Мостове, летища и пуловери пълнят касата на Бенетон

https://www.24chasa.bg/novini/article/7015877 www.24chasa.bg
Компанията “Бенетон” е най-позната с магазините си за дрехи, но това е само троха в общия бизнес. СНИМКА: РОЙТЕРС

Фамилията е винаги на първите места в класациите на най-богатите в Европа

Какво е общото между жълтия пуловер, който си купувате в Италия, римските летища, от които започва мечтаната ви ваканция, таксата, която плащате на магистралата за Милано или Неапол, и кафето, което пиете на нея в заведенията “Аутогрил”? Че зад всичко това стои една от най-известните италиански фамилии предприемачи – Бенетон.

От години фамилната империя от Тревизо съпътства не само живота на италианеца, а и престоя на всеки чужденец, който стъпи на Ботуша. Няма начин да не сте ползвали, а съответно и плащали за услугите, които предлагат – те са навсякъде в Италия.

Лучано Бенетон е най-известният от тримата братя, най-младият от които - Карло, почина през юли. Те имат и една сестра. СНИМКА: РОЙТЕРС

Трагедията след срутването на моста “Моранди” в Генуа на 14 август стана повод да се припомнят доста факти около финансовото състояние на една от най-известните фамилии бизнесмени, която е собственик на концесията за него.

От десетки години Бенетон са винаги в челото на класациите за най-богати семейни империи в Европа. Въпреки че много чужденци свързват името на компанията само с ярките пуловери и с провокативните им рекламни кампании, за никой италианец не е тайна, че

това е троха

от тортата

От дълго време милиардите на групировката се трупат от съвсем други дейности и те нямат нищо общо с шарените прежди.

Сестрата Джулиана и братята Лучано, Джилберто и Карло, който почина през юли, стартират печелившия си бизнес с едноименната марка пуловери през 1965 г. От края на миналия век обаче те диверсифицират инвестициите си. В семейния си сейф днес те имат участия в групи от най-различен тип – летища, банки, застрахователни компании, спортни клубове, ресторантьорство, медии и разбира се, магистрали.

Семейство Бенетон стоят зад холдинга, който е концесионер на моста “Моранди”. От двайсетина години фамилията е собственик на акционерното дружество “Атлантия”, което се котира на борсата. То е стопроцентов собственик на групата “Аутостраде пер л’Италия”, концесионер на хиляди километри асфалтови магистрали, виадукти, тунели и мостове на Ботуша.

От 2001 г. (след приватизирането на италианските магистрали) до 2017 г.“Атлантия”

само от

магистрални

такси е събрала

43,7 млрд. евро Според финансовия вестник “Соле 24 оре” през този период тя е платила 5 млрд. данъци на държавата и 3,6 млрд. евро на държавната пътна компания АНАС. Като се приспаднат и разходите, свързани с труд и с други сфери, за Бенетон в крайна сметка са останали 600 млн. евро печалби.

Журналистът Марио Джордано, автор на книгата “Италия умира, а те богатеят”, пита как така всяка година холдингът на Бенетон е получавал възможност от Министерството на транспорта да увеличава магистралните такси, без да е правил необходимите инвестиции. Според него между 2008 и 2016 г. таксите на магистралите, управлявани от “Аутостраде”,

са нараснали

с 25%

Джордано твърди, че липсват 1,5 млрд. евро инвестиции в пътната мрежа и най-вече в Лигурия, където се намира и фаталният мост “Моранди”. Вместо 280 млн. били похарчени само 76 млн. евро.

Според Джордано през 2017 г. “Аутостраде” са имали приходи за 4 млрд. евро, като 972 млн. са чисти печалби. В класацията на най-богатите италианци на борсата фамилията Бенетон е винаги по първите места – 8,1 млрд. евро за миналата година, което е с 20 на сто увеличение.

“И докато при пуловерите трябва да надминеш конкуренцията, то

при магистралите

си монополист”, коментира Джордано. Той определя приватизирането на магистралите и получаването на концесията за тях от страна на Бенетон като подарък от държавата и като златна кокошка за фамилията.

Днес фамилният холдинг управлява почти половината пътна инфраструктура в Италия (3000 от 5900 км). Холдингът “Атлантия” обаче е разперил пипалата си и над управлението на много летища. Сред тях са двете римски “Фиумичино” и ”Чампино”. През 2016 г. например те надминаха 47 милиона пасажери, което е абсолютен рекорд в Италия.

“Атлантия” контролира и летищата на Монако и Лазурния бряг (Кан, Ница, Сен Тропе). Групата лансира експанзията си по целия свят - от Бразилия и Чили до Полша и Индия.

Неотдавна тя купи и контролния пакет акции в испанския колос в сферата на инфраструктурата “Абертис”.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Световна шампионка по гимнастика дарява лентата си от олимпиадата в Рио де Жанейро в подкрепа на каузата "Сърце за пример". Християна Тодорова и куп популярни лица дават лични вещи за благотворителен търг в подкрепа на жени, жертви на насилие. Актрисата Стоянка Мутафова, певиците Нели Рангелова, Михаела Маринова и Сантра,

Камен Тонов свързан с неофициалния охранителен бизнес на Балбузанов Участник от „Биг брадър“ се оказа коз на прокуратурата срещу Камен Балбузанов-Куката. Камен Тонов-Михаловски бе викнат в спецсъда, за да даде показания по дело за рекет, палежи и побои срещу плевенския ъндърграунд герой заради връзките си с неофициалния му охранителен бизнес,

Живея чрез изкуството. То ми е необходимо, за да съм това, което съм. Така обяснява работата и призванието си актрисата и художник Диана Димитрова. Шармантната красавица, която спечели симпатиите на широката публика след превъплъщението си в образа на д-р Зорница Огнянова от популярния сериал "Откраднат живот",