Ще следят и курсовете за шофьори с камери (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7082692 www.24chasa.bg
Матю Болдуин, Росен Желязков и Младен Маринов (от лявно на дясно) по време на конференцията в НДК. СНИМКА: БЛАГОЙ КИРИЛОВ

95% от катастрофите са по вина на водачите. Младен Маринов: Агресията на пътя е заразна. Държавата и гражданите трябва да се справим заедно

Изпитът за шофьорска книжка да е само със специални държавни автомобили, кормуването по време на курса да се следи с електронна система, както и да се засили контролът над тези, които изпитват - това са част от идеите, които сподели във вторник транспортният министър Росен Желязков на конференция, организирана от МВР и Европейската харта за пътна безопасност. Според министъра така няма да има фиктивни курсове и изпити, а шофьорите ще излизат на пътя подготвени.

“96% от катастрофите в страната са заради човешки грешки, 95% по вина на шофьорите. По-голяма част от тях може да не се случват. Агресивното поведение на пътя е заразно. Държавните институции не могат да се справят сами, затова е нужно участието и на гражданското общество в каузата да намалим жертвите по пътя. Този проблем се използва за политика, което е ненужно”, каза вътрешнит министър Младен Маринов. 

Той посочи, че от началото на годината при катастрофи са загинали 24 деца - един учебен клас. Тревожните тенденции са, че загиват ученици, млади хора и все повече на възраст над 64 г. Ще се прави и нова стратегия за пътна безопасност за периода 2021-2030 г. Старата, която е от 2010 до 2020 г., предвиждаше намалявяне на убитите при катастрофи на 388 в края на периода.

“Все още сме далеч от тези цифри, макар и в последните години жертвите да намаляват. Необходимо е изграждане на транспортна система, която ще препятства грешките на шофьорите”, каза министър Маринов. На срещата си с европейския координатор Матю Болдуин МВР шефът е посочил, че до 12 декември ще внесе в правителството конкретни мерки за подобряване на безопасността на движението до 2020 г. Повече камери за скорост и инфраструктурни решения ще бъдат част от тях.

“По-сигурни автомобили и пътища и използване на предпазни средства са водещите направления в работата на ЕК”, заявил Болдуин.

“Хората повтарят едни и същи грешки на пътя въпреки стратегията от 2011 г. Там се предвиждаше увеличаване на глобите и превенция, но това явно не е достатъчно. Новата стратегия трябва да повлияе върху поведението на участниците в движението, безопасност на пътната инфраструктура, техническата изправност на автомобилите и подготовката на шофьорите”, заяви и транспортният министър Росен Желязков.

Той каза, че още има опити за кандидати за шофьорски книжки с фалшиви лични карти, което няма да се случва, след като се свържат системите на автомобилната администрация и МВР. Контролът върху практическите изпити обаче ще е акцент в мерките на транспортното министерство срещу войната по пътищата.

Обмисля се обучението и изпитите отново да се върнат на полигон, както и маршрутите да се задават от система на случаен принцип за всеки кандидат. Сега има съмнения, че за някои се избират по-лесни, за да могат да вземат изпита без проблеми. Ще има и звена, които ще контролират и оценяват работата на тези, които изпитват кандидатите. Има идея да се намали броят на въпросите на теория и да се въведе втора част на изпита с видеоказуси. При тях ще се следи реакцията на изпитваните в различни ситуации.

Законодателни промени предвиждат автосервизите да дават 6 месеца гаранция за ремонтите и да се следи произходът на частите.

Предвидено е заснемане на показанията на километража и съхранение на изображението при годишен технически преглед. В стикерите ще бъде внедрен чип за дистанционно четене на данните, като те ще бъдат с различни цветове и ще показват нивото на замърсяване от автомобилите.

Министър Желязков още веднъж посочи, че контролната дейност на автомобилната администрация ще бъде прехвърлена към МВР с предложение за промяна в законите.

54 часа по пътна безопасност в училище

56 часа на година по пътна безопасност предвижда нова учебна програма на министерството на образованието, каза по време на конференцията зам.-министърът Таня Михайлова. Освен това ситуации от движението по пътищата ще се разиграват и в детските градини.

“Трябва да направим пътищата по-сигурни. Никой не иска да има празна класна стая или сълзи в очите на дете, което е загубило родителите си”, каза Таня Михайлова. И сега министерството е партньор с МВР, Българския червен кръст и Съюза на автомобилистите в много инициативи и кампании. На техни експерти министерството ще разчита за обучението по пътна безопасност в училище. Занятията ще се провеждат в часа на класния от 1-и до 12-и клас.

“8 години от живота ни минават на пътя. Той трябва да бъде като наш дом”, каза инж. Алекси Кесяков, секретар на комисията по пътна безопасност към МВР, който е дългогодишен радетел на идеята за въвеждане на задължително обучение на децата в училищата.

Нова наредба ще осигурява качество при проектиране на пътища и контрол

Високи стандарти при проектирането на пътната инфраструктура се въвеждат с нова наредба на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, каза на форума зам.-министър Малина Крумова. “Целта е да се гарантира безопасна среда, за да може при грешка на водача да няма нараняване”, каза Крумова.

Наредбата към Закона за пътищата ще повиши качеството при строителството и поддръжката на шосетата, както и контрола върху фирмите изпълнители на обществени поръчки. Темата става актуална, след като автобус падна в пропаст край Своге и загинаха 18 души.

С документа се въвеждат норми за безопасно преминаване от кръстовища към пътни участъци, нови изисквания за отводняване и други. Изискванията са съобразени и отговарят на европейските директиви.

Толсистемата пък ще осигури пари за ремонт и поддръжка на пътищата, защитни съоръжения по тях, маркировка.

“От нас зависи дали по ремонтирания път ще караме със съобразена скорост", каза още Крумова. 

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Надя Панкова Използването на дезинфектанти по време на коронаистерията е намалило с 50% проявите на други заразни болести извън COVID-19. Това обяви вчера доц. д-р Ангел Кунчев на първия уебинар, организиран по темата коронавирус съвместно с Националната пациентска организация и БЧК. "Докато няма лекарство или ваксина

С маска от собствената си кола излиза бившата депутатка от НДСВ Антония Първанова, видя зоркото око на "България Днес". За да свърши свои делови ангажименти, тя залага на лятна визия. Въпреки критиките, които имаше към мерките заради вируса, Първанова стриктно ги спазва. СНИМКИ: "България

Нищожен шанс да си събере глобите от близо 40 млн. лева заради аферата с "Мини Бобов дол" има държавата, показа проверка на "България Днес". С решение на спецализирания наказателен съд огромните санкции трябва да се платят от бившия министър на икономиката и енергетиката Румен Овчеров и ексшефа на държавните мини Пламен Евтимов