Концесията на летище София остава

https://www.24chasa.bg/novini/article/6957738 www.24chasa.bg
Министър Ивайло Московски СНИМКА: Николай Литов/Архив

Държавата е показала, че не го управлява добре, каза министър Московски след отхвърленото искане на БСП

Транспортната комисия отхвърли искането на БСП за прекратяване на концесията на летище София. Предложението събра едва 8 гласа "за", а с 12 "против" и 1 "въздържал се", и така не бе прието.

Исторически държавата е показала, че не управлява добре летище София, коментира министърът на транспорта Ивайло Московски, който участва в заседанието на комисията, предава Канал 3

Мотивите на искането бяха представени от соцдепутата Георги Свиленски. Той изтъкна вече познатите аргументи на социалистите срещу концесията, а именно, че през последните години летището реализира увеличение на пътниците и товарите и е на печалба, което премахва необходимостта от отдаването му на концесия.

Транспортният министър пък припомни, че концесионирането на най-голямата ни аерогара е било заложено още в предизборната програма на партия ГЕРБ, а по-късно идеята е залегнала и в управленската програма на правителството. Според него отдаването на концесията е нормална практика, която се прилага в цяла Европа и света.

„Европа е най-развитият пазар за участие на частния сектор в управлението на летища. Делът на частно участие в управлението на летищата и летищната инфраструктура е нараснал с 80%. Това е тенденция от 2010 до 2016 година. Ако добавим и периода до 2018 година, ще е още по-голям процентът. Всички летища в Словения, Португалия, Унгария, Кипър, Белгия и Малта се управляват на 100% частния сектор“, аргументира се министър Московски.

Той посочи още, че практиката в Европа и ЕС показва, че удачният начин за управление на такава инфраструктура е именно този. „Идеята е точно такава – да се привлече сериозен оператор и инвеститор, който, оперирайки на други места и имайки сериозни позиции в авиационния бизнес, да направи така, че летище София да получи необходимото си развитие в годините напред. Неслучайно концесията е за 35 години“, допълни транспортният министър.

"Колегите много неудобно се чувстват, че когато те управляват концесията, е нещо хубаво и те максимално се възползват от нея. Имам справка за десетки концесии, които са направени в тяхното управление. А при нас, когато управляваме, концесията е нещо лошо", обърна се министър Московски към социалистите. Той отхвърли и обвиненията, че решението на Министерския съвет за отдаване на аерогарата на концесия е било взето „на тъмно“. Нито заседанието е било секретно, нито точката е била извънредна“.

По време на изслушването му стана ясно, че според условията концесионерът се задължава да направи проучване на въздушния трафик, а ако се налага, и да изгради втора писта. Предвижда се и възможността за изграждане на трети терминал, както и даването на гаранции за персонала.

По-рано днес пък БСП внесе законови промени, с които да осуети концесията не само на летището, но и на държавни предприятия от забранителния списък за приватизация.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

ЦСКА 1948 ще доиграе сезона във Втора лига и най-вероятно ще приключи съществуването си. Това разкри "Спортал". На проведеното събрание на клубните акционери е станало ясно, че перспективите пред "червените" не са добри. Футболистите ще завършат сезона. След това ще има нова сбирка, за да се реши окончателната съдба на клуба.

Димитър Бербатов не би се кандидатирал да управлява българския футбол, ако не е напълно готов за това. "Имам много амбиции, свързани с различни неща - каза той пред NOVA. - Да ръководиш целия футбол наистина трябва да си много готов. Да знаеш къде отиваш, как ще действаш, хората, с които ще работиш, защото не може да си сам. Да имаш съмишленици.

Жена е новият изпълнителен директор на Висшата лига. Сузана Динидж ще застане на поста от началото 2019-а. Тя ще замени Ричард Скъдамор, който бе начело на Премиършип 19 години. Динидж се превръща в първата жена, която заема толкова важен ръководен пост във футбола. Това на практика я превръща в най-могъщата жена във футбола и в британския спорт.