Иван Бардов: Дават ли си те достатъчен отчет за дългосрочните обществени последствия от собствените им хранителни пристрастия?
Изпочупени витрини на месарници, хора, залети с изкуствена кръв, други се разхождат със свински глави по централни улици, а трети са “опаковани в тарелки” на централни улици в града. Това са само малка част от проявите на веганите само в последните месеци. Според обикновените минувачи или читатели на медийни публикации тези хора са странни, налудничави и поведението им е далеч от нормалното. Вестник “24 часа” се свърза с доц. Иван Бардов - преподавател по експериментална психология в Софийския университет.
“Тази тема, откровено казано, не ми е близка, защото аз съм традиционалист по отношение на храненето и нямам никакво особено отношение към този тип хранителни навици. Бях обаче впечатлен от последните новини и политиката на френската полиция по отношение на месарите (преди дни вегани нападнаха месарски магазин в Лил, преди време пък заливаха месари с фалшива кръв - б.а.). И у мен възниква един въпрос от областта на социалната психология – какви отношения е препоръчително да има между едно малцинство (независимо какво) и мнозинството? Какво са готови да направят едните и какво са готови да направят другите. Ако живеем в демокрация, би трябвало да има плурализъм по отношение на мненията. Има една много стара приказка от стария либерализъм, която на мен много ми допада: “Живей и остави другите да живеят”, т.е. не се опитвай да налагаш агресивно своите правила върху останалите. Особено по отношение на хранителните навици. Тези хора се смятат за образец на правилното хранително поведение, така да се каже, тяхното хранително поведение не подлежи на дискусия – казва доцентът. Но той напомня, че животинските продукти са били част от човешкото меню в продължение на милиони години, не на хилядолетия.
“Веганите какво казват всъщност с действията си във Франция: “Вие се храните неправилно, ние се храним правилно и ние ще ви “ощастливим”, като променим вашите хранителни навици.” Мен като психолог много ме интересува тази тема за “ощастливяването” на мнозинството от едно агресивно малцинство. Имайте предвид, че по същия начин за ощастливяване са действали агресивни малцинства като болшевиките. Те искрено са вярвали, поне онези от тях, които са били идеалисти, че ощастливяват своите съграждани. Има една хубава книга “Чевенгур” на руския писател Платонов, в която има много любопитен пасаж, за който сега се сещам и предавам по-скоро по смисъл, а не буквално - че “ние едва ли не насила ще ви закараме в царството на щастието”, казва доц. Бардов.
Той пита реторично откъде тези хора са сигурни, че пълният отказ от всякакви продукти от животински характер, точно при техните бебета и малки деца, в крайна сметка няма да се окаже вредно за тях? И подчертава, че съществува понятието “естествен експеримент”. В този род експеримент няма специално предвидени въздействия, просто нещата се оставят да следват своя естествен ход. Те си правят подобен експеримент със собствените рожби, ако са решили да ги правят свои съмишленици още от бебешката люлка, като ги лишават от всякакви животински продукти.
“Самите те не си дават отчет за дългосрочните последствия от собствените действия. Защото тези последствия може да бъдат съвършено различни от това, което те очакват”, казва психологът.
По повод агресивните прояви на вегани по заливане с изкуствена кръв, чупене на месарници и т.н. той коментира така:
“Всяка форма на насилствено налагане на собствени възгледи върху други хора не може да бъде толерирана и приветствана. Въпросът е много по-широк. Аз като психолог стигам до заключението, че много хора не схващат, че почти нищо не започва само от нас и почти нищо няма да завърши само с нас. Идеята, че веганите са някакви революционери, които ще отворят някакви нови врати пред човечеството, е изключително примамлива за тях, но това е много хлъзгав път, който може да доведе до съвършено различни последствия от тези, които те си представят. Т.е. те може да се окажат в ролята на полезни идиоти, колкото и да не им се иска това”, заявява доцентът по експериментална психология.