Грандиозен скандал избухна, след като бивш служител разкри дългогодишна схема
Тази седмица преля чашата, която и без друго беше пълна до ръба от нестихващи нападки за това колко незащитени са личните ни данни в социалните мрежи. Последната капка наля Кристофър Уайли.
Бившият служител в британската компания за анализ на данни “Кеймбридж Аналитика” разказа пред два световни вестника за едно от най-големите изтичания на данни в историята на “Фейсбук”.
28-годишният канадец вече дори не може да влезе в инстаграм и фейсбук. “Бях заличен”, оплака се той в туитър. В аферата, разгласена от информатора Уайли, е замесен и социолог от Кеймбридж.
Как започна
всичко
През уикенда двата вестника - американският “Ню Йорк таймс” и британският “Гардиън”, публикуваха историята на Уайли за неговата работа в “Кеймбридж Аналитика”. Компанията събирала и анализирала, основно за целите на политическата реклама, личните данни на над 50 милиона потребители на социалните мрежи, без те да са информирани. Това се случило през 2015 г., но скандалът избухна едва сега, благодарение на разказа на бившия служител.
Това било направено по следния начин: компанията сключила споразумение с фирмата на преподавателя от Факултета по психология на Кеймбриджкия университет Александър Коган, който е родом от СССР. Коган разработил приложение, с помощта на което анкетирал хора във фейсбук.
Мобилното приложение получило разрешение от потребителите за използването на техните лични данни.
Приложението събирало данни и за приятелите на потребителя.
Анкетирайки 270 000 потребители, компанията получила сведения за 50 млн. души. “Фейсбук”, както твърди Уайли, не възразявала срещу разгласяването на данните, задоволявайки се с обяснението на компанията, че информацията се събира за научни цели.
През 2015 г. този масив се оказал в ръцете на “Кеймбридж Аналитика”. Фирмата на Коган получила за своите услуги един милион долара, твърди Уайли. Любопитна подробност, която тепърва ще се разплита - едновременно със своята работа за “Кеймбридж Аналитика” Коган, както е посочено на сайта на Петербургския университет, получил двугодишна стипендия от федералния бюджет на Русия.
Във вторник, 20 март, Кеймбриджкият университет поиска от “Фейсбук” да му предостави всички данни за работата на Коган и неговите връзки с “Кеймбридж Аналитика”. Информацията за Коган е изчезнала от сайта на британския университет същия ден.
С какво се
занимава
“Кеймбридж
Аналитика”
“Кеймбридж Аналитика” е филиал на SCL Group - компания, която работи в сфери от безопасността на храната през борбата с наркотиците до политически кампании. Според сайта ѝ тя е основана преди повече от 25 години. Самата “Кеймбридж Аналитика” е създадена през 2013 г., първоначално с фокус върху изборите в САЩ. Стартът е даден с помощта на $ 15 млн. от консервативния милиардер Робърт Мърсър, а името ѝ било избрано от главния редактор на сайта “Брайтбарт” Стивън Банън, който по-късно се превърна в “сивия кардинал” на Тръмп.
Тя е работила за кампанията на Тед Круз, преди да се пренасочи към настоящия президент на САЩ.
“Кеймбридж Аналитика” събира и анализира данните на потребителите на социални мрежи като фейсбук и създава психологически профили на юзърите. Според разследване на британския “Четвърти канал” тя тайно работила по кампаниите на кенийския президент Ухуру Кенята в последните два вота. Компанията отрича.
За пръв път “Кеймбридж Аналитика” попада в полезрението на обществото след победата на Доналд Тръмп на изборите в САЩ. Тогава стана известно, че бившият президентски съветник Стив Банън е бил неин вицепрезидент, а самата тя е участвала в предизборната кампания на милиардера, изпълнявайки задачата за разработването и включването на реклама в интернет, отчитайки психологическия профил на потребителя. Компанията смята победата на Тръмп за своя заслуга.
На Уайли му хрумнала идеята за таргетирана реклама още през 2013 г. Това, което му липсвало, било достатъчното количество лични данни за нейното реализиране, казва той. На тази основа той създава контакт с Алекс Коган и неговия център за психометрика.
Уайли е убеден, че “Кеймбридж Аналитика”, използвайки информацията за предпочитанията на клиентите, успяла да окаже решаващо влияние върху изхода на изборите в САЩ. Сред наблюдателите въпросът доколко решаващ на изборите е бил факторът таргетирана реклама в социалните мрежи, остава спорен.
В последното видео, публикувано от британската тв “Четвърти канал”, възниква подозрението, че освен таргетираната реклама компанията “Кеймбридж Аналитика” не се е притеснявала да използва далеч по-съмнителни методи.
На видео от скрита камера директорът на компанията Александър Никс предлага на потенциален клиент такива методи за дискредитиране на политици, като използването на “украински момичета” или пращане на самоунищожаващи се мейли на потенциални избиратели. От компанията опровергаха обвиненията.
Какво отговарят
от “Фейсбук”
Всичко, казано от Кристофър Уайли, представлява сериозни обвинения по адрес на най-голямата социална мрежа. На фона на новините за изтичането на данни пазарната капитализация на компанията спадна в понеделник с цели 6% наведнъж.
Според “Фейсбук” обаче не е коректно да се говори за изтичане на данни, тъй като потребителите доброволно са споделяли личната информация.
