Образование 4.0 - проект на “24 часа” и VIVACOM
“Образование 4.0” е съвместна кампания на вестник “24 часа” и VIVACOM за дигитализация на българското образование.
Инициативата стъпва на разбирането, че българските деца са много активни в интернет, и това не е пречка, а възможност за подобряване на учебния процес. Техните навици за онлайн комуникация и използване на глобалната мрежа могат да бъдат използвани като база за постепенно пренасочване на учебния процес в новата дигитална среда.
Името на кампанията е заимствано от “Четвъртата индустриална революция”, която вече се случва.
“Образование 4.0” се осъществява в партньорство с Министерството на образованието и науката, Столичната община и Дигиталната национална коалиция.
Стартът на инициативата ще бъде даден с голяма конференция в Международния ден на детето – 1 юни. Целта на форума е да начертае пътна карта за дигитализация на образованието в България чрез споделяне на експертиза, добри практики, обмяна на идеи и локализиране на ресурси от представители на широк кръг заинтересовани страни – държавни и общински институции, училища, училищни настоятелства, родителски организации, НПО, бизнеса и медиите.
Представителите на всички ангажирани страни ще споделят своето разбиране по темата, за да постигнат консенсус за формулировката на “дигитално образование” – какво включва понятието и какви са елементите, които обучението трябва да съдържа, за да бъде определено като дигитално.
Представители на законодателната, изпълнителната и местната власт ще дискутират с експерти следващите стъпки по интегриране на новите технологии в образователния процес.
51-о средно училище “Елисавета Багряна” в София откри ултрамодерен дигитален център. Дигитализацията в гимназията обаче е факт от няколко години. В 51-о училище не е табу да се ползват мобилни телефони и таблети и в час, защото това подпомага работата и интереса на учениците.
Успехът на възпитаниците всяка година се вдига с около 20 стотни, откакто учебният процес е модернизиран, казва директорът Асен Александров, който има и личен интерес към темата за дигитализацията - самият той преподава информатика и е пристрастен.
Дигиталният център е изграден през последните 15-16 месеца. Има кабинети по физика, химия, биология, 2 кабинета по математика и един по география. Променихме изцяло образователната среда, радва се директорът.
В кабинетите
няма подиум,
учителят не е по-високо от учениците. Няма традиционно място, където да стои педагогът. Учебното съдържание се прожектира на 2 стени, както при високотехнологични събития. Учениците са на групи по трима, четирима или шестима. “Това е изключително важно, за да се научат да работят в екип. Една от слабостите на нашата нация е, че сме добри индивидуалисти и слаби отбори”, обяснява директорът.
Кабинетите са оборудвани с мултимедийни дъски. Училището е купило стотина таблета за групова работа. Учителят дава тестове, учениците нанасят отговорите и резултатите се виждат в реално време. Ученикът вижда както своите резултати, така и на съучениците си. Така се стимулира състезателният дух, но не бележкарството, твърдят учителите.
Работи се по
т.нар. обърната
класна стая
Това означава, че учителят задава задача за следващия ден. Децата намират информация вкъщи и след това те, а не учителите преподават. Педагозите пък им помагат в разпознаването на истината в морето от информация. Учениците не искат да свършва часът. Интересно и уютно им е в пъстрите кабинети. В междучасията пък пишат домашни или четат книги в импровизираните библиотеки в елегантните фоайета.
Учителите са обучени да работят в дигиталните кабинети, които се ползват от ученици от 3-и до 12-и клас. Училището си има и заместник-директор по технологичните промени. Ива Асенова е завършила квалификацията си в Колумбийския университет.
Дигиталният център на 51-о училище струва около 400 хил. лв. Половината са получени от фондация “Америка за България”, около 80 хил. лв. са дарени от родители, а останалите са от бюджета на училището.
Своите добри практики училището ще представи на кръгла маса за дигиталното образование в България на 1 юни, организирана от “24 часа” и VIVACOM.
Събитието е само началото на един дългосрочен проект, подпомагащ
навлизането
на новите
технологии
в обучението
на българските деца. Инициативата “Образование 4.0” цели да спомогне развитието на дигиталните форми на обучение, които от своя страна ще допринесат за дигиталната грамотност и по-добрата реализация на едно цяло поколение. В дискусията ще участват еврокомисарят по цифрова икономика и общество Мария Габриел и министърът на образованието Красимир Вълчев.