21 списания са спрели да излизат през 2017 г.
19.07.2018 19:45; Паола Хюсеин“Аспекто” с последен брой този месец, три версии за края му
Двадесет и едно списания са спрели да излизат през 2017 г.
Това показват данните на Националния статистически институт, преброил през същата година 171 списания за широката публика, издадени в годишен тираж 14 372 000. Година по-рано - през 2016 г., тези списания са били 192.
Тъжната тенденция да спират медии продължава и този месец, когато ще излезе последният брой от лявото списание “Аспекто” (A-specto).
“През всичкото време на своето съществуване списанието се ръководеше от една основна идея - да се противопоставя на господстващите неолиберални, глобалистки и американоцентрични възгледи на света”, написа радиожурналистът Петър Волгин във фейсбук преди 3 седмици и обяви спирането на списанието, в чийто екип е и той. По думите му най-голям интерес от края на “Аспекто” е имало американското посолство у нас заради критиките срещу американския хегемон, публикувани в изданието.
Версията за спирането на “Аспекто” обаче не е само негова и не е само една. Почти веднага се появи и втората - заради критичните бележки към президента Румен Радев. Преди 4 години, когато списанието се роди (март 2014), пак имаше версия за неговото създаване и тя беше, че екипът, който го списва,
организира и
кампанията на
президента
Факт е, че Радев избра за началник на кабинета си журналиста Иво Христов, който беше един от създателите на “Аспекто”. Самият Христов обаче отрече преди време пред “24 часа” съществуването на подобни договорки. Напротив, той разказа, че съвсем случайно е срещнал Радев в едно кафене още преди издигането му за кандидат за президент и му е поискал интервю заради пилотската му кариера.
Така или иначе Христов се премести в президентската администрация, а списанието публикува няколко критични статии по адрес на Радев. След което бе обявено спирането му, което накара медийните наблюдатели да съберат двата факта в едно действие.
Трета версия
свързва края
на “Аспекто”
с началото на
телевизията
на БСП
Тя дори още не е регистрирана, но вече се обсъждали имена за неин ръководител. Едно от тях е Калина Андролова, която беше главен редактор на “Аспекто”. Много е възможно издателят на списанието - “Урманов” ЕООД на бизнесмена Васил Александров, просто да започне да финансира друг проект.
Същевременно статистиката показва, че пазарът е по-благосклонен към политическите издания (сред които и философски, религиозни и културни според методиката на преброяване на НСИ) за разлика от т.нар. семейни издания. Първите са запазили броя си от 2016 г. и на следващата пак са 53. Вторите обаче от 51 са паднали на 39.
Едно от тях е сп. “Джой” (Joy) на медийната компания “Атика Ева медия груп”, което бе преустановено в края на 2017 г. В началото на годината се очакваше едва ли не спирането и на сп. “Форбс” на български, което също е нейно. Групата обаче успя да подпише
нов лиценз за
продължаване
на
отпечатването
му
Същевременно гръцките ѝ собственици смениха изпълнителния директор за България Танос Приоволос и назначиха на негово място Деница Димитрова. Дотогава тя е била търговски и изпълнителен директор на групата “Инвестор”. Тя, от своя страна, направи още една важна смяна в екипа - избра нов главен редактор на сп. “Форбс”, който е финансистът Бисер Манолов.
“Лицензът е преподписан с “Атика Ева” за издаване на списанието, както и за неговия уебсайт. Ще продължим да пубикуваме изявени български предприемачи на корицата му, тъй като отчитаме, че това е наш социален ангажимент за популяризирането на българския бизнес. “Форбс” има категорични професионални стандарти и процедури по избор на лицата за корица, както и за публикуваните материали. Платени корици са в пълен разрез с етичните стандарти на компанията”, обясни Деница Димитрова пред “24 часа”. По думите ѝ екипът разработва в момента дигитална платформа на “Форбс”, която ще бъде политически неутрална и ще отразява всички страни на живота, включително и лайфстайл, но предимно финанси, икономика, предприемачество, високи технологии и иновации.
“Атика Ева”
не продава и
лиценза си за
“Плейбой”,
каквито очаквания имаше. Най-известното мъжко списание е предвидено да издаде 3 редовни броя и два колекционерски тази година.
Медийната група издава още месечните издания “Ева”, “Грация” (GRAZIA), “ОК!” и “Ескуайър” (Esquire). “Целта ми е дигиталното развитие на компанията, но не за сметка на принтизданията, а в хармония с тях”, казва Димитрова.
Според нея в Европа се забелязва връщане към печатните издания и по-конкретно към списанията. Надеждите и очакванията на всички в този бизнес са, че това ще се случи и у нас. Засега обаче тенденцията е по-скоро отрицателна. Освен миналогодишния спад статистиката отчита и намаляване на списанията с 1,5% през 2016-а в сравнение с 2015 г.
Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.
-
Тираж 15 на Българския спортен тотализатор
-
Валери Божинов готов за “Левски” - ЦСКА
-
Новият медиен фактор показа във футбола какво означава ефективен мениджмънт
-
Диана Димитрова отряза косите си за новия сезон на “Откраднат живот”
-
“Билборд” хвали със статия Кристиан Костов
-
За 5 години почистват дъната на Седемте рилски езера от тиня
-
С народна медицина срещу нозематозата
-
Румен Порожанов откри първата демонстрационна зона за търговия с агростоки с Китай
-
Пуйката е тревожна, преди да започне да снася яйца
-
Пролетните житни култури - какво да очакваме от тях?
-
Стимулиращо разпечатване или надраскване на питите с пчеларска вилица
-
Защо да компостираме?
-
Кирил Домусчиев купува Нова тв, тя за първи път ще е българска
-
Виктория Бехар стана част от новинарския екип на Нова тв
-
Христо Димитров: Чисто новата тв “Българе” тръгва на 26 февруари (Видео)
-
Победителят в конкурса “Пролет” на БНР ще пее в “Евросоник”
-
Журналисти на свободна практика отидоха при БСП за едно, а (не) се разбраха за ЦИК
-
20 канадски тв канала излъчват интервюта на Наталия Гуркова
-
Dentsu Digital Camp 2019 представя разрушителната сила на трансформацията като средство за устойчиво бизнес развитие
-
3,8% ръст на рекламата през 2019 г., 6,9% - за България
-
Онлайн и преса - най-доброто съчетание за реклама през 2019-а
-
Божана Кацарова от “Мастършеф” направи рекламна агенция за храна
-
Милена Ташева е новият партньор в дигиталната агенция BookMark
-
Свилен Стрезов от Асоциацията на рекламодателите: Очаквам промени в собствеността на телевизиите през 2019 г.