Мостове, летища и пуловери пълнят касата на Бенетон

https://www.24chasa.bg/novini/article/7015877 www.24chasa.bg
Компанията “Бенетон” е най-позната с магазините си за дрехи, но това е само троха в общия бизнес. СНИМКА: РОЙТЕРС

Фамилията е винаги на първите места в класациите на най-богатите в Европа

Какво е общото между жълтия пуловер, който си купувате в Италия, римските летища, от които започва мечтаната ви ваканция, таксата, която плащате на магистралата за Милано или Неапол, и кафето, което пиете на нея в заведенията “Аутогрил”? Че зад всичко това стои една от най-известните италиански фамилии предприемачи – Бенетон.

Лучано Бенетон е най-известният от тримата братя, най-младият от които - Карло, почина през юли. Те имат и една сестра. СНИМКА: РОЙТЕРС

От години фамилната империя от Тревизо съпътства не само живота на италианеца, а и престоя на всеки чужденец, който стъпи на Ботуша. Няма начин да не сте ползвали, а съответно и плащали за услугите, които предлагат – те са навсякъде в Италия.

Трагедията след срутването на моста “Моранди” в Генуа на 14 август стана повод да се припомнят доста факти около финансовото състояние на една от най-известните фамилии бизнесмени, която е собственик на концесията за него.

От десетки години Бенетон са винаги в челото на класациите за най-богати семейни империи в Европа. Въпреки че много чужденци свързват името на компанията само с ярките пуловери и с провокативните им рекламни кампании, за никой италианец не е тайна, че

това е троха

от тортата

От дълго време милиардите на групировката се трупат от съвсем други дейности и те нямат нищо общо с шарените прежди.

Сестрата Джулиана и братята Лучано, Джилберто и Карло, който почина през юли, стартират печелившия си бизнес с едноименната марка пуловери през 1965 г. От края на миналия век обаче те диверсифицират инвестициите си. В семейния си сейф днес те имат участия в групи от най-различен тип – летища, банки, застрахователни компании, спортни клубове, ресторантьорство, медии и разбира се, магистрали.

Семейство Бенетон стоят зад холдинга, който е концесионер на моста “Моранди”. От двайсетина години фамилията е собственик на акционерното дружество “Атлантия”, което се котира на борсата. То е стопроцентов собственик на групата “Аутостраде пер л’Италия”, концесионер на хиляди километри асфалтови магистрали, виадукти, тунели и мостове на Ботуша.

От 2001 г. (след приватизирането на италианските магистрали) до 2017 г.“Атлантия”

само от

магистрални

такси е събрала

43,7 млрд. евро Според финансовия вестник “Соле 24 оре” през този период тя е платила 5 млрд. данъци на държавата и 3,6 млрд. евро на държавната пътна компания АНАС. Като се приспаднат и разходите, свързани с труд и с други сфери, за Бенетон в крайна сметка са останали 600 млн. евро печалби.

Журналистът Марио Джордано, автор на книгата “Италия умира, а те богатеят”, пита как така всяка година холдингът на Бенетон е получавал възможност от Министерството на транспорта да увеличава магистралните такси, без да е правил необходимите инвестиции. Според него между 2008 и 2016 г. таксите на магистралите, управлявани от “Аутостраде”,

са нараснали

с 25%

Джордано твърди, че липсват 1,5 млрд. евро инвестиции в пътната мрежа и най-вече в Лигурия, където се намира и фаталният мост “Моранди”. Вместо 280 млн. били похарчени само 76 млн. евро.

Според Джордано през 2017 г. “Аутостраде” са имали приходи за 4 млрд. евро, като 972 млн. са чисти печалби. В класацията на най-богатите италианци на борсата фамилията Бенетон е винаги по първите места – 8,1 млрд. евро за миналата година, което е с 20 на сто увеличение.

“И докато при пуловерите трябва да надминеш конкуренцията, то

при магистралите

си монополист”, коментира Джордано. Той определя приватизирането на магистралите и получаването на концесията за тях от страна на Бенетон като подарък от държавата и като златна кокошка за фамилията.

Днес фамилният холдинг управлява почти половината пътна инфраструктура в Италия (3000 от 5900 км). Холдингът “Атлантия” обаче е разперил пипалата си и над управлението на много летища. Сред тях са двете римски “Фиумичино” и ”Чампино”. През 2016 г. например те надминаха 47 милиона пасажери, което е абсолютен рекорд в Италия.

“Атлантия” контролира и летищата на Монако и Лазурния бряг (Кан, Ница, Сен Тропе). Групата лансира експанзията си по целия свят - от Бразилия и Чили до Полша и Индия.

Неотдавна тя купи и контролния пакет акции в испанския колос в сферата на инфраструктурата “Абертис”.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

На дюнери и цигари кара през последно време режисьорът Нидал Алгафари, видяха топпапараците на "България Днес". Видимо наедрял от нездравословните закуски, Нидал бе изловен на улицата с поредната покупка на арабски сандвич. В другата ръка нагизденият в бяла риза бивш пиар стискаше димящ фас. Нездравословно!

Шеф-готвачът Дани Спартак не е изкусен майстор само в кухнята. Бива го и в механиката! Победителят от първия сезон на "Хелс Китчън" бе уловен от папараците на "България Днес" да поправя кола пред столичен ресторант. Спартак излезе директно от кухнята, като даже нямаше време да махне престилката си, с която забърква гурме ястията.

Част от ул.Иван Вазов, която в момента е в ремонт бе превърната в импровизиран тенис корт от група ентусиасти. Игрището се намира в непосредствена близост до къщата-музей на великият писател центъра на София. снимка: Мариа