Учат за Античност и праистория в 5-и клас

https://www.24chasa.bg/novini/article/7032425 www.24chasa.bg
Бъдещ петокласник чете приказките на Андерсен, които са в задължителния списък с творби за лятната ваканция.

- По литература наблягат на митове, легенди и народни приказки

- Осмислят разликата между официалното и неофициалното общуване

Съдържанието на общообразователната подготовка по история и цивилизации в 5-и клас обхваща епохите Античност и праистория. В този клас учениците се запознават с появата и достиженията на първите човешки цивилизации с акцент върху развитието на Средиземноморския свят.

Важно място

заема и

историята на

днешните

български земи

през разглежданите епохи. Според учебната програма така се формира отношение към античното културно наследство и неговата роля в историческото битие на Европа и разбиране за органичната връзка между минало и настояще.

В процеса на обучение се поставя началото на формиране на умения за овладяване и прилагане на специфични техники на историческото познание - разработване на кратък план, съставяне на исторически речник, създаване на текст по зададени показатели, ролеви игри. Осигурени са възможности за реално осъществяване на междупредметни връзки.

Сред новите понятия, които петокласниците трябва да научат, са исторически източници или извори, археология, еволюция, номади, земеделци, некропол, жрец, храм, писменост, полис, колонизация, олигархия, демокрация, елинизъм и агора и др.

Петокласниците ще се научат да разпознават паметници на архитектурата и изкуството от Древен Египет и Месопотамия (пирамидите, Сфинкса, Портата на Ищар). Ще трябва да разберат каква е

ролята на

образованието

в Древен Египет

и Месопотамия

Ще търсят информация в интернет по зададени показатели за достиженията на първите цивилизации, запазени до наши дни. Сред знанията, които трябва да овладеят по история, е какви са предимствата на географското положение за развитието на Древна Елада. Ще описват също исторически личности по зададени опори (Леонид, Перикъл, Александър Велики). Учениците ще се научат да познават главните елински богове (Зевс, Хера, Атина, Дионис, Аполон, Артемида).

Извън училище ще посещават музеи. Ще участват и в екскурзии с учебна цел.

Учебната програма по български език представя теми, свързани със запознаване с елементите на речевата ситуация и усвояване на умения за ориентиране в нея, с осмисляне на разликата между официално и неофициално общуване, с овладяване на знания за най-общите особености на текста и с прилагане на формули на речевия етикет.

Петокласниците трябва уместно да използват в речта си синоними и антоними. Ще се научат да работят със синонимен речник и с речник на антонимите. Правилно ще пишат и изговарят думи с неударени гласни звукове, със струпване на съгласни звукове. Правилно ще изговарят и пишат често употребявани думи и думи от терминологичната лексика. Ще се научат още да разпознават личното и възвратното лично местоимение и да определят граматичните им признаци.

Включени са уроци за

овладяване на

правоговорни,

правописни и

пунктуационни

правила,

глаголното време, неличните глаголни форми, местоименията, предлога и наречието като неизменяеми части на речта, както и за второстепенните части на изречението.

Учебната програма по литература е организирана в три тематични блока - митологичен и фолклорен модел за света, в които се изучават предимно митове, легенди и народни приказки. Изучават се още народни песни, откъси от романи и стихотворения като “Хайдути” на Христо Ботев.

Според препоръчителното разпределение на часовете 37% са за нови знания, 44% за упражнения, 6% за преговор, 6% за обобщение и 7% за контролни и класни работи.

Обикновени и десетични дроби

по математика, придобиват

дигитални компетентности

П о математика се изучават обикновени и десетични дроби, признаци за делимост на 9 и 10. Темата “Геометрични фигури и тела” се разделя в две нови теми - “Основни геометрични фигури” и “Геометрични тела”. В края на обучението учениците трябва да могат да сравняват дробни числа и да извършват действията събиране, изваждане, умножение и деление с тях, да

познават основните

равнинни геометрични фигури,

някои техни свойства и признаци и да умеят да ги прилагат. Да знаят връзките между кратни и производни на мерните единици. Учениците трябва да умеят още да обосновават решенията си, да правят изводи, да извличат информация от текст, графика, таблица или диаграма.

Включени са и практически дейности, които могат да се реализират в класната стая - измервания върху предмети или модели с форма на изучаваните фигури и тела, което доизгражда математическата компетентност и развива ключовите компетентности инициативност и предприемчивост.

Важно място в практическите дейности заема използването на информационни технологии за демонстрация на геометрични фигури като правоъгълен паралелепипед и куб, което спомага за придобиване на дигитална компетентност.

Основните теми в програмата по информационни технологии са:

4Компютърна система и информационните технологии;

4 Интернет;

4 Звук и видеоинформация;

4 Създаване и обработка на графично изображение;

4 Компютърна текстообработка;

4 Обработка на таблични данни;

4Компютърна презентация.

В 5-и клас се придобиват систематизирани знания и умения за информационните технологии и компонентите на компютърната система, формират се нови знания и умения за търсене на информация по дадена тема в интернет и

безопасно ползване на

услугата електронна поща,

създаване и формиране на текст на ниво символи и абзац.

Петокласниците трябва да умеят да описват понятията софтуер, хардуер и компютърна система.

Трябва още да се научат да се придвижват в уеб пространството, като използват хипервръзки.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

ЦСКА 1948 ще доиграе сезона във Втора лига и най-вероятно ще приключи съществуването си. Това разкри "Спортал". На проведеното събрание на клубните акционери е станало ясно, че перспективите пред "червените" не са добри. Футболистите ще завършат сезона. След това ще има нова сбирка, за да се реши окончателната съдба на клуба.

Димитър Бербатов не би се кандидатирал да управлява българския футбол, ако не е напълно готов за това. "Имам много амбиции, свързани с различни неща - каза той пред NOVA. - Да ръководиш целия футбол наистина трябва да си много готов. Да знаеш къде отиваш, как ще действаш, хората, с които ще работиш, защото не може да си сам. Да имаш съмишленици.

Жена е новият изпълнителен директор на Висшата лига. Сузана Динидж ще застане на поста от началото 2019-а. Тя ще замени Ричард Скъдамор, който бе начело на Премиършип 19 години. Динидж се превръща в първата жена, която заема толкова важен ръководен пост във футбола. Това на практика я превръща в най-могъщата жена във футбола и в британския спорт.