Какво ново има в програмите за учениците от 1-и до 12-и клас?
Какво трябва да знаят родителите?
От вчера “24 часа”започва поредицата “Родителски бележник”.
Ще научат какво е потребител и парола
Познават основните заплахи в интернет
Подготвени са 2520 учители, които ще преподават за първи път компютърно моделиране
Компютърно моделиране е новият предмет, който за първи път се въвежда в 3-и клас от предстоящата учебна година. Третокласниците ще учат и по изцяло нови учебници от есента.
2520 учители, които ще преподават за първи път компютърно моделиране на третокласници, и експерти са включени в обучения, организирани в Националния център за квалификация на педагогическите специалисти на министерството на образованието.
Обучението по компютърно моделиране в началния етап е насочено към овладяване на начални знания, свързани с изграждане на дигитална грамотност на учениците чрез изграждане на компютърни модели на познати обекти, процеси и явления и експериментиране с тях.
“Дигиталното обучение в класната стая позволява на учениците да развиват ефективни самостоятелни умения за учене, те се учат да използват онлайн ресурсите, да прилагат информацията за проблема и дори да оценят получената обратна връзка. В допълнение към ангажирането на учениците дигиталните учебни инструменти и технологии изострят уменията за критично мислене. Децата, които търсят открити въпроси с въображение и логика, се учат как да вземат решения”, твърдят учители по информатика.
Акцентът в обучението в 3-и клас е върху усвояване на знания и умения за работа с дигитални устройства, с файлове, създаване на анимирани проекти с използване на алгоритми с условия и повторения чрез визуална среда за блоково програмиране, пише в учебната програма за общообразователна подготовка по предмета.
Третокласниците ще научат какво е потребител и парола. Ще им стане ясно какви са основните заплахи в дигиталната среда и правилата за реакция при такива случаи. Ще разберат също, че
не трябва да се
предоставя
лична
информация
при комуникация или работа във виртуална среда.
При работа по темата “Какво е анимация?” учениците ще създават кратка анимация на хартия и във визуална среда. Новите понятия пък ще бъдат “анимация”, “анимационно изображение” и “кадър”. При работа по проект пък ще планират и подготвят ресурси за реализиране на художествена идея, ще създават собствена анимирана картичка и ще споделят готовия проект на определени за целта места в интернет.
50% от часовете през учебната година са за нови знания и умения, 30% са за упражнения и работа по проект, 14% са за затвърдяване на новите знания и за обобщение, а 6% - за диагностика на входното и изходното ниво.
6 издателства
са направили
учебници
по новия предмет - “Анубис”, “Булвест 2000”, “Изкуства”, “Нова звезда - 2000”, “Просвета Плюс” и “Просвета - София”. Учителите ще направят своя избор по кой от тях да преподават.
“Трудно прогнозираме бъдещето, но това, което знаем със сигурност, е, че ще ни трябват създатели, хората да бъдат по-креативни от машините. Ще ни трябват и дигитални създатели. Неравенствата в бъдеще няма да бъдат между дигитални ползватели и неползватели, а между дигитални създатели и дигитални ползватели.” Това каза министърът на образованието Красимир Въ лчев на първата кръгла маса за дигиталното образование в България, организирана от “24 часа” и VIVACOM в партньорство с МОН и Столичната община в началото на юни.
Според министър Вълчев е необходимо образование, което
“обединява
дигиталните
умения с
креативността,
новите с традиционните умения, цифровото с аналоговото, техниката с човека, образование, което не убива, а развива емоционални и социални компетентности”. Той допълни, че най-масовите професии на бъдещето ще бъдат тези, които са свързани с работата с хора, грижата за човека, преживяванията, които изискват разбиране на човека, т.е. тези, които изискват хуманитарно образование и няма да бъдат заменени от изкуствения интелект.
Откриват посланията
на битовите празници и
обичаи на различните етноси
Третокласниците ще разберат, че обществото се състои от различни по състав групи от хора, по предмета Човекът и обществото. Трябва да разберат още необходимостта от
взаимодействие
и спазване
на правила при
общуване в група
Ще откриват нравствените послания на битови празници и обичаи на различните етнически групи.
Обучението по “Човекът и обществото” в началния етап е насочено към овладяването на базисни знания, умения и отношения, свързани с природата и обществото на България, както и с изграждането на достъпни социални и граждански компетентности на ученика, обясниха от министерството на образованието. В 3-и клас се надграждат получените в предходните класове начални знания за българската идентичност и се поставят нейните общи времеви и пространствени опори.
Обучението в 3-и клас следва хронологичната последователност в развитието на обществото, като осигурява запознаване с представителни исторически личности и събития.
В частта за природните богатства на България учениците ще научат
какво е повърхнина,
равнина,
низина, планина, поле, река, езеро и море. По темата “Българинът - гражданин на България и на Европа” пък ще научат значението на гражданин, условни знаци, държавни граници, полуостров, карта и посоки на света.