Ако спечелим „БАКБ Предизвикателство”, ще подадем заявка за патент
- Какво представлява проектът ви?
- Това е полуавтоматична стойка за заключване на велосипеди - има избутващ се механизъм и карта, с която се заключва. Тя се активира на картов четец, който ще бъде поставен до стойките. Системата разпределя на коя стойка да си оставиш колелото. След като го поставиш, с ръка се избутва заключващият механизъм. Има и вариант вместо да се показва карта, да се въведе индивидуален код. В бъдеще обмисляме да създадем и апликация за телефон. Стойката заключва рамката, предната и задната капла на колелото и работи с 90% от всички велосипеди. С другите не става, защото са с по-различна рамка.
- Доколко надеждни са стойките?
- Стойките са направени от метал, някои от детайлите се поцинковат и са с 20 години гаранция, че няма да ръждясат. Освен това се и боядисват. Всички материали са висококачествени стомани, както и лагерите. Във всяка от стойките има внедрена аларма. Ако някой се опитва да я разбие, примерно ако тръгне да я дърпа или да я реже с флекс, защото това е единственият вариант нещо да й се случи, алармата усеща вибрациите и започва да пищи, и то доста силно.
- Как се роди идеята ви?
- Когато бях втора година в университета в Лондон, си купих колело и потърсих в интернет какъв катинар да си купя, за да си го заключвам. Оказа се, че колкото и скъп да си купя, все може да се разбие, и то за по-малко от 45 секунди. Най-скъпите катинари, които струват 150 паунда, се разбиват за 90 секунди. Междувременно, тъй като учех бизнес и предприемачество, трябваше да подхвана някакъв проект. Реших да измисля механизъм за заключване на колело. Отделно цял живот съм се занимавал с колоездене, както и съдружникът ми - Боян Христов, ходехме на състезания.
- Съществуват ли други подобни заключващи стойки?
- Да, има една естонска компания. Техните стойки обаче заключват само рамката на колелото и предната му капла. Освен това работят с много по-малко видове велосипеди поради дизайна на стойката, а и са доста скъпи. Нашата заключва и задната капла. Принципно в едно колело тя е един от най-скъпите компоненти. Ако се заключи само предното колело, може пак да ти откраднат задното.
- На каква цена смятате да предлагате продукта си?
- Много зависи от бизнес модела ни, защото ние искаме да сме малко по-иновативни. Планираме да даваме добавена стойност на клиента. Мислим да определим начална сума за инсталацията и след това на месечна вноска клиентът да плаща минимална сума на стойка, като ние да му предоставяме сервиз или някакъв ремонт, но не сме финализирали точно колко. Цената ще е около 30% по-висока от обикновените стойки, които обаче не предоставят нищо допълнително. Със сегашните ни клиенти сме говорили за сума от 520 лв. на стойка.
- С какво проектът ви е „зелен”?
- Имаме една генерална идея да накараме хората да карат колело и да не се притесняват, че то ще бъде откраднато. По този начин искаме да редуцираме трафика в големите градове като София, Лондон, Берлин. Също така да накараме хората да спортуват по някакъв начин, защото сме на второ място по затлъстяване, което е голям проблем. Стойките освен това не са включени към електронното захранване на сградите, те работят със соларен панел, така че са абсолютно зелени.
- Каква е целевата ви група клиенти?
- Вече водим разговори с няколко клиенти. Работим с фирми, засега няма да продаваме на частни лица, но в бъдеще най-вероятно ще започнем. В началото се насочваме към бизнес сгради, жилищни блокове, някои нови комплекси. В бъдеще искаме да работим с общината. Ако човек има карта за градски транспорт, тя да може да се интегрира в нашата система и човек да може да си заключва колелото навсякъде, където има стойки. В началото това може би ще са централните части, метростанциите. Първо искаме да тестваме продукта с първите ни клиенти, след това предстои да говорим. До края на годината сме си поставили за цел с някоя община да направим такъв проект.
- Как разбрахте за проекта „БАКБ Предизвикателство”?
- В момента участваме и в една друга програма - Founder Institute. Тя е американска програма, която има клон и в България и е сред най-големите бизнес акселератори в света. Директорът на тази програма ни каза за проекта на Българо-американската кредитна банка и решихме да се включим. Програмата „БАКБ Предизвикателство” е изключителна и наистина дава шанс добри „зелени“ и иновативни идеи в начален етап на своето развитие да бъдат реализирани. Ще се радваме, ако ние спечелим наградата, защото в момента спонсорираме проекта със собствени спестявания. Ако спечелим, ще подадем заявка за патент. Най-вероятно ще купим и някаква машина, за да си спестим част от разходите за производството на някои от детайлите за стойката.