40 пъти по-скъпо струва щетата в Италия, където дори ферарита слагат BG номера

https://www.24chasa.bg/novini/article/7020931 www.24chasa.bg
Пътен полицай в Италия по време на проверка СНИМКА: ИНСТАГРАМ НА ПЪТНАТА ПОЛИЦИЯ

-  Една осма от катастрофите с чужди автомобили са с български коли

-  Много агенции предлагат снабдяване с BG номер. Приписват управлението на автомобила на човек или фирма в България

“Имаме съществен проблем в застраховането - автомобили с български номера, които се карат в Румъния, Италия, Германия, Македония и Гърция”. Това обяви премиерът Бойко Борисов пред депутатите във вторник по време на дискусията за фалиралия застраховател “Олимпик”. Той възложил на полицейските аташета в тези държави да съберат информация. Ето как стои този проблем в Италия.

Да разхождаш “Ферари” с български номер из планинските маршрути на Вал Бадия в Алто Адидже, при все че си италианец от Рим, не е нещо обичайно. Именно затова преди дни при тази гледка италианските пътни полицаи спрели за проверка собственика на мощната кола, а впоследствие я запорирали.

Според местните медии се оказало, че автомобилът на стойност 150 хиляди евро бил иззет още през 2016 г. от фирма от Монца, след което бил променен номерът на шасито му, а самата кола била снабдена с български номер.

Това беше само поредният случай, при който полицията “хвана в крачка” италианска кола с български номер. От няколко години това явление е утвърдена практика и

в повечето

случаи

шофьорите

не са българи,

а италианци

Регистрирайки си колите у нас, те пестят от застраховки, такси, годишни прегледи.

Българските регистрации обаче са предпочитан трик и от престъпниците в Италия. Много често коли с наши номера се оказват в центъра на най-различни нарушения и престъпления, извършени от италиански, а често и от румънски граждани.

Според разследване на Милена Габанели от в. “Кориере дела сера” само през 2017 г. пътната полиция в Италия е регистрирала 106 000 нарушения с чужди номера. Откъде са те? В челото на черната класация е Румъния - 21 000, следват я Швейцария, Франция и България (7775). До началото на 2018 г.

над 30 000 глоби

са останали

неплатени, което

е повече от 1/4

Според Роберто Згала, главен директор от полицията, безнаказаността на нарушителите е повсеместно разпространена - в Рим например чужденците не са платили 74 на сто от връчените им глоби. В Милано от 220 000 глоби на чужди коли властите успели да изпратят актове само на 85 000 и едва под половината от тях били платени.

Според италианския пътен кодекс, ако колата с чужд номер принадлежи на италианци или чужденци, жители на Ботуша,

те могат да се

движат с

нея само

до 12 месеца

След това трябва да я регистрират в италианските пътни автомобилни служби и да плащат данъци и застраховки в Италия. Ако собственикът не го направи и бъде хванат, колата му се запорира, предвидена е и глоба до 335 евро. Според италианската полиция проблемът е, че е трудно да се установи кога точно една кола от страна от ЕС е влязла в Италия. Много италиански автомобилисти шофират големи и мощни коли, регистрирани в чужбина, често - в България и Румъния. 

Най-използваният от хитреците метод е снабдяването им с договор за лизинг с чужда фирма или чрез договор за управление. В интернет могат да се намерят много агенции, които предлагат срещу ниско възнаграждение уреждането на български номер.

Шофьор от фирмата идва при италианския гражданин, взема колата му, кара я в България, приписва управлението ѝ на местен човек или фирма (собствеността остава за италианеца), регистрира я в България и след това я връща на италианеца. Поддръжката на кола в България е много по-икономична. За един автомобил от 1800 кубика от 2011 г., който идва от Италия, се харчат максимум 500 евро, вкл. и цената на услугата. В Италия тези разноски са минимум 1200 евро на година. Преимуществата са и други -

край на дъжда

от глоби за

превишена

скорост,

влизане в централните зони в градовете, където има забрана за коли.

Какво става в случай на инцидент? Ако в Италия претърпите инцидент с българска кола, се намесва Италианската централна служба, която стартира процедура по обезщетяване. През 2017 г. тя се е занимавала с 48 хиляди случая с коли с чужди номера, като най-много от тях са в Рим, Неапол и Фоджа (там е пълно с българи). Най-често става въпрос за румънски (9900) и български (6000) коли (една осма от общия брой).

Проблемът е, че цените на обезщетенията са в зависимост от местните пазари. Например

средната цена,

с която се ликвидира

нанесена щета,

е 100 евро в

България, докато

в Италия е 3986 евро

Според Националната асоциация на застрахователните фирми 50 на сто от колите в Гърция са застраховани в български компании. Ако заради твърде много обезщетения фалира една тяхна компания, ще се стигне до верижна реакция - ако гръцкият фонд не може да се справи, при инцидент в Италия на гръцки коли трябва да плати италианският фонд за обезщетение на жертвите при пътни инциденти, казват от асоциацията.

Според нея изходът е в промяна на италианския пътен кодекс – трябва да стане задължително за всеки, който е жител на Италия от над 30 дни, да регистрира колата си тук, както и да плаща застраховки и данъци тук, допълва още тя. Само така държавата ще знае от кого да си събира глобите.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Специална марка, посветена на 15-годишнината от приемането на България в НАТО, бе валидирана вчера в Министерски съвет. Пощенската марка изобразява трабантчето на тогавашния външен министър Соломон Паси. Освен него в церемонията участваха министърът на външните работи Екатерина Захариева и министърът на транспорта Росен Желязков.

Трябва да бъдем държани в ареста най-дълго време, за да може да се сложи ръка на фирмената ни собственост. От задържането ни се цели икономически ефект! Това заяви вчера пред апелативния спецсъд Евгения Банева, съпругата на олигарха Николай Банев, по повод дружествата, които двамата управляват, научи "България Днес".

Народният бард Веселин Маринов мина на повикване. Звездата бе изловена от топпапараците на "България Днес" търпеливо да чака пред столична бизнес сграда, тръпнейки да получи обаждане, за да бъде пуснат вътре. Изпълнителят на "Горчиво вино" чинно постоя десетина минути, говорейки по телефона с папка под мишница с надеждата да му отворят дверите на