- 44% от часовете по литература са за нови знания
- Учат “Дядо Горио” и “Евгений Онегин”
“Евгений Онегин” на Пушкин, “Дядо Горио” на Балзак и “Пътешествията на Гъливер” на Джонатан Суифт са част от произведенията, които ще изучават през тази учебна година деветокласниците. Те са от випуск, който
ще учи по изцяло
нови програми
и нови учебници, обясниха от министерството на образованието.
Специфичното и за двата компонента - български език и литература, е, че продължава обвързаността с учебната програма за 8-и клас. И двете програми са част от програмите, които са осмислени за първия гимназиален етап, обясни експертът по литература Александър Трингов.
По литература
продължава
обучението по
хронологичния
принцип,
характерен за 8-и, 9-и и 10-и клас. След Античността, Средновековието и Ренесанса в 9-и клас се включват Просвещението, романтизмът и модерността със знакови произведения или части от творби. Разглежда се и българската литература в контекста на Българското възраждане.
Още в началото на учебната година 9-класниците ще се запознаят със значението на Просвещението, както и отличителните му светогледни идеи. Първата творба в програмата е “Пътешествията на Гъливер”. Учениците
ще тълкуват
изучените
откъси
според жанровите и културноисторическите характеристики на произведението.
“Дон Жуан” и “Евгений Онегин” са творбите по темата романтизъм. Характерните черти на реализма пък ще различават в романа “Дядо Горио”, както и в “Мадам Бовари” на Флобер. За символизма са подбрани творбите “Сплин” на Бодлер и “Есенна песен” на Пол Верлен. Няколко са творбите, които представят Българското възраждане - “История славянобългарска” на Паисий Хилендарски и “Изворът на Белоногата” на Пенчо Славейков, както и Ботевото творчество. Учителят по преценка може да подбере и други произведения.
В часовете за развиване на комуникативните компетентности се предвиждат няколко часа върху изученото в 8-и клас есе по морален проблем, както и върху резюме на съдържанието на изучен повествователен текст.
Според препоръчителното разпределение на часовете в компонента “литература” за нови знания са 44%, за упражнения - 33%, за преговор - 6%, за обобщение - 6%, за контрол и оценка - 11%.
В частта “български език” продължава придобиването на компетентности относно особеностите на стиловете -
научен,
официално
делови и
публицистичен,
обясни Александър Трингов.
От темите, които са за развиване на комуникативните компетентности, са заложени тези, които пряко кореспондират с необходимите умения за живота - писане на резюме, заявление, делово писмо и CV.
9-класниците трябва да умеят да подбират необходимите факти съобразно целта на създаване на автобиографията, както и да се съобразят с изискванията на графичното и структурното оформяне. Естествено, във всеки жанр трябва да използват изучените книжовни езикови правила.
Сред новите понятия, които ще придобият 9-класниците, са перифраза, номинативна верига, научна статия, постановление, правилник, историзми, неологизми вулгаризми, евфемизми, пароними.
38% от часовете са предвидени за нови знания. За упражнения ще отидат 39%, за преговор - 6%, за обобщение - 6%, а за контрол и оценка - 11%.
Периодът, който изучават 9-класниците в общообразователната подготовка по история и цивилизации, е от навечерието на Първата световна война до началото на XXI век.
Едновременно с представянето на значимите политически, стопански, социални и културни процеси на Балканите, в Европа и в света, съществено място е отделено на превратностите на българското историческо развитие през XX век и на мястото на България в съвременния свят. Според авторите на програмата по история така се утвърждава съзнанието за гражданска и национална идентичност и се формира уважение към демократичните ценности на обществото.
Сред понятията, с които ще се запознаят учениците, са болшевизъм, националсоциализъм, авторитаризъм, диктатура, пацифизъм, изолационизъм, студена война, желязна завеса и нежна революция.
Разпознават джаз, поп и рок
9-класниците трябва да се научат да разпознават основни стилове и представители в джаза, поп и рок музиката. Сред задачите им в програмата по музика са също да откриват български ритми и мелодии в глобалния музикален поток и да знаят за приноса на български музиканти за развитието на тенденцията Word Music.
Учениците, които завършват 9-и клас, вече със сигурност ще знаят за големите български композитови Панчо Владигеров, Петко Стайнов, Димитър Ненов, Любомир Пипков, Марин Големинов, Филип Кутев и Красимир Кюркчийски.