Признаването на дипломи за основно и средно образование в рамките на ЕС е една от водещите теми на двудневното изнесено заседание на Комитета по образование към Съвета на ЕС. Домакин на форума, който се провежда в рамките на българското председателство, е Икономическият университет в морската столица. В заседанието участват експерти от министерствата на образованието на всички държави-членки.
Механизмът за обхват на децата в образователната система на високо европейско ниво е инициирано от българското правителство. Според проучванията у нас 22 000 деца са върнати обратно в клас.
"Децата, които мигрират с родителите си, не са проблем само за България, а и за Португалия, Испания, Литва, Полша. Все още няма бърза писта за взаимно признаване, държат се приравнителни изпити, изискват се множество документи. Това затруднява много от нашите сънародници, особено тези, които са с по-нисък образователен статус. Те в повечето случаи предпочитат изобщо да избегнат записването на училище, където и да е, отколкото да имат тези трудности. Получава се така, че ако едно дете е учило година или две в Португалия и реши да се върне в България, поради трудностите за признаване на образователното ниво, обикновено бива записано в по-нисък клас и така се налага още веднъж да изкара една година. Това е много демотивиращо и води до повишаване на степента на отпадане от образователната система, когато децата пораснат", каза зам.-министърът на образованието и науката Деница Сачева. Тя допълни, че този проблем е поставен от българското председателство на общоевропейско ниво. Предстои да се направи изследване колко деца са засегнати от него. След това ще се търсят конкретни решения, които биха могли да са възможности за дистанционно обучение и взаимно признаване на дипломи. Ще се дискутира и вариант, когато семейството напуска някоя страна, да се изисква документ, че детето ще бъде записано на училище в другата държава.
На заседанието в морската столица ще бъде разгледан и въпросът за езиковите компетентности. Според препоръките всяко европейско дете трябва да може да говори, освен майчиния си език, поне още два други. На форума ще бъде обсъдено и предложението на ЕК финансирането на програмата "Еразъм плюс" да достигне до 30 милиарда евро през периода 2021-2025 г., допълни Сачева. Идеята е да се увеличат средствата за мобилност на преподаватели, студенти, учители.