С Marriott и Hyatt лукс стаите в София се удвояват

https://www.24chasa.bg/novini/article/6817663 www.24chasa.bg
С височината си от 107 метра софийският хотел Marriott ще бъде най-високата сграда в тази част на София и един от най-високите хотели на веригата.

Конкуренцията в най-луксозния хотелски сегмент става гореща

Съвсем скоро - през 2020 г., на софийския хотелиерски пазар ще има почти двойно повече стаи в луксозни 5-звездни хотели, принадлежащи на световни вериги, отколкото в момента. Това показват изчисления на “24 часа” на база само на започнатите вече проекти за изграждане на нови обекти.

Изграждането на Hyatt на площада при паметника на Васил Левски също напредва. СНИМКА: Десислава Кулелиева

В понеделник ще се състои тържественото подписване на договора за финансиране на изграждането на хотел Marriott на площад “Македония”.

Проектът на италианския инвеститор “Айтауър Дивелъпмънт” , въпреки че бе намален от първоначалните 113 на 107 метра, предвижда

232 стаи и 60

апартамента

плюс офисна част в прилепеното съседно тяло. Така софийският Marriott, чието строителство се предвижда да приключи за 30 месеца, ще е най-големият софийски хотел след “Маринела”. В допълнение на последния етаж ще има панорамен ресторант.

По същото време през 2020 г. трябва да бъде довършено и изграждането на хотел Hyatt на площада при паметника на Васил Левски, в който ще има 185 стаи.

Така в най-луксозния хотелски сегмент столицата ще разполага с нови 477 стаи. Сега в София има четири хотела, принадлежащи към най-големите в света хотелиерски вериги - Hilton, Sofia Hotel Balkan Luxury Collection (на американската верига Starwood), InterContinental на площад “Народно събрание”, който доскоро беше Radisson, и Sense, също собственост на Starwood. Общият брой на стаите в тях е 680. Към 2020 г. в такъв тип софийски хотели ще има общо 1157 стаи.

От сметките не трябва да се изпуска също световната верига Swiss-Belhotel International Hotels & Resorts, която ще изгражда свой обект в “Младост” в рамките на проекта на турската “Гаранти Коза” “Гран Каньон”, тъй като договорът между турците и базираната в Хонконг хотелска верига вече е сключен. Изграждането на целия комплекс “Гран Каньон”, в който ще има и офисна и жилищни сгради, както и малък парк, се забави заради спорове с община “Младост”, свързани с издаването на разрешителни за изграждане на подходи към комплекса и инфраструктура.

Любопитното при Marriott е, че прочутата верига и досега присъства в България макар и косвено и не точно с тази марка. През 2016 г. Marriott International придоби американския си конкурент Starwood Hotels & Resorts, превръщайки се в най-голямата хотелска компания в света по брой стаи. А Starwood Hotels & Resorts са представени в България с бившия Шератон и с хотел Sense на булевард “Цар Освободител”.

5-звездните хотели в София са всъщност повече, защото тук трябва да включим и “Маринела”, собственост на едноименната верига, която се управлява от “Виктория Груп” на Маринела и Ветко Арабаджиеви, както и “гранд-хотел София”. Но те са малки играчи на този пазар, сравнени със световните вериги, тъй като само Marriott например има

6000 хотела в 122

държави

Според експерти въпреки че конкуренцията на този пазар ще се засили, наситеността с хотели от висока категория в българската столица може още да расте. “Ние, ако искаме да развиваме качествен конгресен туризъм, само в района около НДК трябва да имаме поне 6000 стаи в хотели с 4 и 5 звезди. В момента те са

не повече от 3500,

а сам виждате, че в най-високата категория са едва малко над 1000”, каза пред “24 часа” Румен Драганов, изпълнителен директор на Института за анализи и прогнози в туризма.

Доказателство за необходимостта от такива хотели е и фактът, че именно в тях заетостта е най-висока на фона на всички места за настаняване. По нашето Черноморие например са представени 11 чужди хотелиерски вериги с общо 56 хотела, като в тях средната заетост за сезона е 57%. В София средната заетост на хотелите с 5 звезди е дори 72%.

По данни от пазара доходността от вложението в хотел в България в момента е около

7,5% на годишна

база

Това е съизмеримо с доходността от инвестицията в офис сграда, надхвърля с около 2-3 процентни пункта доходността от покупката на луксозно жилище и отдаването му под наем. И е несравнимо повече от доходността от банков депозит.

Картината на хотелския живот в София ще се измени много и в качествено отношение. По принцип големите хотелски вериги носят със себе си и налагат свои собствени стандарти, които често надвишават изискванията, поставяни от местните държавни органи. Marriott например е прочута в цял свят със своите легла и многото специфични възглавници, които са еднакви в цял свят. Леглата в тези хотели са специално изработени и са малко по-високи от нормалното, като се правят в определена твърдост. Пред един от най-големите обекти на веригата - срещу “Сентрал парк” в Ню Йорк, миналата година бе издигнат огромен макет на легло с рекламна цел.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Годишно преброяване на лебедите на кралицата по поречието на р. Темза близо до Chertsey, Великобритания Снимки: REUTERS / Toby

Синоптикът Емил Чолаков знае кога да ходи на море! Верен на професионалния си нюх, популярното лице от малкия екран уцели малкото слънчеви дни това лято, за да отиде на почивка. Облечен в бански на райе, Чолаков доволно се излегна на шезлонг на плаж край Лозенец и запълни свободното време с книга в ръка.

Актьорът Атанас Атанасов навлече яке през лятото. Въпреки че е средата на юли, вероятно за артиста не е достатъчно горещо и той още го кара на зимни дрехи. Необезпокояван, Атанасов мина със забързана крачка покрай студенти и влезе в академията по актьорско