През последното тримесечие имахме най-големи продажби на сървъри за последните две години, казва изпълнителният директор и генерален мениджър на Lenovo за Централна и Югоизточна Европа
Иван Бозев отговаря за бизнеса на Lenovo не само в България – от началото на тази година той е изпълнителен директор за Централна и Югоизточна Европа и ръководи бизнеса на компанията в 16 страни. Има 17-годишен опит в IT сектора, от които голяма част в IBM и Lenovo. Бозев има магистърска степен от Техническия университет във Виена. Живее в София и сред хобитата му са ските, плуването и пътешествията.
- Г-н Бозев, смята се, че първите седем години са определящи в развитието на човека, а в голяма степен и за целия му живот. Lenovo измина точно същия път от отварянето на българския офис – чувствате ли се готови да се наложите като лидер на нелекия пазар у нас и в региона?
- Общо, на годишна база, в България сме лидер реално вече четвърта година – може би с изключение на някое и друго тримесечие. Същото важи и за Югоизточна Европа. Преди 7 години, когато отворихме офиса тук, се занимавахме единствено с компютри. Следвахме обаче процесите, които се случваха в глобален мащаб, и много бързо развихме бизнеса. Затова и сред целите ни е да бъдем лидери не само при компютрите, но и в новите направления, които придобихме.
- За първите пет години от откриването на офиса постигнахте почти една трета пазарен дял – какво се случи през последните две години?
- С придобиването на Motorola и на ентърпрайз направлението от IBM диверсифицирахме бизнеса си. Хората, които първоначално отговаряха само за компютри, трябваше да помогнат при интегрирането на новите придобивания. Така постепенно развихме специализирани отдели, които да отговарят за различните ни сегменти, и от PC фирма се превърнахме в компания, която се налага в смартфон и ентърпрайз частта. В началото, непосредствено след тези сделки, аз отговарях за абсолютно всичко. Сега вече имаме три специализирани отделения: компютри и умни устройства, смартфони и изкуствен интелект и виртуална реалност. Точно днес например имахме обучение по едно ново умно устройство – ThinkSmart Hub 500, което помага за всякакъв вид телеконферентни разговори в офисна среда, включително международни. Отделно развиваме изкуствения интелект – вече сериозно се говори, че само след 5 години колите ще се управляват сами – задвижвани от такъв тип устройства, свързани в съответна инфраструктура. Тук е предимството ни – Lenovo предлага и устройствата, и инфраструктурата. Естествено, ще се опитаме да извлечем максимални ползи от това.
- 12 години след като Lenovo купи компютърния бизнес на IBM, придобихте и марката Fujitsu в този бранш. Означава ли това, че стратегията ви е успешна, какво ще се случи след тези сделки?
- В компютърния бизнес не остана много за придобиване, а и това не е единственият начин за постигане на ръст в бизнеса, но със сигурност тези сделки ни помогнаха много за ръста. Ако погледнем компютърната част, преди години с тази цел придобихме Medion – за да получим достъп до потребителския пазар в Германия, където тогава не бяхме представени. Да, вероятно ще направим и нови придобивания, ако са разумни. Това е нормално в бизнеса – от една страна, имаш органичен растеж, от друга – придобивания. Така направихме консорциум в Япония, който още в началните си стъпки беше много положителен за компютърния бизнес на Lenovo, защото тогава Япония бе в Топ 4 на пазара в този сегмент. По този начин само с една сделка получихме много широко представяне на този пазар. Така че, когато е нужно – да, правим придобивания. Такъв е и случаят с Fujitsu, където Lenovo придоби мажоритарен дял. Там чакаме финално одобрение от съответните регулаторни органи.
Като цяло консолидацията в компютърния бизнес ще продължи. Много големи играчи вече напуснаха този пазар. Четирите основни играчи, един от които е и Lenovo, в световен мащаб държат почти 70% от пазарния дял и ще продължат с придобиванията.
- Тоест, оказва се – смъртта на PC бе прибързано обявена?
- От 18 години съм в този бизнес и всяка година чувам слухове за смъртта му. Това или очевидно не се случва, или този бизнес постоянно възкръсва. В никой от сегментите на бизнеса ни в момента няма смърт, има трансформация! Да, не е бизнес, който отбелязва растеж като цяло, някои неща са в застой. Но през последните години пазарът в световен мащаб следва подобни тенденции - няма ръст, но няма и спад. В някои направления обаче сме свидетели на много активна трансформация. От миналата година при мобилните компютри фокусът е „тънко и леко”.
Тази година с новата ни генерация от продукти IdeaPad в потеребителския сегмент правим още една стъпка в правилната посока, за да сме в крак с тези тенденции. Допреди 2-3 години машини с такива показатели се приемаха по-скоро за част от бизнес пазара, т.нар. ултрабук. Сега вече са най-достъпните модели, насочени към обикновените потребители, какъвто е моделът Ideapad 330s,т. нар. entry model , от който ще започва портфолиото ни.
