l Фонтанът на “Славейков” пак ще заработи, книжарите остават там, но без кашони. През лятото спират трамваите по “Графа” за ремонта
l Правят 3 дневни центъра за деца с увреждания
Сърцето на София, училища, детски градини и центрове за деца с увреждания ще бъдат обновени и изградени със 151 млн. лв.
Парите се отпускат от Министерството на регионалното развитие и благоустройството по Оперативна програма “Региони в растеж” (ОПРР). Договори за четири проекта подписаха кметът на София Йорданка Фандъкова и зам.-министърът на регионалното развитие Деница Николова. Те са на обща стойност 173,5 млн. лв., като 151 млн. лв от тях са безвъзмездна помощ, а останалата част е съфинансирана от Столична община.
Проектите са част от инвестиционната програма на София, финансирана с 280 млн. лв. по ОПРР.
“София ще получи цялостна реконструкция и
благоустройство
на близо 200 дка територия в централната градска част”, обясни след подписването Фандъкова. Проектите ще се изпълнят в следващите 2 г. Първият е на стойност 46 млн. лв.
С 21 милиона от тях ще се обнови “Зона 2” - ул. “Граф Игнатиев” с прилежащите към нея улици. Ще се положи гранитна настилка и зоната ще стане изцяло пешеходна. Трамваите се запазват. Релсовият път ще се ремонтира и ще се направи допълнително осветление и озеленяване.
Според Фандъкова ремонтите няма да създадат големи проблеми в движението по ул. “Граф Игнатиев”. Най-голямото неудобство това лято ще бъде спирането на трамваите. Автомобилното движение няма да бъде особено затруднено.
Нов облик ще придобие градинката на църквата “Св. Седмочисленици”, както и площад “Гарибалди”.
Книжният пазар на пл. “Славейков” ще остане постоянен, но на определени зони ще са разположени само търговци на книги без учебници и кашони. Мястото ще бъде обновено с модерни съоръжения за продажба на книги. “Това е специално мое изискване, за да има по-добър вид”, заяви кметицата.
По думите ѝ ще се възстанови и злополучният шадраван на пл. “Славейков”, тъй като вече са приключили всички съдебни дела около него. Той стана известен като фонтана убиец, след като през 2005 г. 34-годишен мъж падна в него и загина, ударен от ток. Оттогава фонтанът не работи.
За “Зона 4” или така наречената
Златна София са
предвидени
25,1 млн. лв.
Името си тя получава не само заради златните кубета на църквата “Св. Александър Невски” и жълтите павета, но и заради емблематичните сгради, които се намират в района. Това са църквата “Св. София”, Паметникът на Цар Освободител, Синодалната палата, паметникът на Васил Левски, “Квадрат 500” и други.
Фандъкова поясни, че жълтите павета ще останат на мястото, където са разположени в момента. Същото се отнася и за гранитните. Там се предвижда част от площада пред храма “Св. Александър Невски” - между Синодалната палата и ул. “Г. С. Раковски”.
До края на следващата седмица се очаква да бъде избран изпълнител за ул. “Граф Игнатиев”. За другата зона тепърва предстои провеждането на конкурс, обясни кметът на София.
Едно от големите предизвикателства ще бъде цялостната
подмяна на
ВиК системата
и в двете зони
“Софийска вода” още тази пролет ще подмени канализацията и водопровода на ул. “Граф Игнатиев”. След това ще започне и реконструкцията на трамвайното трасе. Вероятно още тази година ще стартираме и с обновяването на другата зона, като ще започнем с някои улици, уточни зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев.
125,5 млн. лв. е стойността на втория проект, който е изключително важен за подобряването на качеството на въздуха. С него ще се финансира втората фаза от проекта за интегриран градски транспорт. Той включва рехабилитация на цялата трамвайна линия №5 - по бул. “Цар Борис III” от кв. “Княжево” до Съдебната палата.
