Машина на времето: 11.8.1995 г., 14 войници загинаха в София

https://www.24chasa.bg/novini/article/7014937 www.24chasa.bg

Войниците се връщали от строителен обект в местността Манастирски ливади, съобщава дежурният по Транспортни войски полк. Данов. Неясно защо камионът, управляван от ефрейтор Юлиан Тодоров, навлиза в насрещното платно и се превръща в подвижен ковчег.

От удара резервоарът на камиона се е взривил, предполагат експерти. Според първоначални данни в него имало 200 л гориво. Шофьорът Тодоров и старшият на машината лейтенант Валентин Вълчев загиват на секундата в смачканата кабина. 25-годишният офицер чакал всеки момент дете.

Войниците, които били в каросерията, се забили в предната й част. Камионът се обърнал веднага след удара. Повечето са загинали на място от силния удар или са били смачкани. Остналите са изгорели до смърт. Само 7 от 14-те трупа са разпознати.

Двама оцеляват в кървавия ад. 19-годишният Кръстьо Дунчев и 49-годишният шофьор на трактора Любен Ковачки. Войникът изхвърква от удара и това спасява живота му. Той обаче е в кома в неврохирургията на “Пирогов”. Заедно с Дунчев през кантите на камиона излита още един войник, но той загива на място. Дунчев е със счупен череп и мозъчен кръвоизлив. Лекарите не дават гаранция за живота му.

Любен Ковачки отишъл да прибере трактора, който е собственост на МТС “Белчин”. Той ходил да жъне в Алдомировци и на връщане е станала катастрофата.

Ковачки обяснява на разпита, че не проумява как камионът се е насочил изведнъж към него. Това става буквално метри преди двете тежки машини да се разминат. Дори задната част на ГАЗ-ката остава на платното, в което се е движела, и се размазва само предната част.

Униформени говорят, че в каросерията на камиона имало туби с гориво. Те твърдят, че тежкият няколко тона трактор също бил с пълни резервоари. Военният камион, който се движел с голяма скорост, все едно се забива челно в бетонна стена. Свидетели казват, че трактористът е карал с не повече от 30 км/час.

Според пресцентъра на Дирекцията на националната полиция военната кола се е движела с висока скорост и това е причинило трагедията. Възможно е обаче на ефрейтор Тодоров, който е карал камиона, да му е прилошало.

Изяснява се защо толкова късно - след 22 часа, войниците се връщат от строителния обект. Командирите обещали отпуск на момчетата, ако завършат предсрочно обекта, е версията на Нова телевизия.

Войниците работили на удължен работен ден, който приключил в 19,30 часа. Те вечеряли на обекта и се забавили, защото командирът Вълчев говорил дълго с проектанта.

Специална комисия начело с командира на Транспортни войски ген.-майор Христин Христов разследва случая. Премиерът Жан Виденов бил уведомен за трагедията.

Толкова кръв накуп Българската армия не е давала от десетилетия, коментират военни.

Кървавото хоро на Виденов

Трагедията край кв. “Люлин” предизвика голям телевизионен скандал. На 11 август в Копривщица се провежда народен събор. Той е открит лично от премиера Жан Виденов. Около 11 часа на площада се завихря хоро и на него се хваща и Виденов. Трагедията с войниците е малко след 22 ч.

Късните новини обаче започват с обширен репортаж от Копривщица, показан е и Виденов на хоро. Информацията за трагедията с 14-те загинали е кратка и е забутана в края на емисията. Случаят остана в най-новата история като “кървавото хоро” на Виденов.

Камионът поразен при престрелка между килъри и гардове на Карамански?

23 години по-късно свирепата катастрофа край “Люлин” продължава да тъне в догадки. 

Разследващите органи установяват, че камионът няма спирачен път. Първоначално се работи по версии, че шофьорът е заспал на волана, че камионът бил неизправен, че е карано с висока скорост, катастрофата става заради дупки по пътя. или е имало скандал между лейт. Вълчев и шофьора Тодоров в кабината.

