Открития по генетика и анестезия спечелиха награда "Ласкер"

https://www.24chasa.bg/novini/article/7052928 www.24chasa.bg
Снимкa: Pixabay

Шотландски ветеринарен лекар, двама учени, установили значимостта на хистона, и биоложка, поддържаща младите жени в науката, спечелиха престижната американска награда "Ласкер" за биомедицински изследвания, съобщи в. "Ню Йорк таймс".

Британският ветеринарен лекар Джон Глен спечели наградата "Ласкер" за разработването на пропофола - най-широко използвана упойка в света, променила хирургията. Той е едва вторият ветеринар, спечелил наградата, предава БТА.

Д-р Глен дълго време преподава анестезия във ветеринарния факултет на университета на Глазгоу, след което започва работа в компанията "Ай Си Ай фармасютикълс", придобита по-късно от "Астра Зенека". Там започва да разработва препарати за хора и след 12 годишна работа той и колегите му установяват, че съществуващото съединение пропофол действа не по-зле от тогава използваната упойка тиопентон, без тежките ефекти от нея.

Пропофолът позволява да се увеличи рязко броят на операциите, при които пациентите не остават в болница, защото бързо се възстановяват.

Д-р Дейвид Елис от университета "Рокфелер" и д-р Майкъл Грунстайн от университета на Калифорния печелят наградата за фундаментални изследвания за установяването на значимостта на хистоните - протеините в хромозомите, в които са опаковани нишките ДНК. Двамата учени установяват, че хистоните играят ключова роля за включването и изключването на гените, което позволява на всяка клетка да върши работата си. Грешките в този процес причиняват рак. Двамата работят поотделно, като д-р Грунстайн се занимава с генетика, а д-р Елис - с биохимическите процеси.

Д-р Джоан Аргецингър Стайц от университета Йейл печели наградата за специални постижения в медицинската наука и заслуги към обществото. Тя е активистка, подкрепяща жените в науката. Сред откритията й са малки частици, съставени от молекули РНК и протеини, известни като ядрени рибонуклеопротеини, които срязват транспортната РНК на парчета, някои от които след това се снаждат. Този процес е много важен за образуването на протеини от гени. Откритието води до създаване на нова изследователска област в клетъчната биология.

Наградите "Ласкер" се присъждат от 1945 г. от фондацията "Албърт и Мери Ласкер". Паричната им равностойност е 250 000 долара за всяка от категориите. Наричат ги "американски нобели", защото 87 от лауреатите им са спечелили Нобелова награда.

Селекционерът Димитър Пенев и няколко човека от делегацията на България се почерпили с вино за $169 бутилката след победата на България над Франция с 2:1 на "Парк де Пренс". Това разкри пред колекционерското издание "Господ е българин" коментаторът Петър Василев. Президентът на БФС Валентин Михов организирал специална вечеря по повод успеха в

В турска болница е приет Димитър Желязков, след като здравето му сериозно се е влошило, научи "България Днес". Хоспитализирането на Митьо Очите се оказва основната спънка за връщането му в България, разкриват негови приближени. Несебърският Ал Капоне бе заловен край тузарски хотел в Истанбул в началото на август.

Има диплома Оперната певица лекува с космическа енергия Оперната певица Весела Нейнски владее техниките на хипнозата, научи "България Днес". Участничката във "ВИП брадър" е сертифициран терапевт от Българската асоциация по хипноза и хипнотерапия, показа проверка на вестника. Самата Нейнски признава, че е вкарвала много хора в транс.