Кола на ток по-евтина от дизел, ако се ползва 7 години

https://www.24chasa.bg/novini/article/6924998 www.24chasa.bg

Кола на ток, купена през 2018 г., излиза по-евтина, ако се сметнат всички разходи за 7 години напред, отколкото дизелов автомобил от същия клас, купен също през тази година.

Това показват резултатите от мащабно проучване на разходите на притежателите на автомобили у нас, проведено от асоциация “Активни потребители” и представено на кръгла маса за чистотата на атмосферния въздух в четвъртък. То е част от проучване в целия ЕС, финансирано от Европейската потребителска асоциация, но резултатите за останалите държави ще излязат наесен, съобщи изпълнителният директор на “Активни потребители” Богомил Николов.

Изследването е правено за три класа коли -

малка градска,

У нас колите на ток все още се приемат за екзотика

среден клас

и кросоувър,

с различни типове двигатели - бензинов, дизелов, хибрид, на ток, водород, на метан и на пропан-бутан. Пробегът е еднакъв за всички типове коли - средно 19 хил. км на година.

В разходите е включено всичко възможно, което плаща притежателят на автомобил: поддръжката, застраховката, горивото, финансирането на лизинговите вноски, пътният данък, който се плаща всяка година на общината, разходите за регистрация, включително и продуктовата такса, както и обезценяването.

Притежателят на среден клас кола на ток ще плати общо

35 хил. евро,

за да изминава

по 19 хил. км годишно 

за въпросните 7 години. За дизелова кола ще се платят малко повече - 38 хил. евро. Разликите идват най-вече от пътния данък, който е по-висок за дизелите, и от многократно по-големите разходи за гориво. При сегашните цени на тока в България разходът за електрическата кола е около 5 пъти по-нисък. За сметка на това парите за финансиране на покупката са около два пъти повече заради по-високата първоначална цена.

Същото е положението и когато се купува кросоувър. Разходът за електрически за 7 години е 50 хил. евро, докато за дизелов е 58 хил. евро. Парите за застраховка на електрически и дизелов кросоувър са еднакви, но поддръжката на този на ток излиза около три пъти по-евтино от дизеловия.

Ситуацията е различна само при сравнението на малкия тип градски коли - при тях почти няма разлика в разходите за 7-годишен период. Сумите за застраховката и пътния данък са на практика еднакви, но има разлика в разходите за гориво и за текущата поддръжка.

Ако се сметнат парите за кола от среден клас за целия ѝ живот,

електрическата

няма

конкуренция

- всички останали излизат значително по-скъпо, включително тези, които вървят на евтиния пропан-бутан.

Общият разход при същия пробег от средно 19 хил. км годишно за

целия живот на

електрическа

кола е към

60 хил. евро

Дизеловата излиза към 90 хил. евро за целия ѝ жизнен цикъл, а бензиновата е към 110 хил. евро - възможно най-големия разход от всички типове автомобили. За отбелязване е, че според типа двигател най-много като разход към електрическата кола се доближава тази, която използва метан.

Отделно от това е пресметнато, че вторият и третият притежател на дизелова или бензинова кола от среден клас имат между два и три пъти повече разходи, отколкото третият притежател на една електрическа.

При колите на ток големият разход настъпва след деветата година, когато обичайно идва време за подмяна на батерията. Този харч е най-голям при средния тип градска кола - около 5 хил. евро. При кросоувърите това струва към 4 хил. евро, а при най-малкия тип градски коли - около 2 хил. евро. Дори с този разход обаче и при трите основни типа автомобили общите харчове на колите на ток остават по-ниски, отколкото за дизеловите или бензиновите коли. Причината е, че при толкова дълга експлоатация бензинът и дизеловото гориво за същия пробег вече струват повече заради амортизацията на тези возила и по-голямата им консумация.

В изследването е посочено също, че съществува тенденция

общите разходи

за колите на ток

да намаляват

през следващите

години

За бензиновите и дизеловите коли, купени през 2020, 2025 и особено през 2030 г., общите разходи ще бъдат с около 10% по-високи от сегашните. При колите на ток, напротив - те ще падат с течение на времето и ако такава кола се купи през 2030 г., разходите за нея ще са с 15% по-ниски от сегашните, показва изследването.

