Новооткрити динозаври в Китай ще хвърлят светлина върху еволюцията

https://www.24chasa.bg/novini/article/7024403 www.24chasa.bg

В Китай бяха открити два нови динозавъра, които е възможно да хвърлят светлина върху еволюцията, предава bulgarian.cri.cn.

Гъвкавите пръсти помагали на приматите да ловуват и събират храна и дори да измислят и използват инструменти, което е ключова стъпка, която постепенно диференцирала хората от маймуните. Но при месоядните Тероподи, като жестокия тиранозавър, тенденцията за намаляване на ноктите била различна. Двата нови динозавъра – банукус (Bannykus) и сиюнукус (Xiyunykus), са от семейство алварезаврови. Те бяха открити в северната част на Китай, първият във Вътрешна Монголия, а вторият в Синдзян-уйгуркския автономен район, според статия публикувана в петък в американското списание „Current Biology“.

Алварезаврите са сред най-странната група от подразреда Теропиди, тъй като много от тях имат изключително къси и здрави предни крайници с единствен функционален нокът, казва Сю Син, водещ автор на статията и изследовател в Института по палеонтология и палеоантропология на гръбначните животни. В изследването на тази група динозаври обаче има около 90-милиона годишна празнина в данните за техни вкаменелости, особено за периода на ранната Креда. Липсващата връзка затруднява проучванията как и защо тези динозаври са развили само един мощен и полезен пръст, като са обезсилили останалите.

Двата новооткрити динозавъра са от средата на 90-милиона годишната празнина между най-ранните и най-скоро известните алварезаври, твърдят учените. Откриването им е важно, защото показва преходните стъпки в процеса на адаптация към новия начин на хранене, добавят те. Динозаврите са открити от съвместна експедиция учени от китайски американски институти.

Един от новите играчи на "Ботев" (Пд) Лазар Марин ще пропусне мача с "Лудогорец". Двубоят е от 15,00 ч. в Разград. Защитникът е с контузия от мача със "Славия" (2:0). Той е с пукната кост на предмишницата. Лечението на травмата ще отнеме повече от седмица и бекът ще пропусне следващите две срещи на "канарчетата".

Самюел Умтити се завръща в редиците на "Барселона" за битката с "Олимпик". Френският защитник изненадващо попадна в групата на старши треньора Ернесто Валверде за гостуването в Лион. 25-годишният футболист не е играл от близо 3 месеца, след като получи контузия в лявото коляно. Все още не е ясно дали ще се рискува с неговото включване като титуляр

Арабският принц Мохамед бин Салман няма да купува "Манчестър Юнайтед". От кралския двор категорично отрекоха появилите се информации. През уикенда на Острова гръмнаха, че престолонаследникът в богатата на петрол Саудитска Арабия е готов да плати 3,8 млрд. паунда за 100% от акциите на "червените дяволи".