На 16 август соченият за Кръстник на мафията у нас Иво Карамански преобръща нещата. Той отива сам във Военната прокуратура и заявява, че е пристигнал с колата си на мястото минути след катастрофата. Слиза от колата си и тръгва да спасява войниците. В този момент чува три-четири изстрела и малко след това резервоарът на камиона се взривява.

Седмица по-късно обаче Карамански променя версията. Нямало стрелба, а гърмежите били от взривяващите се куршуми на лейт. Валентин Вълчев. След изявленията на Карамански военни следователи правят нов оглед. Разгъват смачканата врата откъм шофьора и виждат три дупки по нея. Разтърсват вратата и от нея изпадат три метални парчета, които приличат на проектили от куршуми. По-късно се оказва, че те не са такива.

Но изстрелите на мястото на катастрофата са чути от още трима свидетели. Разследването и експертизите на вратата на камиона доказват, че трите дупки са от малокалибрени куршуми. Трупът на шофьора вече е кремиран и няма как да се разбере, дали по тялото му е имало следи от куршуми. Но пък намират дупки от куршуми по крайпътната табела с надпис “Перник-Кулата”. Така се оформя версията, че камионът с войниците е попаднал под кръстосан огън между килъри на Карамански и ответни изстрели от неговите бодигардове.

Карамански няколко пъти сменя версията с каква кола е бил по време на катастрофата. Накрая се разбира, че това е “Тойота”, открадната от двама възрастни германски туристи на 27 юли 1995 г. Докато Карамански “не си спомня” точно с каква кола е бил, тойотата изчезва безследно и досега не е открита.

Анонимен информатор “изпява”, че атентат срещу Карамански наистина е имало и той е бил организиран от Кирил Киров-Японеца и дясната му ръка Жоро Черния. “За Киро знам от медиите, другия не го познавам” - отговаря Карамански. - Не съм се карал с Японеца, нямам бизнес с него. Не се чувствам застрашен, нито е имало заплахи за живота ми.

Никога не са открити и стрелците по колата на Карамански.

На 20 декември 1998 г. Кръстника е убит. Така митологията и фактите около катастрофата се сливат в едно и потъват в забравата на годините. Делото отдавна е прекратено и прашасва в архивите на Софийската военноокръжна прокуратура. Едва ли някога ще разберем истината за тази кървава история.

Паметникът - поругаван и преместван 

През септември 1995 г. по идея на депутата от Бизнесблока Георги Дилков-Лорда в парламента е открита подписка за пари, с които да бъде построен паметник на 14-те войници. Отзовават се едва 9 депутати и са събрани 26 хил. лв.

Паметникът, дело на проф. Валентин Старчев и арх. Иван Лапатов, е открит на лобното мястона войниците на 7 септември 1996 г.

През 2007 г. е установено, че крадци са изрязали и отмъкнали почти всички метални профили. С чукове са разкъртени и самите бетонни основи на монумента. Желязото, отлято вътре в паметника, също било готово за крадене. По нареждане на кмета на София Бойко Борисов паметникът е възстановен от частна фирма. Заради изграждането на новото околовръстно шосе на София през 2008 г. мемориалът е преместен с 200 м.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Аверът на сина на Йоско Костинбродския - Иван Йосифов, влиза в пандиза, научи "България Днес"! Петко Стоянов-Пендака е спряган като един от тарторите на банда за наркоразпространение и опити за покушения над магистрати заедно с Малък Йоско. Преди броени дни Пендака призна вината си и сключи сделка със спецпрокуратурата да лежи 4 години в панделата.

Световният и олимпийски шампион по вдигане на тежести Гълъбин Боевски изплува от нелегалност, за да даде показания по делото за бардака в столичния хотел "Шератон", научи "България Днес"! Процесът се точи на втора инстанция, след като на първа аверите на Боевски бяха оправдани. Неясно защо спецпрокуратурата нито обвини Боевски за вертепа,

Зрелищна възстановка на въоръжени комити, които слизат от планината, за да обявят свободата на Банско, а банскалии ги посрещат с народно веселие и цветя, беше акцентът на третия фестивален ден на Национален фестивал за народно творчество „Фолкорна магия“. Впечатляващата демонстрация беше дело на самодейците към НЧ „Никола Вапцаров 1894“ и