Христо Чернев, изпълнителен директор на една от най-успешните български стартап компании TaxiMe: Клиентите търсят безкомпромисно качество, ние им го даваме

https://www.24chasa.bg/novini/article/6820253 www.24chasa.bg

Роден е през 1974 г. в София. Завършил е Американския университет в България със специалност “Бизнес администрация” и втора специалност “Журналистика и масови комуникации”. Завършил е “Стопанско управление” в УНСС по съвместна програма с британския университет Lincolnshire & Humberside. Има дългогодишен управленски опит в продажбите, маркетинга и бизнес развитието. Съосновател и изпълнителен директор на TaxiMе - един от най-успешните български стартапи, финансиран от фонда Eleven. Заемал е старши управленски позиции в компаниите Vivacom и Xerox.

- Г-н Чернев, защо решихте да се захванете със собствен бизнес след успешна корпоративна кариера и кое наклони везните, за да вземете това решение?

- През последните 15-20 години таксиметровите услуги винаги са били една от болните теми относно придвижването в големия град. Всички сме били потърпевши от мръсни коли и невъзпитани шофьори. Това ме накара да не стоя безучастно, а да променя тази толкова масова услуга към максимално добро и качествено преживяване както за клиента, така и за самите шофьори. Ето вече 6 години работим непрекъснато заедно с бизнес партньора ми Тихомир Петков, който е технически директор в TaxiMe, и нашия екип за създаване и разрастване на качествена таксиметрова услуга.

- Кое беше най-сериозното предизвикателство в началото, когато стартирахте TaxiMe?

- Днес шофьорите сами идват при нас, много добре разбират ползите от работата с нас, но в началото отне време да им го обясним и да ги убедим да опитат и повярват в нов тип изцяло дигитализирана услуга, елиминираща нуждата от диспечер. Постепенно шофьорите, работещи с нас, успяха да свикнат с много по-модерен, качествен и лесен подход на работа, който им носи още повече клиенти, а оттам и приходи. TaxiMe стана толкова популярно сред шофьорите, че вече не ни се налага да ги търсим. Те сами се свързват с нас и заявяват желание да ги включим.

- А кои са предизвикателствата пред TaxiMe с днешна дата?

- Сега мащабът на бизнеса ни е в пъти по-голям и респективно отговорностите нарастват. Но това само може да ни мотивира да се развиваме, защото шофьорите, с които вече си партнираме успешно, са 3500, а клиентите, използващи услугата ни, надхвърлят 350 000. Тези цифри до голяма степен се дължат освен на технологичните иновации, които постоянно въвеждаме, и на бизнес нововъведенията. Такъв е случаят с внедряването на автоматизирана и безпристрастна меритокрация в транспортните услуги, т.е. количеството клиенти, които стигат до даден доставчик (шофьор), да е обективно базирано на неговата надеждност и качество на услугата, или казано накратко - колкото по-добре се представяш, толкова повече печелиш. При нас това е напълно възможно благодарение на автоматизираната система на TaxiMe и уникален алгоритъм за контрол на качеството. Това е причината само за няколко години услугата ни да се превърне в най-популярния и модерен начин да се придвижваш с такси в София.

- Качеството ли е разковничето за успеха на TaxiMe?

- Точно така. Дигитализацията на услугата ни повишава качеството на крайния продукт, като създава среда, в която механизмите на пазара въздействат мигновено. Информацията, с която разполагаме, ни помага да оптимизираме в реално време услугата, така че да срещнем точния клиент с точния шофьор и тази среща да е максимално полезна и за двете страни. За клиента това означава, че получава такси бързо и то ще е най-доброто, защото му се изпраща възможно най-близката кола с най-високо оценявания шофьор. За шофьора това значи, че ще получи поръчка, която в настоящия момент е възможно най-изгодната за него, съобразена с местоположението му, началния и крайния адрес на клиента.

- Как точно подбирате шофьорите, с които работите?

- Всички шофьори са предварително проверени от екипа на TaxiMe, а качеството на тяхната работа е непрекъснато оценявано. За нас те са партньори, не просто шофьори. Срещаме се с всеки един от тях поотделно, провеждаме интервю , проверяваме документите им, състоянието на колата, обучаваме ги, след което подписваме договор с тях. Ако отговарят на всичките ни критерии, получават достъп до системата. Контролът ни е постоянен и строг, но това мотивира шофьорите да се представят все по-добре, защото им носи повече работа и приходи. Така по естествен път се повишава качеството на такси услугата като цяло, което е основната цел и мисия на TaxiMe.

- Разкажете как мотивирате шофьорите, за да работят по-качествено?

