Ако спечеля финансовата подкрепа на БАКБ, ще направя качествена видео реклама за платформата „Кикстартър”
- Какво представлява пуш скутерът, който разработвате?
- Пуш скутерът е хибрид между тротинетка и планински велосипед - бута се с крак и няма седалка, но в същото време цялата предница е с размерите на планинските велосипеди и така наречените fat tires - с 12-сантиметрови широки гуми. Моторът е електрически, 250-ватов, мощността е избрана заради законодателството в Европа, има ограничения. Такива има и за максималната скорост - 25 км/ч. Батерията издържа около 60 км при нормална употреба, при по-икономическо каране очаквам да стигне и 80 км.
Тя би трябвало да се зарежда около 2 часа, за да изпълни целия капацитет, а за пълно зареждане от пълно разреждане - някъде около 4-5 часа. В случай, че батерията свърши, трябва да се придвиждаш със собствена сила, но има дисплей, който показва оставащото разстояние. Той е като километражите на велосипедите със смесени функции - показва скорост, пробег, средна и максимална скорост. Има дискови спирачки отпред и отзад.
- За градска среда ли е предназначен?
- Представям си го най-вече за градска среда, но ако човек реши да се разходи из природата, също ще се чувства добре. Целевата аудитория на този модел не са деца, а от тийнейджъри нагоре.
- С какво конкурирате останалите електрически скутери на пазара?
- За мен много важен беше самият дизайн, защото пазарът е доста наситен. Преди няколко години имаше зараждаща се мода за колела с широки гуми. Електрически скутери има по-скоро като тротинетки с малки колела, тази ниша с големите не е толкова популярна и мисля, че като за първи продукт изборът не е лош. Виждал съм велосипеди с такива широки гуми по улиците, хората се обръщат след тях и ги гледат, а за мен търсеният ефект е да привличам вниманието. Това, с което мисля да привлека хората, е и цената. По груби сметки в началото ще бъде около 650 евро. Ще предлагам и оптимално оборудване, с което може да се вдигне. Но тази цена всъщност е доста изгодна. В момента цените на доказалите се марки на пазара са 2-3 хиляди евро и нагоре.
- С какво проектът е "зелен" и допринася за опазване на околната среда?
- Доста се говори напоследък за замърсяването на въздуха. Част от проблема според мен като автомобилен инженер е именно транспортът и това, че във всички големи градове е пълно с коли със свалени филтри. Един от начините това да се промени е да се ползват други методи за транспорт. Ако някои хора решат да слязат от колите и да се качат на електрически велосипеди и скутери, това ще се отрази много. Наясно съм, че много хора не биха се качили на колело, защото не са в достатъчно добра форма, но електрическите скутери спестяват физическите усилия.
- Живеете в Холандия. Само в България ли ще реализирате проекта си?
- Ако се стигне до производство, със сигурност ще е в България. Географски локацията е добра, цените също са ниски - за труд, за наеми, данъците. Но приоритет не ми е пазарът в България, а в Западна Европа. Ще се радвам да мога да продавам и тук, но не съм убеден, че хората все още масово са готови да дават по 700-800 евро за пушскутер.
- Как смятате да финансирате проекта?
- Имам подкрепата от фирмата на родителите ми, защото разходите за прототипите са по-високи, отколкото мога да си позволя на този етап. С прототипите мисля да направя проект в платформата за групово финансиране "Кикстартър". Аз имам два успешни проекта там и опитът ми показва, че такъв продукт ще има голям успех. За конкурса „БАКБ Предизвикателство” разбрах съвсем случайно, докато четях новините. До този момент не бях търсил подобни методи за финансова помощ за развитието на проекта. Бях впечатлен, че този конкурс е за финансиране на „зелени“ проекти и си дадох сметка, че моята идея е точно такава. Ако спечеля финансовата помощ на Българо-американска кредитна банка, ще използвам по-голямата част за създаването на качествено видео за реклама, която е нужна за "Кикстартър".