По тази линия ще бъдат поставени
първите
спирки с видео-
наблюдение,
освен това тя ще бъде и с приоритет - ще се движи с предимство през всички светофари, което ще увеличи скоростта. Очаква се ремонтът също да започне през лятото. За нея ще се доставят 13 нископодови мотриси, които ще са с видеонаблюдение. Процедурата в момента се обжалва, но се очаква новите трамваи да започнат да пристигат до края на годината.
25 км трамвайни релси общо ще се реконструират, включително по ул. “Каменоделска” до Центалните софийски гробища. Залага се след ремонтите да има 1,6 млн. пътувания повече на година.
С част от средствата ще се надгради интелигентната система за управление на трафика, която дава предимство на градския транспорт. Още 220 електронни табла ще се монтират по спирките и ще дават информация на пътниците в реално време.
По останалите два проекта ще бъдат изградени 3 дневни центъра за подкрепа на деца с увреждания и техните семейства, в които има условия за рехабилитация, образование и социални контакти.
Отделно ще се построят и два центъра за обществена подкрепа. Социалните обекти ще са разположени в различни части на града - в кварталите “Надежда”, “Хаджи Димитър” и “Горна баня”.
Бившият дом за деца, лишени от родителски грижи, в кв. “Драгалевци” ще бъде ремонтиран и преустроен. Там е планирано да се създаде дневен център за деца в множествени увреждания и Център за обществена подкрепа.
2 лева билет за нощен градски транспорт в столицата, вече няма да се плаща за багаж
ДАРИНКА ИЛИЕВА
Два лева ще струва билетът за нощен градски транспорт в София, който трябва да бъде пуснат експериментално през пролетта.
Това предвижда новата наредба за пътуване в градския транспорт. Документът ще бъде внесен до края на седмицата в Столичния общински съвет, а след това ще има 1 месец за обществено обсъждане, каза шефката на комисията по транспорта към СОС Екатерина Йорданова.
Все още не е ясно колко нощни автобусни линии ще бъдат пуснати. Обсъждат се няколко варианта - 2, 3 или 4.
Линиите ще са
нови и няма да
дублират дневните
Те ще имат обща спирка в центъра, уточни зам.-шефът на транспортната комисия Зафир Зарков.
Билетът от 2 лв. ще важи от полунощ до 4 ч - интервала, в който ще се движат нощните линии. Той ще е за неограничен брой пътувания в рамките на нощта. Хората с карта за градския транспорт няма да могат да пътуват безплатно в нощните линии - ще трябва също да си купят билет от 2 лева.
Билетът за багаж отпада. Носенето на куфари в градския транспорт вече ще е безплатно.
В новата наредба е разписано пускането на зелен билет с цена 1 лев за градски транспорт в дните с опасно мръсен въздух. Залага се и безплатен транспорт. Това обаче може да стане след законодателни промени, които да позволят на кмета да забранява движението на автомобили, замърсяващи въздуха, обясни Зарков.
Други промени са свързани с бъдещото изграждане на електронна система за таксуване в градския транспорт. Това ще стане най-рано след 2 г., тъй като процедурата постоянно се обжалва, каза шефът на Центъра за градска мобилност Христиан Петров.
Отсега обаче в наредбата ще се предвиди, че билет за пътуване може да се купи през интернет и мобилен телефон. Посочва се и че цената му може да се определя по време или изминато разстояние. Но Петров уточни, че темата ще се обсъжда най-рано след 3 години - когато е готова тикет системата и е работила поне 6 месеца, за да се направят предложения как да се промени цената.
От 200 на 50 лв. пък се намалява актът за пътуване без билет.
Такъв се пише, ако до 3 дни санкционираният пътник не си плати глобата от 40 лв. Причината за намалението е, че по закон глобата не може да е над 50 лв.
На въпрос на “24 часа” дали това означава, че издаваните до момента актове на пътници са били незаконни, Петров посочи, че при обжалване те често падали в съда. През 2017 г. са съставени 21 772 акта за пътуване без билет, а от 2014 до 2017 г. 400 са обжалвани.
