Забраняват острите завои по шосетата

https://www.24chasa.bg/novini/article/7037639 www.24chasa.bg
В понеделник започна ремонтът на пътната настилка на участъка край Своге, включително и в този на катастрофакат, при която загинаха 17 човека. Преасфалтирането трябва да започне в сряда.

Скоростта на движение ще зависи от вида на терена, на магистрали може да се ограничи и до 100 км в час

При строежа на нови шосета да не се допуска те да имат завои от 90 градуса. Това предвижда наредба за проектирането на пътища, изготвена от министерството на регионалното развитие. Изключение може да се допусне, само ако теренът не позволява направата на път без остри завои.

Когато се проектират пътищата, ще се прави анализ на интензивността на трафика, който се очаква през следващите 30 години.

Според наредбата ще има по-голяма свобода при определянето на проектна скорост. Това е максималната

безопасна за

автомобил при

мокра и чиста

настилка

в най-трудните участъци.

Ако например магистрала минава през равнина, скоростта е 140 км/ч, при планински участъци - 130 км, през хълмисти - 120 км/ч, а през тежък терен - 100 км. Такива са параметрите и за скоростните шосета. Затягат се изискванията за осигуряване на отводняването, за да не се получава т.нар. аквапланинг - няма да се правят пътища с обратен напречен наклон. Изключения се допускат само в случаите, когато няма друг начин за отводняване. Въвеждат се и изисквания с минимална дължина на правите отсечки. Минимум 115 м е тя например за първокласните шосета. Ня тях трябва да се осигурява и 625 м видимост за изпреварване.

В наредбата са

предвидени

площадки

за отдих,

които трябва да са на всеки 40-50 км двустранно, ако включват търговски обекти. Ако са само за почивка, ще са на 15-20 км. Предвиждат се и площадки за центрове за управление на движението.

Наредбата се работи от повече от две години и половина, съобщи регионалният министър Николай Нанков. Той е подписал за обнародването ѝ на 23 август - няколко дни преди инцидента край Своге, в който загинаха 17 души.

В документа има над 20 нови текста, свързани с пътната безопасност.

“Пътищата в България доскоро се проектираха по съветски модел. Наредбата не беше променяна повече от 30 години. Сега ще се работи по немски модел, с всички съвременни изисквания за пътна безопасност”, посочи Нанков.

Увеличават се гаранционните срокове за строителство и ремонт на пътища, предвиждат промени в друга наредба - за експлоатация на строежите в България. В момента минималните за магистралите са 5 г. С измененията се вдигат на 7 г. и ще важат и за скоростни пътища.

За тези от първи, втори и трети клас сега гаранцията е 3 г., а проектът предвижда да се вдигне на 5. За третокласните пътища се въвежда 4-годишен гаранционен срок.

12 години ще е

гаранцията за

мостове, тунели

и други съоръжения при ново строителство, а при основен ремонт - 6 години. Тя е удължена с по две години. За нови железопътни линии от 10 години срокът се вдига на 13, а за ремонт - от 8 на 10 г. За съоръженията става 12 и 8 съответно за нови и за рехабилитирани. Досега срокове не бяха изрично записани в наредбата. Отговорност за самолетни писти ще се носи до 13 години, откакто са построени, а за ремонта им - до 10 години.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Шеметна вакханалия спретна Криско по време на турнето си в САЩ в помещение, приличащо на изоставен склад за зеленчуци. Изявата му в Лас Вегас се превърна в диво парти с полуголи почерпени мъже, бесни чалга хитове и буря от летящи салфетки, разказаха пред "България Днес" свидетели на щурата забава. Присъстващи на представлението го оприличават

Николета Лозанова варди тузарския си джип от паяци, докато шофьорът й търчи по задачи в центъра на София, видя "България Днес". Решила да спести някой лев от такса за синя зона, Николета не мръдна от автомобила. Докато бдително оглеждаше за служители на общината, тя бясно въртеше телефонни разговори, които, видно от усмивката й,

Беше отличник и хубав младеж  КОЙ Е ТОЙ Цонко Филипов е роден през 1927 г. в Ново село (Видинско). Бил е спортист и има зад гърба си 40-годишна учителска кариера. Преподавал е по физика и математика, а по-късно и физическа култура. Заради геройска постъпка през далечната 1944 г., в която спасява двама давещи се войници в Дунав,