Открития по генетика и анестезия спечелиха награда "Ласкер"

https://www.24chasa.bg/novini/article/7052928 www.24chasa.bg
Снимкa: Pixabay

Шотландски ветеринарен лекар, двама учени, установили значимостта на хистона, и биоложка, поддържаща младите жени в науката, спечелиха престижната американска награда "Ласкер" за биомедицински изследвания, съобщи в. "Ню Йорк таймс".

Британският ветеринарен лекар Джон Глен спечели наградата "Ласкер" за разработването на пропофола - най-широко използвана упойка в света, променила хирургията. Той е едва вторият ветеринар, спечелил наградата, предава БТА.

Д-р Глен дълго време преподава анестезия във ветеринарния факултет на университета на Глазгоу, след което започва работа в компанията "Ай Си Ай фармасютикълс", придобита по-късно от "Астра Зенека". Там започва да разработва препарати за хора и след 12 годишна работа той и колегите му установяват, че съществуващото съединение пропофол действа не по-зле от тогава използваната упойка тиопентон, без тежките ефекти от нея.

Пропофолът позволява да се увеличи рязко броят на операциите, при които пациентите не остават в болница, защото бързо се възстановяват.

Д-р Дейвид Елис от университета "Рокфелер" и д-р Майкъл Грунстайн от университета на Калифорния печелят наградата за фундаментални изследвания за установяването на значимостта на хистоните - протеините в хромозомите, в които са опаковани нишките ДНК. Двамата учени установяват, че хистоните играят ключова роля за включването и изключването на гените, което позволява на всяка клетка да върши работата си. Грешките в този процес причиняват рак. Двамата работят поотделно, като д-р Грунстайн се занимава с генетика, а д-р Елис - с биохимическите процеси.

Д-р Джоан Аргецингър Стайц от университета Йейл печели наградата за специални постижения в медицинската наука и заслуги към обществото. Тя е активистка, подкрепяща жените в науката. Сред откритията й са малки частици, съставени от молекули РНК и протеини, известни като ядрени рибонуклеопротеини, които срязват транспортната РНК на парчета, някои от които след това се снаждат. Този процес е много важен за образуването на протеини от гени. Откритието води до създаване на нова изследователска област в клетъчната биология.

Наградите "Ласкер" се присъждат от 1945 г. от фондацията "Албърт и Мери Ласкер". Паричната им равностойност е 250 000 долара за всяка от категориите. Наричат ги "американски нобели", защото 87 от лауреатите им са спечелили Нобелова награда.

Един от новите играчи на "Ботев" (Пд) Лазар Марин ще пропусне мача с "Лудогорец". Двубоят е от 15,00 ч. в Разград. Защитникът е с контузия от мача със "Славия" (2:0). Той е с пукната кост на предмишницата. Лечението на травмата ще отнеме повече от седмица и бекът ще пропусне следващите две срещи на "канарчетата".

Самюел Умтити се завръща в редиците на "Барселона" за битката с "Олимпик". Френският защитник изненадващо попадна в групата на старши треньора Ернесто Валверде за гостуването в Лион. 25-годишният футболист не е играл от близо 3 месеца, след като получи контузия в лявото коляно. Все още не е ясно дали ще се рискува с неговото включване като титуляр

Арабският принц Мохамед бин Салман няма да купува "Манчестър Юнайтед". От кралския двор категорично отрекоха появилите се информации. През уикенда на Острова гръмнаха, че престолонаследникът в богатата на петрол Саудитска Арабия е готов да плати 3,8 млрд. паунда за 100% от акциите на "червените дяволи".