Големи залежи от лед се показаха на повърхносттана Марс

https://www.24chasa.bg/novini/article/6659439 www.24chasa.bg

Учени, които използваха изображения от орбитален космически кораб на НАСА, откриха осем места с големи залежи от лед близо до повърхността на Марс, които могат да подпомогнат бъдещи мисии на планетата, предаде Ройтерс.

Ледените участъци са пробили на повърхността и са изложени върху стръмни склонове. Те са потенциални източници на вода.

На специалистите вече беше известно, че около една трета от повърхността на Марс съдържа лед в пръстта и на полюсите има големи ледени находища. Но изследването, публикувано в сп. "Сайънс", описва дебели подземни ледени пластове, пробили на повърхността на склонове с височина до 100 метра в средните географски ширини на планетата, предава БТА.

"Изненадващо беше да открием лед на повърхността на тези места. В средните ширини обикновено покривката е от прах или реголит - рехав слой от скален материал, покриващ скалите", каза главният изследовател геологът Колин Дъндас от американския Изследователски център по астрогеология към Геоложкия институт служба във Флагстаф, щата Аризона.

Експертите използваха изображенията, направени от космическия кораб "Марс рикънисънс орбитър", който започна да изследва атмосферата и почвата на Марс през 2006 г.

Откритията показаха, че количеството на леда може да е по-голямо, отколко предполагаха учените. То може да улесни бъдещи мисии с роботи или хора на Марс, а дори и създаването на постоянна база там. Водата може да бъде използвана за пиене или за получаването на кислород за дишане.

"Хората се нуждаят от вода, където и да отидат, а тя е много тежка за пренасяне. Предходни идеи за добиване на питейна вода на Марс бяха да я извличаме от много сухата атмосфера или да разбиваме скали, съдържащи вода", каза един от авторите на изследването Шейн Бърн от Лунната и планетарна лаборатория на университета на Аризона.

"Сега може да отидеш с кофа и лопата и да си вземеш колкото вода пожелаеш. Мисля, че това е повратен момент. Местата също са много по-близо до локациите, където вероятно хората биха кацнали, за разлика от полюсите, които са много негостоприемни", добави той.

Залежите бяха открити на седем стръмни склона в южното полукълбо и един в северното полукълбо на Марс.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти