Следователи влязоха в “Трейс”, фирмата съдейства (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7027567 www.24chasa.bg
Дефектите по пътя убиец трябвало да бъдат отстранени до 15 август. СНИМКА: Йордан Симeонов

Изпълнявали сме стриктно задълженията си по договор, твърдят от компанията

Следователи иззеха вчера документи от регионалното министерство, агенциите “Пътна инфраструктура” и “Автомобилна администрация” и от офиси на “Трейс груп Холд”. Това е фирмата, ремонтирала пътя край Своге, където стана зловещата катастрофа в събота, при която загинаха 17 души.

Както главният прокурор Сотир Цацаров обяви, една от насоките на разследването е състоянието на асфалта.

От “Трейс груп Холд”

разследващите

са иззели

договора за

обществената

поръчка за

ремонта на пътя

през Искърското дефиле между компанията и АПИ. Нужни за разследването били всички документи по нея, съобщиха запознати.

Интерес за следователите представлявали и документи по процедурата по приемането и паспортизацията на пътя. Ремонтът бил определен като отличен от АПИ.

Със съдействието на фирмата са били иззети и всички комуникации между нея като изпълнител и АПИ през последните месеци. Оказа се, че 5 пъти АПИ е искала от “Трейс Своге” (дъщерно дружество на “Трейс груп Холд”) да отстрани дефектите в отсечката, където стана катастрофата.

Асфалтовите настилки на пътя са изпълнени през 2014 г., обектът е приет през 2016 г., но през това време е експлоатиран, пише в позиция на “Трейс груп Холд” по повод обвиненията за некачествен ремонт. От фирмата казват, че не отговарят за експлоатацията на трасето от 2014 г. до 2016 г., откогато започват да текат гаранционните срокове. Посочва се още, че тировете вместо по магистрала “Хемус” са се движели по Искърското дефиле във времето на ремонти по аутобана, което допълнително е влошило пътната настилка.

“Съболезнования за семействата на хората, които загинаха в тежката катастрофа по планинския път на Искърското дефиле. В такива необратими ситуации, в които се отнема човешки живот, ние разбираме ценността на всяка секунда. Поклон към хората, които изгубиха живота си на 25 август”, пише в писмото.

Рехабилитацията на пътя започва на 29 септември 2011 г. Ремонтните дейности включват реконструкция и

рехабилитация на

23 кръстовища,

5 тунела, 2 жп

надлеза и

32 мостови

съоръжения,

възстановяване на пътната настилка и полагане на плътен асфалт по целия участък, допълнително монтиране и подмяна на предпазни съоръжения. Трасето преминава през 13 населени места.

“Цялостната рехабилитация на пътя е извършена съгласно проекта и техническата спецификация. Изпълнението е по стандарта на инженерите консултанти FIDIC, или т.нар. Червена книга. По този стандарт изпълнителят е длъжен да съгласува всичко с инженера - известната британска международна компания Mott Macdonald. Рехабилитацията се извърши по проект “Транзитни пътища”, чийто инструментариум не позволява на проектантите и изпълнителя да променят вече съществуващото трасе”, казват от “Трейс груп Холд”. Според тях те не могат да вземат отношение за това как е поддържан пътят до издаване на акт 16 и след това, защото АПИ избира фирма, която да осъществява тази задача. Техният ангажимент бил свързан с евентуални дефекти по трасето в гаранционния двугодишен срок.

“За 4 г. установихме такива, но те не са съществени и застрашаващи безопасността на движението. Изпълнявали сме стриктно и безкомпромисно договорните си задължения”, казват от дружеството. Категорични са, че по цялото трасе на второкласния път има поставена вертикална сигнализация и хоризонтална маркировка, която указва ограниченията на скоростта и опасностите, както предвижда законът.

Николай Михайлов: Не е трябвало да има бордюр

Не строителната фирма, а Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) определя как да се ремонтира и строи пътят София - Своге, коментира за “Дарик” председателят на Надзорния съвет на холдинг “Трейс груп” Николай Михайлов.

Той обясни, че възложителят в лицето на АПИ и проектантът определят как да бъде извършен ремонтът. “Аз не одобрявам изграждането на бордюри до пътното платно, особено в такъв рисков участък, където стана катастрофата”, каза Михайлов. Според него при запрашаване на пътя, а след това и при дъжд мръсотията, която се събира край бордюра, може да намали допълнително сцеплението между гумите и платното. Ремонтът на пътя е извършен от дъщерната фирма на холдинга “Трейс Своге”. От края на юни той е закрит, а капиталът прехвърлен в друго дружество.

В договора за ремонта няма изискване какво трябва да бъде сцеплението на трасето, уточни Михайлов.

До 20 години затвор може да отнесе шофьорът на рейса убиец. Полицаи го пазят в болницата

Шофьорът на автобуса, който в събота се обърна край Своге, вече е обвинен за адската катастрофа от Софийската окръжна прокуратура.

На Григор Григоров ще бъде търсена отговорност за причиняване на смърт по непредпазливост на 17 пътници и за телесни повреди на 21 ранени.

Григоров, който също пострада и лежи в столичната болница “Царица Йоана - ИСУЛ”, е задържан за 72 ч от прокурор. Той търпи мярката си за неотклонение в лечебното заведение.

Засега Григоров не е давал обяснения пред разследващите, тъй като състоянието не му позволявало това.

Според обвинението шофьорът е нарушил правилата за движение по пътищата, превишайки скоростта с 13 км/ч при разрешени 40 км/ч.

Ако вината му бъде доказана в съда, то по това обвинение Григоров може да получи от 5 до 20 г. затвор. Той е и съсобственик на фирмата превозвач “Мобилус 5” заедно с Румен Павлов.

Причината за катастрофата все още не е ясна, освен шофьора прокуратурата проверява превозвача и състоянието на пътя.

За да повдигнат обвинение на Григоров, разследващите са се позовали на информация от тахошайбата на рейса и на изчисления на вещи лица, които установили, че скоростта била 53 км/ч. Прокурори не изключиха обвинението на Григоров да бъде разширено и да му бъдат вменени и други нарушения на правилата за движение.

Разследването няма да приключи с един обвиняем, казаха от прокуратурата.

От понеделник по разпореждане на главния прокурор Сотир Цацаров делото е възложено за разследване на Националната следствена служба. В понеделник бе направен още един оглед на местопроизшествието и на автобуса ковчег, който късно следобед бе изтеглен от Искърското дефиле. Заради огледа движението по пътя София - Своге бе временно ограничено.

Вътрешният министър Валентин Радев и вчера каза, че Григоров има книжка от 1977 г. Няколко пъти той е бил наказван - има 2 наказателни постановления и 7 фиша за шофиране без колан и неправилно паркиране. Министърът изрично уточни, че шофьорът не е хващан да кара с превишена скорост, пиян или дрогиран. Разследващите са иззели и трите сигнала на началника на полицията в Своге, който в продължение на 6 месеца ги е пращал до ресорните държавни институции за обезопасяване на трасето. В тях пишело, че е необходима подмяна на асфалта, защото въпреки ограничението от 40 км/ч поради лошото сцепление шофьорите губели контрол над колите, навлизали в насрещното и ставали катастрофи. Разпитани са и свидетели, но по тези дела показанията им не се ценят твърде много, тъй като са възможни неточни възприятия, обясниха прокурори. При повдигане на обвинения основно се разчита на заключения на вещи лица.

Жертвите станаха 17 - починала в линейката жена била закарана направо в Съдебна медицина

Жертвите на тежката катастрофа с автобус край Своге станаха 17. Жена с инициали С. К. е починала при транспортирането ѝ към лечебно заведение след инцидента.

По тази причина тя е закарана директно в катедрата по съдебна медицина в София. Разпозната е от близките си в неделя вечерта, съобщи Нова тв, като се позова на източници от прокуратурата.

Четирима от най-тежко пострадалите в катастрофата остават с опасност за живота. Останалите 11 в болниците са стабилизирани и вън от опасност.

“Трима са с опасност за живота, но те се лекуват адекватно. В изкуствена кома са и на апаратно дишане. Имат тежки белодробни контузии. Предстоят им още наблюдения, а на някои и операции”, съобщи вчера проф. Асен Балтов, директор на УМБАЛ “Пирогов”.

Критично е състоянието и на 52-годишна жена, настанена в УМБАЛ “Света Анна”. Тя е с политравми.

