40 пъти по-скъпо струва щетата в Италия, където дори ферарита слагат BG номера

https://www.24chasa.bg/novini/article/7020931 www.24chasa.bg
Пътен полицай в Италия по време на проверка СНИМКА: ИНСТАГРАМ НА ПЪТНАТА ПОЛИЦИЯ

-  Една осма от катастрофите с чужди автомобили са с български коли

-  Много агенции предлагат снабдяване с BG номер. Приписват управлението на автомобила на човек или фирма в България

“Имаме съществен проблем в застраховането - автомобили с български номера, които се карат в Румъния, Италия, Германия, Македония и Гърция”. Това обяви премиерът Бойко Борисов пред депутатите във вторник по време на дискусията за фалиралия застраховател “Олимпик”. Той възложил на полицейските аташета в тези държави да съберат информация. Ето как стои този проблем в Италия.

Да разхождаш “Ферари” с български номер из планинските маршрути на Вал Бадия в Алто Адидже, при все че си италианец от Рим, не е нещо обичайно. Именно затова преди дни при тази гледка италианските пътни полицаи спрели за проверка собственика на мощната кола, а впоследствие я запорирали.

Според местните медии се оказало, че автомобилът на стойност 150 хиляди евро бил иззет още през 2016 г. от фирма от Монца, след което бил променен номерът на шасито му, а самата кола била снабдена с български номер.

Това беше само поредният случай, при който полицията “хвана в крачка” италианска кола с български номер. От няколко години това явление е утвърдена практика и

в повечето

случаи

шофьорите

не са българи,

а италианци

Регистрирайки си колите у нас, те пестят от застраховки, такси, годишни прегледи.

Българските регистрации обаче са предпочитан трик и от престъпниците в Италия. Много често коли с наши номера се оказват в центъра на най-различни нарушения и престъпления, извършени от италиански, а често и от румънски граждани.

Според разследване на Милена Габанели от в. “Кориере дела сера” само през 2017 г. пътната полиция в Италия е регистрирала 106 000 нарушения с чужди номера. Откъде са те? В челото на черната класация е Румъния - 21 000, следват я Швейцария, Франция и България (7775). До началото на 2018 г.

над 30 000 глоби

са останали

неплатени, което

е повече от 1/4

Според Роберто Згала, главен директор от полицията, безнаказаността на нарушителите е повсеместно разпространена - в Рим например чужденците не са платили 74 на сто от връчените им глоби. В Милано от 220 000 глоби на чужди коли властите успели да изпратят актове само на 85 000 и едва под половината от тях били платени.

Според италианския пътен кодекс, ако колата с чужд номер принадлежи на италианци или чужденци, жители на Ботуша,

те могат да се

движат с

нея само

до 12 месеца

След това трябва да я регистрират в италианските пътни автомобилни служби и да плащат данъци и застраховки в Италия. Ако собственикът не го направи и бъде хванат, колата му се запорира, предвидена е и глоба до 335 евро. Според италианската полиция проблемът е, че е трудно да се установи кога точно една кола от страна от ЕС е влязла в Италия. Много италиански автомобилисти шофират големи и мощни коли, регистрирани в чужбина, често - в България и Румъния. 

Най-използваният от хитреците метод е снабдяването им с договор за лизинг с чужда фирма или чрез договор за управление. В интернет могат да се намерят много агенции, които предлагат срещу ниско възнаграждение уреждането на български номер.

Шофьор от фирмата идва при италианския гражданин, взема колата му, кара я в България, приписва управлението ѝ на местен човек или фирма (собствеността остава за италианеца), регистрира я в България и след това я връща на италианеца. Поддръжката на кола в България е много по-икономична. За един автомобил от 1800 кубика от 2011 г., който идва от Италия, се харчат максимум 500 евро, вкл. и цената на услугата. В Италия тези разноски са минимум 1200 евро на година. Преимуществата са и други -

край на дъжда

от глоби за

превишена

скорост,

влизане в централните зони в градовете, където има забрана за коли.

Какво става в случай на инцидент? Ако в Италия претърпите инцидент с българска кола, се намесва Италианската централна служба, която стартира процедура по обезщетяване. През 2017 г. тя се е занимавала с 48 хиляди случая с коли с чужди номера, като най-много от тях са в Рим, Неапол и Фоджа (там е пълно с българи). Най-често става въпрос за румънски (9900) и български (6000) коли (една осма от общия брой).

Проблемът е, че цените на обезщетенията са в зависимост от местните пазари. Например

средната цена,

с която се ликвидира

нанесена щета,

е 100 евро в

България, докато

в Италия е 3986 евро

Според Националната асоциация на застрахователните фирми 50 на сто от колите в Гърция са застраховани в български компании. Ако заради твърде много обезщетения фалира една тяхна компания, ще се стигне до верижна реакция - ако гръцкият фонд не може да се справи, при инцидент в Италия на гръцки коли трябва да плати италианският фонд за обезщетение на жертвите при пътни инциденти, казват от асоциацията.

Според нея изходът е в промяна на италианския пътен кодекс – трябва да стане задължително за всеки, който е жител на Италия от над 30 дни, да регистрира колата си тук, както и да плаща застраховки и данъци тук, допълва още тя. Само така държавата ще знае от кого да си събира глобите.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

25 години ще лежи в затвора циганинът Тунджай Киров, който преди година и половина уби с юмруци и ритници жена, за да я ограби. Присъдата обяви съдия Петър Сантиров от Софийския градски съд във вторник. Тунджай се призна за виновен и делото се гледа по съкратената процедура. Рецидивистът, който има 6 предишни присъди,

Бившата порнозвезда Фара Абрахам се замеси в грандиозен скандал. Тя отказа благотворителния боксов мач с Никол Алекзандър. Абрахам първоначално каза "да" на битка с бившата на Шакил О'Нийл, но в последния момент размисли. Като причина агентът й изтъкна отказа на промоутърите да платят самолетния й билет и хотелската й стая.

Нападателят на "Ювентус" Пауло Дибала и Антонела Кавалери не са заедно вече няколко месеца. Въпреки това бившата футболна половинка продължава да тъжи за загубeната любов. Тя се чувства предадена от играча на "Старата госпожа". "Популярността и момичетата, които го наобиколиха, разрушиха нашата връзка - изплака болката си аржентинката.