Италиански експерт: Всички бетонни мостове ще паднат, няма смисъл от поддръжка

https://www.24chasa.bg/novini/article/7015446 www.24chasa.bg
СНИМКА: РОЙТЕРС

Мостът „Моранди” в Генуа се срути, защото беше с абсурдна структура. Той е от бетон, което значи, че в основата на проектирането му е заложена философска грешка от структурен тип. Бруклинският мост е от метал, Айфеловата кула е от метал. Те са изградени в края на XIX в. и още се държат. Така твърди в интервю пред италианския всекидневник „Либеро” италиански инженер, който обаче иска да остане анонимен, защото не е изключено да бъде викнат за експерт от правителството след трагедията в Генуа. Според инженера през 60-те години на миналия век мостовете в Италия се правели предимно от цимент, защото желязото било много скъпo – струвало 100 италиански лири килото, а тогава Америка отливала по-голяма част от металите.

Според инженера основната структурна грешка в изграждането на бетонните мостове идва от факта, че бетонът е устойчив само на компресия (свиване), докато стоманата е устойчива на тяга (теглеща, движеща сила). Това значи, че при бетонния мост караш да работи “на тяга” един материал, който няма такива свойства.

„Бетонните тиранти на моста съдържат кабели от предварително напрегнат материал. Да, така вдигаш на крака един мост, но колко ще издържи? Противоречи на всички мерки за сигурност, защото е подложен на земетресения, на силата на вятъра», казва експертът. «Всички мостове от 60-те години ще паднат».

Според италианския експерт с годините кабелите във вътрешността на бетонните пилони се отпускат – те са направени от преплетени железни жици. Когато са налице микрофрактури в бетона - не само заради трафика на тежки транспортни средства, увеличен с 300% от 60-те години досега, но и заради корозията от солта от морския климат, се стига до окисляване, от което се чупят отделни жици. После като по верига се пречупват и другите, и така пилонът колабира.

Чия е вината при срутването на един мост? „Проектът може да е направен добре и реализиран зле, или пък обратното”. Според инженера, ако бъде реализиран един лош мост, той може да се контролира със сензорни съоръжения. „ Когато обаче направиш един мост бетон, той не може да се контролира дори със сензори. Един мост от бетон е като да имаш болно сърце – трябва да го замениш, да го бутнеш, а вместо това се предпочит извършването на поддръжка, която е и по-скъпа.”

Според експерта единствено стоманените мостове са по-леки и прозрачни и поведението им се вижда веднага. Освен това те изискват половината от времето за реализация, в сравнение с бетонните.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Мащабно застрояване в Слънчев бряг стартира фирма, свързана с братя Маргини, показа проверка на "България Днес". Основен двигател на грандиозния проект е третият член на митичната сикаджийска фамилия - Димитър Маринов-Макарона. За разлика от страховитите си братя - големия Красимир и най-малкия Николай,

Бившият нападател на "Реал" (Мадрид) и "Пари Сен Жермен" Хесе Родригес е безмилостен към бившата си половинка Аура Руис. Той иска да прати сексбомбата в затвора. "Подаде жалба за обиди и клевети - разкри знойната красавица. - Преди няколко дни ми казаха, че ще отидем на съд. Той ме съди за едно евро и от три до пет години затвор.

Известният кримигерой Атанас Мечев, по-популярен като Наско Гаргата, избира с тайфата професионални фотоапарати, видя "България Днес". В компанията на респектиращите си авери разследваният от прокуратурата като тартор на наркобанда Наско доста компетентно боравеше с езика на фотографа при покупката на апарат.