Откриха нова галактика без тъмна материя (Видео)

https://www.24chasa.bg/novini/article/6787340 www.24chasa.bg

Астрономи са открили невиждана досега галактика, която изглежда лишена от тъмна материя - изобилната и загадъчна материя, която не излъчва светлина или енергия и се смята за фундаментална част от всички галактики, съобщават световните информационни агенции, позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър".

Първото по рода си откритие ще принуди учените да преосмислят схващанията си за формирането на галактиките, предаде БТА.

"Не очаквахме, че подобно нещо може да се случи", казва астрономът и ръководител на изследователския екип Питер ван Докум от Йейлския университет.

"Говорим за изключително откритие, като се има предвид, че по същество галактиките трябва да съдържат повече тъмна материя, отколкото обикновена", допълват специалисти от университета на Торонто, които са участвали в изследването.

Парадоксално откриването на галактика без тъмна материя не само няма да разклати основите на физиката, но в действителност може да потвърди съществуването й, отбелязват учените.

Галактиката, наречена NGC1052-DF2 и локализирана на около 65 милиона светлинни години от Земята, освен от тъмна материя изглежда е лишена и от газ, и е сравнително оскъдно населена от звезди. Въпреки че размерите й са приблизително същите като на Млечния път, в нея има около 250 пъти по-малко звезди - 400 милиона в сравнение със 100 милиарда в нашата галактика. "NGC1052-DF2 е толкова "оскъдна" на материя, че спокойно може да бъде наречена "прозрачна", казва Ван Докум.

Галактиката NGC1052-DF2 е класифицирана като ултрадифузна.

Тъмната материя, която остава най-голямата загадка за съвременната астрофизика, съставлява около една четвърт от общата маса и енергия на Вселената. Тъй като не излъчва светлина, тя не може да бъде наблюдавана директно. Учените обясняват съществуването й с гравитационния й ефект върху галактиките.

Обикновената материя включва "неща" като газове, звезди, черни дупки, планети, плюс обувки, чадъри, птицечовки и всичко останало, което човек може да види.

Галактиката NGC1052-DF2 е открита с помощта на телескопа "Дрегънфлай" в Ню Мексико.

Учените нямат обяснение за липсващата тъмна материя в галактиката NGC1052-DF2, но все пак имат няколко предположения. Според тях е възможно катаклизъм в нея да я е лишил от цялата тъмна материя и газ. Специалистите не изключват и "намесата" на съседна масивна галактика.

На свобода е пуснат 20-годишният компютърен специалист Кристиян Бойков, обвинен за хакването на данни от системата на НАП. Ден след ареста му Софийската градска прокуратура реши да пусне младежа срещу подписка и да го освободи незабавно от следствения арест на "Г.М. Димитров". Разследващите са събрали допълнителни доказателства по делото,

Министерски съвет е най-доброто място за вдъхновение за карикатуриста Чавдар Николов. Майсторът на рисуваната сатира бе изловен от топпапараците на "България Днес" да обикаля около властовите сгради на бул. "Дондуков", нарамил торбичка с най-ценното си - материали за шаржове. Николов очевидно е готов, щом види някой управник,

Мая Манолова дъх не може да си поеме от работа. Омбудсманът проведе сериозен разговор по телефона, след което забърза крачка явно за важна делова среща. Макар динамичното си всекидневие, Мановола поддържа стилен външен вид, като се започне от фризурата й, минава през бутикова чанта и завършва с обувките й.