Астрономи откриха най-ранния кислород във Вселената

https://www.24chasa.bg/novini/article/6867341 www.24chasa.bg

След като откриха следи от кислород, астрономи определиха, че звездите в далечна галактика са се образували 250 милиона години след Големия взрив - доста кратък интервал от космическа гледна точка, съобщи Ройтерс.

Този кислород е най-ранният известен във Вселената.

Откритието дава информация за ранната Вселена. Галактиката MACS1149-JD1 вероятно e най-далечната, наблюдавана досега. Тя е съществувала 550 милиона години след Големия взрив, дал началото на Вселената преди около 13,8 милиарда години, предава БТА.

Всичко, което трябва да знаете за:

Светлината, излъчена от MACS1149-JD1, е пътувала 13,28 милиарда светлинни години, преди да достигне Земята. Една светлинна година е разстоянието, което изминава светлината за година - 9,5 трилиона км.

Особено интересно е откриването на кислород в галактиката MACS1149-JD1. Във Вселената първоначално не е имало елементи като кислород, въглерод и азот. Те са създадени от реакциите на синтез в най-ранните звезди и са изхвърлени в междузвездното пространство при експлодирането им.

Наличието на кислород показва, че дори по- ранно поколение звезди се е образувало и умряло в MACS1149-JD1. Звездообразуването в галактиката е започнало около 250 милиона години след Големия взрив, когато възрастта на Вселената е била само 2 процента от сегашната.

"Преди изследването ни, имаше само теоретични предвиждания за образуването на най-ранните звезди. За първи път наблюдавахме много ранен етап от звездообразуване във Вселената" - каза астрономът Такуя Хашимото от университета Осака Санджо.

Учените са потвърдили разстоянието до галактиката с наблюдения от наземни телескопи в Чили и са реконструирали ранната история на галактиката MACS1149-JD1 с данни от инфрачервени орбитиращи телескопи.

По дантелени черни чорапи, високи токове, шлиферче, което едва прикрива задните й части, и разкопчана до пъпа блуза се пусна Мара Отварачката из софийските улици. Певицата беше помъкнала със себе си чанта с гримове и помади, с които явно не се разделя. Очакваме скоро Мария да тръгне съвсем без дрехи.

Нападателят на "Кротоне" Макси Лопес се отърси от омразата към Мауро Икарди. Той протегна ръка за помирение към бившия си най-добър приятел, който преди няколко години му открадна съпругата. Фаталната Уанда Нара изневери, а по-късно и заряза мъжа си заради авера му. Оттогава Лопес бе в непрестанна война с двамата предатели