Село в Китай прави копия на най-известните картини в света

https://www.24chasa.bg/novini/article/6977679 www.24chasa.bg
Млад китайски художник прави по няколко картини на веднъж като на поточна линия. СНИМКА: РОЙТЕРС

Цените на репродукциите започват от 50 долара и достигат няколко десетки хиляди

“Мона Лиза” и “Тайната вечеря” на Леонардо да Винчи, “Слънчогледите” на Ван Гог и “Сътворението на Адам” от Микеланджело са само част от най-популярните картини в света, които всеки би искал да притежава, но не може. Все пак повечето от шедьоврите са в галерии, други са частно притежание на много богати колекционери.

Затова пък

всеки с пари

и вкус може да

си поръча копие

на ценно произведение. Нужни са само още добър копист и достатъчно време за изработката. За да бъде копието почти неразличимо от оригинала, е необходимо много време, защото това е дейност, в която има строги правила.

Понякога прерисуването, особено на ренесансови картини, може да отнеме месеци.

“Аз съм рисувал “Тайната вечеря” цели 6 месеца”, разказва Владимир Рогожаров, най-популярният български копист, признат в цял свят. Процесът е доста сложен, тъй като е на слоеве и всеки от тях трябва да изсъхне, за да може върху него да се положи следващият. Така е при многослойната живопис.

При

импресионистите

се изисква

по-малко време

Една картина може да се създаде дори само за 10-15 дни. При старите майстори процесът е по-сложен, защото там се използват пигментни бои, които са прозрачни-полупрозрачни, т.нар. “велатури”, уточнява той. (Повече за него виж на 25-а стр.- б.а.)

Повечето картини, които специалистите копират, са редки, а достъпът до оригинала е труден. Затова търсят по няколко изображения с висока резолюция (много голяма и качествена снимка), за да сравнят цветовата гама. Понякога картината, която трябва да нарисуват, има липсващи части. Тогава се търсят изображения на по-ранни копия на картината.

Най-често копия се правят на най-известните картини - “Мона Лиза”, “Тайната вечеря”, произведения на Рембранд и Рубенс. В България най-често се поръчват импресионисти, защото цената е по-достъпна, а и домовете на хората подхождат повече.

“За да изложиш Рембранд или копие, трябва среда”, уточнява Рогожаров и допълва, че при копиране на произведението не е задължително да се спазват оригиналните му размери. Ако клиентът харесва картина, която в оригинал е много голяма, но няма подходящо пространство, може да се изработи в по-малък размер.

“Законът изисква какъвто и да е размерът, да се постави името на кописта”, обяснява Рогожаров. Всъщност това е един от знаците, по които се отличават копията от фалшификатите - името на кописта. Другият е, че копието се прави абсолютно законно, за разлика от фалшификата. Копията не се опитват да създадат усещането за стара картина. Може и това да се направи, но намерението е друго, да се изпълни каприз на клиента например.

При

фалшификата

това се прави

с цел измама

Дори съвременните специалисти и изкуствоведи изпитват трудност при разпознаване на картините. В съвременния свят е доста по-трудно да се създаде фалшификат, който да заблуди много хора. За Да Винчи и Рубенс е почти невъзможно, но все още често се случва с картини на Пикасо и Жорж Брак, тъй като периодът, в който са рисували, е по-близък до нашето време и материалите все още се намират.

Маслена картина

вече е

невъзможно да

се фалшифицира

на този етап. Възможно е друго - от стара картина да се създаде изгубен шедьовър.

“Това никой не може да го докаже. Но когато един музей претендира, че някоя картина е създадена от определен автор, и експертите, работещи в този музей, кажат, че е така, няма кой да го оспори”, разказва още Рогожаров.

Копието трябва да повтаря всичко възможно в оригинала. Фалшификат обаче не се прави със започване на нова рисунка върху бяло платно.

Взема се картина, близка до този автор. Може да не е точно негова, важното е да е на художник с подобен стил и техника. В някои случаи се преработват определени детайли, за да изглежда, че наистина е от този автор. В друг случай само се променя името на оригиналния автор и ако мине за създадено от ръцето на Леонардо, Микеланджело или друг класик, може да се продаде изключително скъпо.

В бизнеса с копията художникът трябва да бъде изключително добър,

да познава

техниките на

оригиналния

майстор

и да изпълнява капризите на клиента. Добрият копист се познава по техниката на работата. Зависи и от клиента - дали иска картината да бъде направена с абсолютно същата техника на работа като оригинала, или иска изображение, наподобяващо картината, която му харесва.

Ако произведението се прави с техника, близка до майстора, времето за изработка се увеличава 2 до 3 пъти. Затова

добрите кописти

в света не са

много, но

класация за тях

няма

Липсва и списък на най-добрите.

Копистите са изключително много. В Китай има цяло село, което се занимава само с това. Името му е Дафен и там се произвеждат 60% от маслените картини в света. “99% от копията, които се правят там, са с много ниско качество”, казва Рогожаров. В повечето случаи практиката показва, че в китайския сайт е показана снимка на оригинала, а клиентът получава нещо коренно различно. Там повечето ателиета бълват картини като на поточна линия. Рогожаров прави по 4-5 картини на година, но залага на качеството.

За да притежаваш качествено копие, само парите не са достатъчни - нужни са познание и култура. Има богати хора, които си купуват копия, защото не могат да имат оригинала. Цените в повечето случаи са тайна, която остава само между купувача и кописта. Официална статистика също няма. Сумите, които се дават за копия на картини, започват от скромните 50 долара, но бързо стигат десетки хиляди за шедьоврите. Голямата разлика в цената се дължи на разликата в качеството.

Търгове за копия също няма. С изключение на стари прерисувания. Учениците на Леонардо да Винчи, които са правили копия на картините му, в момента също се разпродават на търгове.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Живея чрез изкуството. То ми е необходимо, за да съм това, което съм. Така обяснява работата и призванието си актрисата и художник Диана Димитрова. Шармантната красавица, която спечели симпатиите на широката публика след превъплъщението си в образа на д-р Зорница Огнянова от популярния сериал "Откраднат живот",

"Аз съм левскар. Искам да победим ЦСКА. Дали ще успея да им вкарам гол или не, е Божа работа!". Това заяви пред "България Днес" новата звезда на "Ботев" (Вр) Валери Божинов. Още повече че преди време той носеше синята фланелка на любимия си български отбор. Валери ще излезе срещу ЦСКА тази събота от 20 часа.

Моделът Александра Петканова отиде на преглед при акушер-гинеколог в столична болница, видяха топпапараците на "България Днес". Съпругата на Лудия репортер Даниел Петканов, с когото вдигнаха сватба в къщата на "ВИП брадър", е взела много сериозно бременността с първото си дете и спазва всички препоръки за бъдещи майки.