След 14-ата година за колата се плащали едва 16 лв. годишен данък

В България няма данъчен стимул хората да подменят старите си автомобили с нови, защото след 14-ата година за една кола от среден клас се плащат по около 16 лв. на година пътен данък. Това заяви по време на дискусия за автомобилите и чистотата на въздуха председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Христо Христов.

Той посочи, че това е заради разпоредбите на Закона за местните данъци и такси. Според тях колите се облагат според мощността на двигателя и коефициент. За тези над 14-годишна възраст получената сума всъщност не се увеличава, тъй като коефициентът е единица, докато за по-новите се умножава с по-големи стойности и данъкът е по-висок.

“В цяла Европа е точно обратното - данъкът е прогресивен, но се увеличава с възрастта на автомобила или по-точно с това дали отговаря на най-новите показатели Евро. Именно заради съществуващото положение статистиката на КАТ отчита над 2 милиона автомобила над 14-годишна възраст у нас”, посочи Христов. В България например се дават 50% отстъпка от данъка, ако колата отговаря на показателя Евро 3, а този стандарт е от 1999 г.

Други, още по-големи несъответствия, се получават при облагането на различни класове превозни средства. Например водач на мотопед с между 350 и 500 кубика в момента плаща данък между 50 и 150 лв. годишно, каза Христов. Но автобусите с под 22 места плащат същата сума, а тези, които са с над 22 места - от 100 до 300 лв. В същото време за специализираните товарни автомобили, например за строителната техника, се плащат годишно между 50 и 250 лв. “Няма никаква равнопоставеност, защото един бетоновоз плаща колкото малък автобус, а освен че замърсява много повече въздуха, той и унищожава пътната настилка”, посочи Христов.

Според него друга аномалия е, че КАТ регистрира за първи път внесени коли втора ръка от чужбина, без да проверява тяхното състояние, а то излиза наяве чак при годишния технически преглед.

“Причината е, че те нямат специализирана техника, с която да го прегледат. Автомобилната администрация на транспортното министерство едва напоследък затегна режима на сервизите и въведе по-строг контрол, но те нямат правомощия над техническите пунктове на КАТ”, каза Христов. 

Експерти съветват да се премахне “екотаксата”

Продуктовата такса за унищожаване на старите автомобили, която у нас масово се нарича “екотакса”, трябва да се премахне или поне да се намери по-справедлив начин за разпределянето на приходите от нея. Това посъветваха експерти от автомобилната администрация на транспортното министерство, от браншови сдружения и от други неправителствени организации.

Таксата се събира еднократно при първата регистрация на превозното средство и приходите от нея се разпределят между фирмите, които разглобяват и унищожават излезлите от употреба возила.

Мотивът за премахването на таксата е, че компаниите така или иначе печелят от разглобяването на колите, тъй като могат да използват повторно между 70 и 90% от частите в нея. Експертите смятат, че е по-добре тези пари да се получават от общините за поддържане на улиците.

В същото време таксата изобщо не играе роля за подновяване на автомобилния парк с по-нови и по-чисти коли, защото е еднократна и размерът ѝ не прави впечатление на никого.

Преди няколко седмици МОСВ пусна за обществено обсъждане промяна на таксата, но увеличението е от порядъка на 30-40 лева за най-старите коли.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Приближен на сочения за наркобос Виктор Боцев-Джуката отърва панделата! Георги Златков призна, че е участвал в бандата на Джуката за разпространение на дрога, сключи споразумение с прокуратурата и се размина с 2 години условно с 4-годишен изпитателен срок, научи "България Днес". Според прокуратурата Виктор Джуката е ръководил бандата между май и

Силвия Кацарова е съвестен сметкоплатец! Естрадната певицата стриктно следи плащането на задълженията си. Преди дни беше забелязана в офиса на мобилен оператор да се издължава за телефон, интернет и телевизия. Кацарова бе една от малкото клиентки, които си тръгнаха с усмивка, след като джобовете й олекнаха.

Божигол чуква 33 г. с баджанака, Лозанова също идва на празника на бившия, татуира си името на вратаря 33 години празнува днес новата звезда на "Левски" Валери Божинов. "България Днес" научи от отлично запознати източници, че нападателят няма да прави шумен купон. Божигол ще посрещне Христовата възраст у дома.