Всяка година на 22 март се чества Световният ден на водата. Целта на тази инициатива е да привлече общественото внимание към значението и устойчивото управление на ресурсите от питейна вода. По този повод разговаряме с Димитър Дългъчев, изпълнителен директор на „Михалково” АД и председател на Управителния съвет на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.
- Водата е необикновен търговски продукт - природен дар, който трябва да се опазва и защитава. Качеството на живот зависи и от качеството на водата. Г-н Дългъчев, каква е вашата позиция по проблема за опазване чистотата на минералната и изворната вода и принципа „едно находище – един отговорен стопански субект“?
- Натуралната минерална вода и изворната вода се предлагат на потребителя в натуралния си вид и природна чистота. Поради тази причина хората трябва да могат да асоциират и разпознават продукта с единственото търговско наименование, под което той се предлага на пазара. Единственият и утвърден в цяла Европа модел на експлоатация на водния ресурс е на едно находище да има само един отговорен стопански субект, който да развива собствената си уникална марка, да гарантира на потребителите и на държавата спазването на всички изисквания, включително за опазване на ресурса и за безопасност на предлаганата бутилирана вода. Така се елиминират всякакви възможности за размиване на отговорността за продукта и за ресурса, което изцяло е в интерес на потребителите и обществото.
- В днешния свят опазването на околната среща е отговорна грижа за всички. Има ли почва в България депозитната система за еднократните опаковки и как вашата компания допринася за опазване на природните ресурси?
- От позицията на председател на УС на на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България и като изпълнителен директор на „Михалково” АД смятам, че депозитната система е тема, която е актуална в цяла Европа. В момента обменяме информация с колегите от другите европейски държави – какви модели има и какво бихме могли да използваме от тези модели на депозитни системи в България. Всички искаме чиста природа, нали? Значи всички трябва да обединим усилията си в тази посока.
В нашата компания се стремим да работим за намаляване на отпадъците и ресурсна ефективност. През 2017 г. въведохме в експлоатация нова бутилираща линия за изворна и газирана вода в ПЕТ бутилки и нова издувна машина. Тези иновации увеличиха производствения капацитет, постигнахме ресурсна ефективност чрез намаляване количеството влагани основни суровини, намали се количеството отпадъци от производствения процес, намали се и общата консумация на енергия, което води до пряк положителен ефект върху околната среда, изразен в намаляване на отделяните емисии въглероден двуокис.
- Може би не всички потребители знаят, че освен уникалната естествено газирана вода „Михалково” предлага и други продукти?
- „Михалково” е един от най-старите производители на бутилирана минерална вода в България. Вече 62 години добива и бутилира любимата на поколения българи естествено газирана вода „Михалково“ – единствената в България. Освен естествено газираната вода ние бутилираме изворна вода „Михалково“ в различни PET разфасовки, стъкло и в екологична картонена опаковка Bag-in-box от 10, 14 и 15 литра, ароматизирана естествено газирана вода и нискокалорични безалкохолни напитки „ВИТУ“. Отскоро бутилираме нова вода - „Модър“, която се добива от каптиран естествен извор в подножието на връх Модър в екологично чист район на Западните Родопи.
- Какви са бъдещите ви планове?
- Продуктите с марката „Михалково” са позиционирани в категорията на качествените води при много добра цена. През 2017 г. имаме 7% ръст в продажбите в сравнение с 2016 г. Резултатността в бизнеса на „Михалково” АД не е постигната чрез увеличаване на цените на продуктите, а чрез модернизиране на производството.
Имаме амбициозни планове и имаме потенциал да ги осъществим. Разширяваме дистрибуторската ни мрежа в Северна България. Нашите продукти станаха разпознаваеми и там. Естествено, търсим и пазари в чужбина, има интерес към нашата продукция в арабския свят и преговаряме за експорт.
Пожелавам на вашите читатели да са здрави и успешни!