Серия от операции предстоят и за най-младия пострадал край Своге, който е настанен в реанимацията на ВМА. Консилиум от специалисти в понеделник очерта план за лечение на 30-годишния мъж, обясни директорът на болницата проф. Венцислав Мутафчийски. Мъжът е със счупване на черепа и мозъчна контузия, фрактура и със сериозна белодробна контузия.

Всички автобуси по линии над 35 км - с колани, сменят и седалки

Бързи промени в Закона за автомобилните превози подготвя Изпълнителната агенция “Автомобилна администрация” за коланите на автобусите. Те ще задължат всички седалки в автобуси, които пътуват над 35 км или пък излизат на републиканска пътна мрежа, задължително да са с колани. Това съобщи за “24 часа” зам.-изпълнителният директор на агенцията Дамян Войновски.

Преди това новият шеф Бойко Рановски съобщи по Нова тв, че промените ще бъдат вкарани в парламента още през септември. Той поясни, че ако се налага, собствениците на автобусите ще сменят и седалки, за да бъдат с колани.

“24 часа” научи, че промените ще бъдат записани в преходните и заключителните разпоредби на вече внесен закон, за да стане по-бързо.

За колани във всички автобуси заговори министърът на транспорта Ивайло Московски за първи път след серия катастрофи през ноември 2017 г., след това отново щеше да ги въвежда през април. Предвиждаше се коланите да бъдат въведени и за по-старите автобуси в Закона за пътните превозни средства, който сега се пише.

В България са регистрирани над 23 000 автобуса, 15 000 от тях са с регистрация преди 2006 г., което означава, че са произведени фабрично без колани.

Автобусите с лиценз за превоз на пътници пък са общо 13 000 и според Рановски половината нямат колани.

Разликата от над 10 000 автобуса, които не са лицензирани за обществен превоз на пътници, е сериозна, каза Войновски. Дори да има автобуси, които са на общини, на училища, на фирми, за тъй наречения превоз за собствена сметка, вероятно не са малко тези, които са регистрирани на физически лица.

Зад тях се крият нелегалните превози.

Затова се предвижда промяна - автобус да се регистрира единствено на юридическо лице. Целта е никой гражданин да не може да притежава такъв вид превозно средство и да вози нелегално пътници.

Оправят 15 места с аквапланинг по магистралите до края на годината

Има 48 участъка по пътищата в страната, които правят аквапланинг, те се ремонтират приоритетно.

Това заяви министърът на регионалното развитие Николай Нанков по Нова тв.

15 от местата, които са по магистралите “Тракия” и “Хемус”, ще бъдат ремонтирани до края на годината, отговориха на въпроси на “24 часа” от министерството на регионалното развитие.

13 от участъците

са на “Хемус”, в

частта към

София

Два са на магистрала “Тракия” - при Ихтиман, и на 67-ия километър.

Нанков коментира и версиите за катастрофата при Своге. Една от хипотезите е лоша пътна инфраструктура, и то на пътната настилка. Новоремонтиран път започва да дава дефекти, това е странно, каза министърът.

Той съобщи, че 5 пъти пътната агенция пише до фирмата “Трейс Своге”.

Констатирани са 22 точки с дефекти по цялото трасе, даден е и краен срок за отстраняването им 15 август. Ремонтът обаче не се случва.

И тъй като за спиране на пътя не може да се говори, бил сложен знак за намаляване на скоростта в рисковия участък, където е станала и катастрофата.

Пътят е въведен в експлоатация в 2016 г., всички констатирани дефекти в гаранционните срокове се отстраняват за сметка на изпълнителя.

Нанков обясни още, че този път е ремонтиран при 3 правителства, бюджетът по договора е увеличаван.

След ремонта пътят е приет от 20-членна държавна приемателна комисия без никаква забележка.

Няколко месеца след това, при зачестили катастрофи, от полицията сигнализират oбластно пътно управление, поставят се нови знаци за повишена концентрация за произшествия.

На 19 август пътната агенция научава, че предписанията за отстраняване на дефектите не са изпълнени.

Държавата

може да си

търси правата по

съдебен ред,

каза министърът.

Нанков е категоричен, че всички длъжностни лица, които са проявили действие и бездействие, ще понесат отговорност.