Уайли контрира, че “Фейсбук” отдавна е наясно с изтичането на данните, но нищо не е било предприето. Социалната мрежа отговори, че е заличила приложението на Коган, както и че има писмените уверения от фирмата на Коган и от “Кеймбридж Аналитика”, че базата данни ще бъде унищожена.
Марк Зукърбърг твърди, че очаква отговори от “Кеймбридж Аналитика”. Наел е и външни одитори от компанията Stroz Friedberg.
Междувременно “Фейсбук” е отстранила “Кеймбридж Аналитика” от платформата си заради нарушаване на правилата. Разследването на социалната мрежа обаче може да се отложи, докато властите в Лондон не завършат своите проучвания.
Комисията по информацията във Великобритания вече поиска заповед за обиск на офисите на “Кеймбридж Аналитика”, тъй като тя отказва да съдейства на разследващите.
Какво ще се
случи със
социалната
мрежа
Концернът “Фейсбук” трябва да се подготви за милиардни съдебни дела и глоби от страна на властите, смята бившият пълномощник по правата на потребителите в САЩ Дейвид Владек. Според неговите данни компанията още през 2011 г. се е задължила да спазва високите стандарти на сигурност на личните данни, включително предаването на сведения от мрежата на трети лица. Нарушенията в тази област могат да бъдат глобявани с по $ 40 000 за всеки акаунт, заяви Владек пред “Вашингтон пост”.
Марк Зукърбърг: Наистина съжалявам, че това се случи
“Много съжалявам, че това се случи”, заяви Марк Зукърбърг в интервю за Си Ен Ен по повод поредния грандиозен скандал около “Фейсбук” и личните данни на потребителите.
Той призна, че социалната мрежа е нарушила доверието на потребителите и казва, че е отворен за идеята за регулации. “Не съм сигурен, че не трябва да бъдем регулирани. Има неща като прозрачността при рекламите, където бих искал да видя регулации”, казва основателят на “Фейсбук”.
“Знаете, че в момента за мен е много важно да създам нещо, от което моите момичета ще са горди когато пораснат. Това е моята водеща философия сега и всеки път, когато работя по трудни неща през деня, когато се прибера у дома, се питам дали момичетата ми биха били горди, от това, което съм свършил днес”, каза Зукърбърг.
Марк Зукърбърг е готов и да свидетелства пред американския Конгрес, каквито искания се появиха през седмицата. Той призна, че “Фейсбук” не е свършила достатъчно през 2016 г. и са били допуснати пропуски, които са позволили фалшивите новини и вмешателството в президентските избори в САЩ. По думите му такива опити ще има и в бъдещи избори.
Зукърбърг обеща да уведоми всички потребители, чиито данни са ползвани от “Кеймбридж Аналитика”. Подготвя се и нова функция, която да даде повече информация на потребителите кои приложения имат достъп до данните им.
Създателят на корпорацията съобщи още, че в Македония са открити редица фалшиви профили, които са разпространявали фалшиви новини.
Следващ скандал, подобен на този с “Фейсбук”, може да струва много скъпо след май, предупреди еврокомисарят по правосъдието и защита на потребителите Вера Йоурова при посещението си в САЩ, предаде АФП. Тя обаче заяви, че няма търпение да чуе обясненията на “Фейсбук”. На 25 май ще влязат в сила нови европейски правила за защита на личните данни (GDPR).
“Ако някоя фирма направи това в Европа след май 2018 г., е много вероятно да бъдат наложени драконови санкции”, заяви Йоурова, която се срещна с министри и конгресмени във Вашингтон. Новите правила, засилващи защитата на личната информация, ще се прилагат към всички предприятия, независимо къде са разположени, включително извън ЕС.
Междувременно беше разкрито, че “Кеймбридж Аналитика” искала да работи и за изборите в Румъния през 2016 г. в полза на румънската социалдемократическа партия.
Британският консултант Рупърт Улф Мъри съобщи, че Марк Търнбул, високопоставен официален представител на “Кеймбридж Аналитика”, се е свързал с него през август 2016 г. с предложение да осигури текущи стратегически съвети и помощ по време на кампанията през следващите 2-3 месеца”. Партията отрича.
От началото на скандала досега “Фейсбук” загуби $ 49 млрд. от стойността на акциите си. Казусът стана тема и в британския парламент. Пред депутатите премиерът Тереза Мей заяви, че няма договори между правителството и консултантската фирма “Кеймбридж Аналитика”. Подобен скандал ще струва скъпо в Европа при новите правила, предупреди Брюксел.
В “Гугъл” и “Туитър” хвърчат оставки
Шефовете по сигурността на “Туитър” и “Гугъл” напуснаха постовете си, твърди източник на Ройтерс.
Михал Залевски от “Гугъл” напуска търсачката, за да се присъедини към технологичната компания Snap. Майкъл Коутс от “Туитър” пък се оттегля от микроблогинг сайта след три години работа там, за да създаде своя фирма в сферата на безопасността, посочва агенцията.
В понеделник източници на Ройтерс съобщиха също, че и директорът по сигурността на “Фейсбук” Алекс Стамос ще прекрати дейността си в социалната мрежа, защото не е съгласен с подхода на социалната мрежа към разпространяващата се чрез нея дезинформация.
Според в. “Ню Йорк таймс” Стамос настоявал руската дейност в социалната мрежа да бъде разследвана и разкрита публично - идея, която висшето ръководство е разглеждало с неохота. Самият той отрича твърденията.