Астрономи откриха най-ранния кислород във Вселената

https://www.24chasa.bg/novini/article/6867341 www.24chasa.bg

След като откриха следи от кислород, астрономи определиха, че звездите в далечна галактика са се образували 250 милиона години след Големия взрив - доста кратък интервал от космическа гледна точка, съобщи Ройтерс.

Този кислород е най-ранният известен във Вселената.

Откритието дава информация за ранната Вселена. Галактиката MACS1149-JD1 вероятно e най-далечната, наблюдавана досега. Тя е съществувала 550 милиона години след Големия взрив, дал началото на Вселената преди около 13,8 милиарда години, предава БТА.

Светлината, излъчена от MACS1149-JD1, е пътувала 13,28 милиарда светлинни години, преди да достигне Земята. Една светлинна година е разстоянието, което изминава светлината за година - 9,5 трилиона км.

Особено интересно е откриването на кислород в галактиката MACS1149-JD1. Във Вселената първоначално не е имало елементи като кислород, въглерод и азот. Те са създадени от реакциите на синтез в най-ранните звезди и са изхвърлени в междузвездното пространство при експлодирането им.

Наличието на кислород показва, че дори по- ранно поколение звезди се е образувало и умряло в MACS1149-JD1. Звездообразуването в галактиката е започнало около 250 милиона години след Големия взрив, когато възрастта на Вселената е била само 2 процента от сегашната.

"Преди изследването ни, имаше само теоретични предвиждания за образуването на най-ранните звезди. За първи път наблюдавахме много ранен етап от звездообразуване във Вселената" - каза астрономът Такуя Хашимото от университета Осака Санджо.

Учените са потвърдили разстоянието до галактиката с наблюдения от наземни телескопи в Чили и са реконструирали ранната история на галактиката MACS1149-JD1 с данни от инфрачервени орбитиращи телескопи.

Истински ценители на храната се оказаха Благо Джизъса и Златка Райкова, видя "България Днес". Звездната двойка се отдаде на изтънчен обяд в столичен мол. За да е пълноценно гурме изживяването, двамата обстойно разгледаха и обсъдиха менюто, след което поръчаха. Веднага щом блюдата им пристигнаха, двамата лакомо започнаха да ядат,

„Ще покажа, че българите заслужаваме да играем в Серия „А“! Такава закана направи Кирил Десподов при представянето си като играч на „Каляри“ и е на път да спази обещанието си. Продаденият за над 4 млн. евро Футболист №1 на България за 2018 г. получи високи оценки за играта си при победата с 2:1 над „Парма“.

Футболистът на "Байерн" (Мюнхен) Франк Рибери стана баща за пети път! Той е отпътувал за Англия след своите съотборници за гостуването на "Ливърпул" в Шампионската лига. Тази вечер баварците излизат на "Анфийлд Роуд" в първи осминафинален мач. Рибери не желае да се шуми около щастливото събитие в неговия живот и не споделя никаква информация за