Заради намалението на акта е възможно да се промени и размерът на глобата за пътуване без билет. Сега тя е 40 лв. и можело да се намали на 30 лв. Това ще се дискутира при обсъждането на наредбата в комисиите на СОС.
Премиерска идея! Борисов: Който иска с колата в центъра на София, да плаща скъпо
Няма да променяме цените на зоните за паркиране, каза кметът на столицата Йорданка Фандъкова
Столична община да направи скъпа зона в центъра на София и който иска да се разхожда с колата из града, да плаща повече. Такава идея предложи министър-председателят Бойко Борисов в началото на правителственото заседание в Министерския съвет в сряда.
Борисов обясни, че така се процедира в цяла Европа - плаща се повече за разходки с колата в града, защото и въздухът се замърсява повече.
Тези 151 млн. лв., които Министерството на регионалното развитие и благоустройството договаря със Столична община, трябва да отидат за места, където хората да слязат от автомобилите си, призова Борисов. “Не стига, че придвижването по този начин е по-евтино и бързо, но и 100% екологично чисто”, категоричен е той.
“151 млн. лв. са много пари, и то за едни от любимите места на софиянци - след “Витошка”, която стана прекрасна. Това е ул. “Граф Игнатиев”, всички прилежащи улици към нея. Новите трамваи не само гарантират чистотата на въздуха, но и чистотата от шума, защото всички тези 20 км трамвайни линии, които тропат и хлопат сега, всичко това ще бъде обезшумено, за да могат в тези квартали хората да не чуват тези звуци, които има в момента”, коментира премиерът.
“Едно време,
като станах кмет,
най-младият тролей
беше по-стар от мен,
да не говорим за трамваите, нямаше нито един нов. А автобусите от Орлов мост особено бяха видни, като тръгваха по “Цариградско шосе” до “Плиска” - черен дим. Автобусите също бяха стари - “Икарус”, и нямаше нищо ново”, върна се в спомените си Борисов. По думите му сега всичко вече е обновено, и то по най-високи стандарти.
“Всички тези зони за отдих, домовете за социални грижи, парковете, това, което правим, мисля, че е изцяло в полза на хората”, добави той.
Напомни и че до края на годината трябва да започнат да се изграждат
2-та участъка от
удължаването на
околовръстното
- от “Младост” до “Църна маца” и от “Младост” до магистрала “Люлин”.
На този етап не се обмисля повишаване на цените за платено паркиране в столицата. Това заяви пред журналисти след правителственото заседание кметът на София Йорданка Фандъкова. Обсъжда се обаче разширяване на тези зони, като в момента се правят предложения от районните кметове.
Набляга се най-вече върху подобряването на градския транспорт, включително мрежата на метрото, тъй като стимулирането на хората да ползват градски транспорт е една от най-важните мерки за подобряване на чистотата на въздуха, посочи Фандъкова.
Освен стимулации трябва да се въведат и рестриктивни мерки, добави тя. Сред краткосрочните такива е например забраната за влизане на коли в някои от зоните на града в дните с високи нива на замърсяване.
Един от най-големите екологични проекти за столицата е инсталацията в ТЕЦ “София” за оползотворяване на горивото, произведено от завода за преработка на отпадъци. Това е третата фаза на мащабния проект за управление на отпадъците. “Има много хора, които са против проекта, но така беше и когато правехме завода за преработка на отпадъци. Изчисленията показват, че тази площадка ще намали замърсяването на въздуха. От друга страна, ще се намалят разходите на “Топлофикация - София” за природен газ”, обясни Фандъкова.
Проектът за инсталацията в ТЕЦ “София” ще бъде финансиран по ОП “Околна среда”. Той е за над 150 млн. евро. Общината планира да вземе до 67 млн. евро заем от ЕИБ, за да осигури съфинансирането на проекта.