Другото ни важно направление е геймингът. Пазарът на игрите е огромен, в компютърния бизнес той е аналогия на това, което е Формула 1 в автомобилостроенето – всичко най-мощно и качествено, което предлага индустрията в даден момент. Това е сегмент, който расте с впечатляващи темпове. Нормално е да сме много активни в тази част, брандът ни Legion там е много разпознаваем.
- Тоест, да не очакваме скоро смъртта на PC бизнеса. Макар че още от миналата година се заговори дори за смъртта на смартфона, който превзе и движеше пазара през последните години?
- В днешно време очевидно всичко трябва да се представя като някакъв тип сензация, за да привлича внимание. Смъртта на това, краят на онова – нищо такова не се случва. Да, динамиката е различна, няма такъв ръст, но това е защото и при смартфоните се установи формат, който вече не се променя много. Затова малко доскуча, липсват някакви сериозни иновации, каквито виждахме в предишните години. Това обаче изобщо не означава, че този пазар не се развива.
- Каква е основната тенденция на българския пазар в момента – продължава ли да бъде търсенето на смартфони водещо?
- Специално при смартфоните в момента е важно да се опитваш да бъдеш различен. Такава е идеята ни с моделите от серията Moto Z. Това е нашият модулен смартфон, който е абсолютно различен от всички други смартфони на пазара.
- Доволни ли сте от налагането на Motorola на българския пазар – друга марка, която Lenovo придоби, за да се наложи на пазара за смартфони? Какви според вас ще са тенденциите в този сектор през 2018 г. и каква е целта, която си поставяте?
- Motorola е компанията пионер при мобилните телефони, реално тя ги е измислила. Да, продажбите ни там вървят добре, но няма да бъдем доволни, докато не станем номер 1 на пазара. Тук се забавихме, защото променяхме подхода си - първо започнахме да налагаме Lenovo и при смартфоните, след това стартирахме с новопридобитата марка Motorola. Целта ни е ясна – да се установим в Топ 3 на българския пазар. Главната ни задача сега е да върнем доверието към тази марка на местния пазар, да убедим в качествата ѝ партньорите ни, в това число и големите телекоми, които са изключително важни за бизнеса ни. Такава е тенденцията и в цяла Европа, където главната ни цел е същата – да влезем в Топ 3 по продажби на смартфони Motorola.
- През 2015 г. Lenovo завърши придобиването на сървърния бизнес на IBM. Какво ви донесе тази сделка, къде е мястото ви в този сегмент към момента и какви са очакванията ви за 2018 г.?
- Случи се това, че за миналото тримесечие регистрирахме най-големия оборот за последните две години. Вече имаме четири последователни тримесечия ръст в Европа и Северна Америка, т.е. нещата започват да набират скорост. През лятото отбелязахме 25 години от създаването на този бизнес и продадохме 20-милионния си сървър. Lenovo беше първата компания, която навремето анонсира портфолио, базирано на чипсетове на Intel.
Ние трансформирахме сървърния си бизнес в две основни части. В първата са традиционните сървъри и инфраструктура - Think Systems. В другата част са Think Agile, където вече са конфигурирани софтуерно дефинирани решения. Преди 20 години никой не беше чувал за виртуализация на сървъри, а сега всичко се движи в тази посока. Според анализаторите това е следващата голяма промяна в ентърпрайз бизнеса – от традиционна към виртуална софтуерно дефинирана инфраструктура. Опитваме се да бъдем лидери тук и смятаме, че имаме основание за това. Предимството ни е, че нямаме чак толкова голям бизнес в този сегмент като нашите конкуренти – нито на сториджи, нито на рутери, на суичове… Тоест, не е необходимо да отделяме огромен ресурс, за да бутаме тази остаряваща инфраструктура. Вместо това залагаме много на софтуерно дефинирани решения – тук софтуерът “преценява” какво да представлява определена сървърна конфигурация. Това е новата огромна технологична промяна, аналогична на това, което направи виртуализацията на сървърите. Тоест, имаме предпоставки за много сериозно развитие в този сегмент. Най-важното ще е колко надеждни са сървърите. Затова за нас е добра новина, че сървърите X86 на Lenovo печелят в много престижна класация по този показател вече трета поредна година в световен мащаб. В много добра позиция сме и по друг критерий - удовлетвореност на потребителите.
- Как си представяте мястото на Lenovo на технологичния пазар като цяло в края на 2018 г. – в България и на пазара, за който отговаряте?
- Желанието ни е да влезем в Топ 3 на пазара на смартфони и сървъри. При сървърите вече сме там. В Югоизточна Европа държим 17-18% от пазара.
Целта ни е постоянно да предизвикваме двамата най-големи играчи на пазара. А при компютрите смятаме да си останем номер 1.