Най-вероятна причина за пожара в бързия влак София - Бургас: късо съединение в елтаблото за осветлението и отоплението на третия вагон
"Засега е рано да се каже категорично, но първоначалните огледи сочат с 80-90 процента, че пожарът във влака е тръгнал от елтаблото в третия вагон, от което се командват осветлението и отоплението на вагона". Така смята инж. Бойчо Скробански, ръководител на Специализираното звено за разследване в Министерството на транспорта. Днес той участва в първия оглед по светло на опожарените вагони от бързия влак София-Бургас на гара Коньово в община Нова Загора.
Най-вероятно става въпрос за късо съединение някъде в шкафовете отдолу, където е главното захранване и върви високото напрежение, допълват експерти. Но все още няма окончателна версия, до окончателното решение предстоят още огледи. Може например да се окаже, че е имало и външна намеса - ако някой от пътниците е пушил тайно в тоалетната, тъй като това във влака е забранено.
Около 80 пътници от бързия влак София-Бургас извадиха огромен късмет в петък вечер, защото пожарът лумна на влизане в гара Коньово - между Нова Загора и Ямбол, и хората с багажа им бяха свалени от вагоните на перона без паника. Никой от тях не е пострадал. Това стана в 20,01 часа. В противен случай можело да се повтори трагедията от нощния влак за Добрич през февруари 2008 г., когато при пожар в спален вагон загинаха 9 човека.
По разписание влакът трябвало да спре на Коньово, за да се размине с бързия влак от Варна за Пловдив. Вече в района на гарата при забавен ход пътници и служители на БДЖ усетили и видели да излиза пушек от задната врата на третия вагон. Когато влакът окончателно спрял, пътниците били евакуирани веднага. Хора от превозната бригада действали професионално. След като извели пътниците, с помощта на някои от тях се опитали да изгасят огъня с наличните пожарогасители, но напразно. Въпреки че били изпразнени 3 пожарогасители, течението разнесло пламъците назад върху четвъртия, последен вагон на композицията, който също пламнал. Пристигналите на гарата 2 пожарникарски екипа не успели да спасят двата вагона, които изгорели напълно. До късно през нощта те останаха, за да обливат с вода тлеещите вагони.
Експерти смятат, че температурата в горящите вагони е надхвърлила 1000 градуса по Целзий. Те съдят по това, че алумиениевите рамки на вагони провиснали след пожара, а алуминият се топи на 600 градуса, имало и стопилки по стъклата на прозорците.
От БДЖ опровергаха информацията, че машинистите и хора от превозната бригада на влака били обгазени при пожара. Те обаче получили превантивно кислород, тъй като се наложило да преминат през горящите вагони.
Пътниците от злополучния влак са продължили по маршрута си с автобуси на частна фирма, които пристигнали в Коньово около 2 часа след инцидента. Заради него електричеството в контактната мрежа на гарата било спряно, а с това - и движението по линията София-Бургас в този участък. Движението било възстановено в 4,23 часа в събота. Заради това бързият влак от Варна за Пловдив, който останал да изчака на съседната гара Кермен, след близо 3 часа и половина принудителен престой бил върнат до гара Зимница и от там през Сливен и Тулово продължил за Пловдив през Стара Загора с огромно закъснение. Така излиза, че на практика пътниците в него се оказали най-потърпевши от инцидента, ако не се брои уплахата на хората от горящия влак.
Засега през гара Коньово влаковете могат да минават само по един коловоз, видя днес намясто репортерът на "24 часа".
Композицията на горелия влак - локомотив и 4 вагона, последните 2 от които изгоряха напълно, засега остава на трети коловоз на гара Коньово. Там днес продължи огледът на следователи и експерти от БДЖ и Министерстовото на транспорта. Те казаха, че пострадалите вагони са по на 37 години, но не възрастта им била причина за произшествието, тъй като били минали технически преглед преди заминаването на влака от гара София. Предстои те да бъдат закарани в депо, където ще бъдат направени нови огледи и още една експертиза, което ще отнеме време.
Целта била не толкова да се търсят виновни за пожара, а да се разбере със сигурност техническата причина за инцидента, за да не се повтори той отново. Да търсят отговорност от длъжностните лица за пожара е в задълженията на ръководството на предприятието "Пътнически превози" на БДЖ.