Ботът Едуард получил и предложение за брак
Робот, “служител” на международна верига хотели, с професионализма си спечелил обожателка, която дори му направила предложение за брак. Негов брат близнак вече предлага подобно обслужване и на клиентите на малък и голям бизнес у нас.
Едуард е чатботът на “Радисън Блу”. Той отменя много от служителите на компанията в отговарянето на безбройните въпроси, с които хората се обръщат към служителите на хотелите.
При настаняване например той ще ви изпрати учтиво съобщение, за да ви приветства и да ви пожелае приятен престой. Ако имате нужда от допълнително хавлии или просто не сте сигурни дали в резервацията ви е включена закуска, няма нужда да слизате до рецепцията в търсене на компетентен служител, който да ви помогне. Достатъчно е да изпратите съобщение на Едуард - той е готов да се отзове по всяко време.
За две години ботът на веригата е бил обучен да отговаря на над 16 000 въпроса за 14 хотела, а ако не разполага с подходящ отговор на някое запитване, то бива автоматично прехвърлено към компетентния отдел.
Едуард също учтиво
приема похвали и
отговаря на шеги
и въпроси като “Имаш ли си приятелка?” и “Кога приключваш работа?”.
Общуването с него толкова напомня това с реален човек, че впечатлени клиенти на хотелите го търсели на рецепцията, за да му благодарят и да му оставят бакшиш. Ботът бил двукратно номиниран за служител на месеца, а от една дама дори получил предложение за брак.
Подобно обслужване вече се предлага и у нас. “Българският Едуард” се нарича Умнибот и е идея на Елица Стоилова, основател и главен изпълнителен директор на стартъп компанията “Умни”. Според нея използването на чатботове, които ще отговарят на въпроси на клиенти онлайн и по всяко време вместо реални служители, ще пести на фирмите време и средства и ще улесни комуникацията с чуждоезични потребители на техните услуги.
“Днес клиентите са не само офлайн, а са онлайн на различни канали и разговарят на различни езици, което също увеличава разхода за комуникацията, тъй като се налага да имаме и персонал, владеещ чужди езици.
Самото поведение
на клиентите
се промени и
се усложни и
налага нови
форми на
комуникация”,
казва Стоилова.
Както всеки служител чатботовете могат и трябва да се обучават редовно, за да бъдат все по-полезни на клиентите. Те могат да се усъвършенстват в отговарянето на въпроси дотолкова, че да не бъдат различими от човек.
Подобни ботове навлизат масово в употреба от 2015 г. и днес се ползват от много бизнеси по целия свят, включително “Дисни”, “Мерцедес” и “Хилтън”. Те се прикачват към различни онлайн месинджъри и уебсайтове, откъдето комуникират с клиентите на съответната компания, а до края на тази година се очаква да има
над 500 000 чатбота
само във “Фейсбук
Месинджър”
Умниботът също работи без необходимост от инсталиране на допълнително приложение.
Идеята на Стоилова набира популярност у нас и фирмата ѝ вече има клиенти в България, които ефективно използват своите чатботове. За да разшири пазара и в чужбина, по-рано тази година тя се включва в програмата “Акселератор Северозападна България”, която насърчава стартирането на собствен бизнес в по-слаборазвитите райони на страната като областите Враца, Монтана, Плевен и Ловеч.
“Умни” е единият от 11 проекта, одобрени в първия етап на “Акселератор Северозападна България”, който приключва в края на юли, а на 27 август започва набирането на кандидати за втория етап на програмата.
“Акселератор Северозападна България” се финансира по програма на Европейския съюз, която цели да подпомогне развитието на стартиращи фирми в 11 държави, сред които и България.
За разлика от повечето програми на ЕС обаче тази не предлага директно финансиране. На участниците се осигуряват възможности да се включат в семинари и обучения, достъпни и от разстояние по електронен път, както и да се срещнат с ментори и потенциални инвеститори и бизнес партньори, които да подпомогнат развитието на проектната идея и излизането ѝ на пазара.
Партньор по програмата у нас е “Технологичен център София” под ръководството на Юрген Ейзеле, член на мениджърския екип. “Когато през 2019 г. “Акселератор Северозападна България” приключи, ние се надяваме да сме намерили и изградили някаква инфраструктура, която да може да се използва и в бъдеще, за да продължи вече сам този проект”, каза Ейзеле.
“Хората в България говорят за Северозападна България: “О, това е най-бедният регион в Европа. Това е най-бедният регион в света.” Но това не е коректно.
Северозападът е
регионът с
най-голям потенциал
за бъдещо развитие”,
добави още той на представянето на 3 от вече одобрените по програмата проекти по-рано този месец.
Друга идея, развита с подпомагане от “Акселератор Северозападна България”, е ECO-Forest. Тя предвижда ранното откриване на горски пожари от дронове със специални сензори. Сензорната система, разработена да се използва в горското и селското стопанство, е подходяща да се прилага и в индустрията.
Третият представен проект пък се нарича Digi Culture и цели развитие на туризма в България чрез създаване на дигитален музей, където да бъдат представени множество културни експонати. Това трябва да увеличи тяхното търсене, с което различни дестинации у нас ще станат по-атрактивни за туристите.