След като фирмата не е отстранила дефектите, ще стартира процедура по прeвеждане на банковата гаранция на изпълнителя. Тази мярка обаче прекратява гаранционната поддръжка, подчерта министърът и добави: “Не съм убеден, че парите по гаранцията ще стигнат за ремонт”.

Туроператори избират автобус за еднодневна екскурзия по снимка

Еднодневните екскурзии из страната или в близката чужбина се подчиняват на същите правила, на които и всяка екскурзия – те трябва да са организирани от туроператор, който има валидна лицензия и застраховка “Отговорност на туроператора”. А автобусът трябва да е лицензиран за вътрешен или международен превоз на пътници.

Вчера “24 часа” публикува материала “По-строг контрол за бизнеса с “еднодневните автобуси” - текст на на един очевидец, пътувал из страната на екскурзии за 1 ден.

И четирите туроператора, споменати там, са с валиден лиценз и застраховка. Само че застраховките на три от тях - “Поход”, “Селена тур” и “Глобус турс”, са с възможно най-ниския лимит, който позволява законът - 25 хил. лв. Четвъртата - “Атлас ЕС”, има застраховка с доста по-висок лимит на отговорност - 450 хил. лв. за туроператор и 120 хил. лв. за туристически агент. Тя е е единствената похвалена в публикацията.

Ниският лимит на застраховката означава, че е достатъчна само една провалена средно скъпа екскурзия и парите не биха били достатъчни, за да се обезщетят всички клиенти.

До застраховки с такива ниски лимити прибягват обикновено съвсем малки фирми, които организират най-често евтини еднодневни екскурзии. А от сайтовете на въпросните фирми се вижда, че те организират и по-дълги екскурзии.

Автобусите в 95% от случаите се наемат от автобусни фирми, и то за всяка конкретна екскурзия. В България са единици туроператорите, които притежават собствени, защото през голяма част от времето тези превозни средства биха бездействали.

“Когато избирам автобус, съм длъжен да гледам само едно нещо – дали има валиден лиценз за международен или вътрешен пътнически превоз. Обикновено се договарям с фирмата за всеки конкретен превоз, защото няма как да имам на разположение само най-хубавото от автопарка им, а и на мен ми трябва автобус за определен брой пътници”, каза пред “24 часа” управителят на “Поход” Валентин Величков.

Той се оплака, че често се случва автобусната фирма да му представя предварително автобуса само на снимка, защото няма как иначе да го види на живо преди екскурзията. И призна, че при екскурзии, по-дълги от 1-2 денонощия, внимава повече за превозното средство, защото то трябва да е по-комфортно.

“Селена тур” изобщо не отговаряха в понеделник на посочените в сайта им телефони. От “Глобус турс”, които са возили клиенти на екскурзия, до Пирот с микробус, изслушаха внимателно въпросите и заявиха, че не било удобно да разговарят по темата.

“24 часа” попита зам.-шефа на “Автомобилна администрация” Дамян Войновски защо не се ограничи възрастта на автобусите, както е при такситата. Той обясни, че евродиректива забранява отказ от регистрация на вече регистрирано в ЕС моторно превозно средство.

Затова в администрацията обмислят как да бъдат въведени ограничения, без да се нарушава законодателството на ЕС.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Харесвам се, не ми пука, фука се Анджи В садо-мазо порноклип лъсна джендърът Анджелина, известна като двойничка на Николета Лозанова. 21-годишният Филип, както е родното й име, не се посвени и веднага след като преминала от мъжки в женски пол, решила да заснема видео със секссъдържание за спомен. "И за това ли ще ме мразите?

Българският снайперист Крум Хаджипетков шашна и най-добрите военни специалисти в Германия, след като уцели портокал от 800 метра разстояние. Това е само един от уникалните рекорди на българина, регистрирани по време на състезание в Германия това лято. Ефрейторът от 31-ви механизиран батальон - Хасково, спира дъха на всички с точния си мерник.

Световна шампионка по гимнастика дарява лентата си от олимпиадата в Рио де Жанейро в подкрепа на каузата "Сърце за пример". Християна Тодорова и куп популярни лица дават лични вещи за благотворителен търг в подкрепа на жени, жертви на насилие. Актрисата Стоянка Мутафова, певиците Нели Рангелова, Михаела Маринова и Сантра,