От транспортния бранш подкрепиха подалия оставка Московски (Обновена)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7049090 www.24chasa.bg
Снимка: Архив

Браншовите сдружения са обединени с искане за спиране на предварителното изпълнение на Наредбата за продуктовите такси до отпадане на неприемливите текстове. Това обявиха на пресконференция в БТА днес техни представители, сред които Йордан Арабаджиев - изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи /СМП/, Илиян Филипов - председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт /БАСАТ/, Миролюб Столарски - зам.- председател на БАСАТ, Васил Пиронков - председател на Асоциацията на автобусните превозвачи, Христо Христов - председател на Асоциацията на вносителите на автомобили и други.

Мотивите за искането са заради настъпили неоправдани и големи щети за транспортния сектор. Те са в резултат на промени в наредбата от 16 юли т.г., с които бяха въведени за първи път нова продуктова такса за камиони и автобусите /автомобили за превоз на товари над 3,5 тона и автобуси за превоз на повече от 8 пътници/, платима при тяхната регистрация. Наложените в наредбата такси са в размер на 938 лв. за нови превозни средства и 2325 лв. за тези втора употреба.

Йордан Арабаджиев съобщи, че Съюзът на международните превозвачи вече е внесъл във Върховния административен съд /ВАС/ жалба с искане за отмяна на некоректните текстове. Предвид настъпващите големи и необратими загуби за сектора обаче, от бранша настояват и за спиране на изпълнението и събирането на налозите до произнасяне на съда.

За по-малко от месец след влизане в сила на новия налог, само превозвачи от СМП са платили над 80 000 лв. такси по новата наредба. Прогнозните очаквания на базите на регистрации от минали години за целия автомобилен и автобусен сектор очакванията са тези загуби да достигнат между 10 и 12 млн. лв. годишно, обявиха превозвачите.

Философията на продуктовата такса е да се събира за управление на опасни отпадъци чрез рециклиране, а новите камиони и автобуси не са отпадък, а дълготрайна инвестиция с дългосрочна употреба за търговски цели, обясниха от бранша. Според тях Наредбата въвежда порочна практика да се плаща за услуги, които не се извършват на територията на страната и акумулира средства, които няма да се използват по предназначение, което пък противоречи на европейска директива в сектора, според която тези такси са платими от производителите на МПС-та. Новите превозни средства се закупуват предимно с лизингови схеми, които предвиждат и обратно изкупуване от производителя, което е допълнително основание да се счита, че те няма и не могат да бъдат рециклирани в България.

Още по-големи са очакваните щети за автобусния бранш, където освен с новите продуктови такси, бе въведено и задължително изискване за оборудване с пътнически колани. Това ще наложи подмяна на част от автопарка, като към цената на закупените нови возила ще се добавя и продуктовата такса, посочи Васил Пиронков. Той настоя за преразглеждане на изискването, като контролът и санкциите да са насочени персонално към пътниците - нарушители, а не към собственика на фирмата превозвач, ако същата е спазила предписанията.

От сектора се надяват на диалог с МОСВ и действия от тяхна страна за промяна на собствената им Наредба за продуктовите такси и преосмисляне на заложените принципи. Превозвачите напомнят, че загубите, които се очаква да генерират от новия налог, ощетяват компаниите по отношение на средствата им за развитие и социалната политика.

Представители на транспортният бранш в страната единодушно и категорично изразиха подкрепата си за подалия оставка министър Ивайло Московски. Днес те му благодариха за диалогичността и всичко направено за бранша в продължение на 10 години. Превозвачите подчертаха приноса на министър Московски за защита на българския интерес в транспорта чрез постигнатите резултати в преговорите по Мобилен пакет 1 и 2, за пътната безопасност в страната, реформата в сектора на автошколите и шофьорските изпити, на пунктовете за технически прегледи и положените основи за регламентиране на сервизната дейност и изваждане на сивия сектор от него. "Там, където той бръкна /в "Автомобилна администрация"/, никой до сега не го беше правил", посочи Илиян Филипов - председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт /БАСАТ/.

От бранша пожелаха на новия министър на транспорта да бъде достоен заместник на Ивайло Московски и последователен в политиката на безкомпромисност към корупцията и спазването на европейските норми в транспорта.

Към премиера Борисов те отправиха апел "да спре да се съобразява с хора, които злоупотребяват с доверието на обществото", визирайки Николай Колев - Босия. Те отправиха също така апел и към МВР да изнесе информация за това дали е истина, че на Босия два пъти му е отнемана шофьорската книжка - за употреба на алкохол и натрупване на точки в контролния талон."Не може така да се очерня името на човек, дал 10 години от живота си за разрешаване на проблемите в българския транспорт", заяви зам.-председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт /БАСАТ/ Миролюб Столарски.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Ашли Коул се оказа в твърде неприятна ситуация на светско събитие. Бившият английски национал бе гост на представянето на нова модна марка. Той бе придружен от приятелката си Шарън Кану. За негова неприятна изненада на масата им бе настанена плейбойката Мелиса Хоу. Именно тя е една от причините за развода на Коул с певицата Черил Туиди.

Бившият футболен мениджър Хари Реднап счупи телевизионен рекорд. Той влезе в новия сезон на риалити предаването "Аз съм знаменитост". В него известни личности оцеляват в джунглата. За участието си Реднап получи хонорар от 500 000 паунда от продуцентите. Това е най-високата сума, която е давана в историята на предаването.

Нападателят на "Ливърпул" Даниел Стъридж е заплашен с изхвърляне от футбола! Звездата на "червените" е обвинен от Английската футболна асоциация в нарушаване на правилата относно залагания на мачове. Стъридж е разследван в продължение на 8 месеца. Обвинението е за периода през януари 2018 г., когато той преминава под наем в "Уест Бромич".