димитър Зоров очаква поскъпването на тока за сектора да е с 20 на сто. “Това не е малко увеличение, чуваме и за повишаване на цената на водата. Дали и с колко ще поскъпнат млечните продукти, е решение на всяко едно предприятие", казва Зоров.

Според него всеки млекопреработвател преценява дали може да понесе поскъпването на ток и вода. След кризата с мляко и недостига му през миналата година, част от производителите се принудиха да продават млека, сирена и кашкавали на по-високи цени. Поскъпването стана през последните месеци и според Димитър Зоров няма как да има повторно увеличение само след месец-два.

“Относително е с колко ще се вдигне крайният продукт, зависи от това какъв процент от общата себестойност е токът”, обяснява той.

За сиренето и кашкавала той очаква

поскъпването да

е в рамките

на 1-1,5 на сто

При тях токът е с по-малка тежест заради типа производство. Киселото мляко например изисква повече хладилна мощ, за което е нужно електричество. Ето защо е вероятно тук повишението да е по-голямо.

При хляба не се очаква поскъпване заради вдигане на цените на тока след Нова година, заяви председателят на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите Марияна Кукушева. “Хлябът е най-бързооборотната стока и конкуренцията при производството му е толкова голяма, че пряко отражение върху цената му няма да има, поне не веднага”, уточни Кукушева.

Катерина Миланова, комуникационен мениджър на “Загорка”, обясни, че компанията все още не е излязла с решение за промяна на цените на напитките. Със сигурност обаче цената на електричеството ще рефлектира и на нашия бизнес, коментира тя.

Увеличение и във Франция и Германия

Цените на електроенергията се повишават не само в България, а и в цяла Европа. На два от най-големите западноевропейски пазари - Германия и Франция, след коледните празници вече има повишение, съобщи Ройтерс.

В Германия в сегмента “ден напред” електроенергията е поскъпнала с 9 евро до 34 евро за мегватчас спрямо цената от 22 декември, посочват от агенцията.

Повишението се обяснява с по-голямото търсене след коледните празници и по-ниските температури.

Очакванията са, че увеличението ще бъде с 2 гигавата до 67,6 гигавата, средната температура ще бъде с 1,3 градуса по-ниска.

Във Франция цените се увеличават по-осезаемо - с 19 евро до 49 евро за мегаватчас.

Там следпразничното увеличение също е съпътствано от прогнозите за влошаване на времето - очакванията са, че средните температури ще паднат с 2-3 градуса. 

Предприятията вдигнаха цени с 5,8% за година

Заводските цени на стоките, произвеждани в България за вътрешния пазар, са се вдигнали с 5,8% през ноември в сравнение с година по-рано, съобщи Националният статистически институт. Това повишение е свързано най-вече с цените в енергетиката, които се вдигат с 10,1% на годишна база заради поскъпването на тока и газа. Малко по-слабо повишение има в добивната промишленост - 9,1%, и в преработващата - 3,1%.

В преработващата промишленост се увеличават заводските цени най-вече на металите, на дървения материал и на електрическите съоръжения.

Повишението на цените на производител започна през периода май-юни 2017 г., след като в продължение на няколко месеца преди това те непрекъснато спадаха. Заводските цени по принцин се приемат като ранен предвестник на инфлацията, но самото поскъпване на стоките обикновено е доста по-малко, отколкото заводските цени.

Почти същото нарастване се наблюдава и на заводските цени за външни пазари през ноември 2017 г. - 5,7% на годишна база. Най-засегнати от това поскъпване са изделията от хартия и картон и металите.