- Всеки наш партньор има възможност да вижда своя ранкинг спрямо колегите си, което му дава възможност постоянно да подобрява предлаганата услуга. Нещата, които клиентите ценят, не са трудно постижими и нашите партньори правят точно това - държат се любезно, поддържат колите си в добро състояние, съобразяват се с музиката и желанията на клиента и виждат как уважението към клиента им носи повече приходи. Алгоритъмът на услугата ни е изграден така, че да стимулира шофьорите да поддържат висок ранкинг, защото това им носи много повече поръчки и оттам - печалба. Ако обаче получаваш лоши оценки, не си изряден в приемането и изпълнението на поръчки, клиентите ти автоматично ще намалеят, а достъпът до услугата ще бъде ограничен или спрян. От друга страна, с програмата TaxiMeCLUB шофьорите пестят, грижим се да им осигурим различни отстъпки, които да улеснят работата им и да намалят разходите им, например за гуми, различни автоконсумативи, автомивки.

- Смятате ли, че TaxiMe променя масовата негативна представа за таксиметровите шофьори у нас в положителна посока?

- За доста хора все още е трудно да повярват, но в София има много качествени шофьори и благодарение на усията на TaxiMe те стават все повече - държат се учтиво, любезни и съвестни са, с нови и поддържани коли. Осъзнават, че има начин да печелят достойно и се възползват от това максимално. Тези шофьори и успехът им привлличат в TaxiMe още такива шофьори и заразяват други шофьори да предлагат все по-качествена услуга, от която те печелят повече пари, а клиентите пътуват удобно. Всеки такъв шофьор е добре дошъл да работи и да си партнира с TaxiMe.

- Да поговорим и за клиентите. Какво е тяхното преживяване с TaxiMe?

- Клиентите търсят и очакват безкомпромисно качество, а ние им го даваме. Всеки ден хиляди хора избират да пътуват с TaxiMe, защото с нас си гарантират скорост и спокойстве - пътуват приятно, поръчват лесно и бързо, получават предварителна информация за шофьора, колата и приблизителната сметка на курса, а накрая могат да оценят шофьора и пътуването, като така участват във формирането на персоналния му ранкинг.

По всяко време след приемане на поръчката клиентът има директна връзка с шофьора по телефон или със съобщение през приложението, в случай че иска да уточни адреса или други детайли. Има връзка с шофьора дори и след приключване на курса, в случай че е забравил нещо в автомобила. Допълнително удобство е електронното плащане, което изисква еднократна регистрация на карта чрез сигурната система на ePay, след което може да избира дали желае да плати с карта или в брой. До края на годината клиентите могат да се възползват от общата ни промоция с Visa и да получат 15 лв. отстъпки за пътувания с TaxiMe, като регистрират карта Visa в приложението.

Отскоро пуснахме възможност за хора с по-специални нужди, например майки с колички, хора с инвалидни колички или пък с домашни любимци, да си поръчат подходящ автомобил, който може да ги превози удобно.

Важно е да споменем, че държим на коректно отношение както от страна на шофьорите, така и от страна на клиентите. Не толерираме клиенти, които системно отказват поръчки, след като са били приети, или се отнасят грубо и невъзпитано с шофьорите. Имаме много случаи, при които спираме достъпа на клиенти до услугата. И обратното - спираме шофьори и всеки, който е некоректен или нелюбезен.

- Защо един шофьор би спечелил повече и като качество на работа, и като приходи, ако избере да бъде партньор на TaxiMe?

- Алгоритъмът на нашата услуга позволява да печелиш повече, по прозрачен и гъвкав начин. Още повече, че нашите златни и сребрни партньори, които облепят автомобила си с логото на TaxiMe, получават допълнително предимство при разпределянето на поръчките. В лицето на TaxiMe те срещат надежден партньор, който им дава много поръчки през цялата година, сигурност и коректно отношение във всеки един момент. Така активните TaxiMe шофьори правят между 2600 и 3800 лв. оборот на месец, а най-добрите - и над 4000 лева.

- Къде си представяте TaxiMe след 5 години?

- Разширяване на набора от услуги и градове, включително извън страната. Целта ни е да превърнем TaxiMe в нов тип градска система за придвижване както на хора, така и на стоки.

TaxiMe можеш да изтеглиш от GooglePlay и AppStore или ползвай бързите линкове: taxime.to/iOS, taxime.to/Android

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Годишно преброяване на лебедите на кралицата по поречието на р. Темза близо до Chertsey, Великобритания Снимки: REUTERS / Toby

Синоптикът Емил Чолаков знае кога да ходи на море! Верен на професионалния си нюх, популярното лице от малкия екран уцели малкото слънчеви дни това лято, за да отиде на почивка. Облечен в бански на райе, Чолаков доволно се излегна на шезлонг на плаж край Лозенец и запълни свободното време с книга в ръка.

Актьорът Атанас Атанасов навлече яке през лятото. Въпреки че е средата на юли, вероятно за артиста не е достатъчно горещо и той още го кара на зимни дрехи. Необезпокояван, Атанасов мина със забързана крачка покрай студенти и влезе в академията по актьорско