Рекорд при сделка! 18 кандидата за летището в София

https://www.24chasa.bg/novini/article/7084821 www.24chasa.bg
Сред основните условия за концесията на летище София са първоначално плащане от 550 млн. лв., 1,408 млрд. лв. за държавата за срок от 35 г., инвестиции за 600 млн. евро и построяване на трети терминал.

Министър Росен Желязков удължи срока за подаване на офертите с месец

Сделката за софийското летище е на път да се окаже рекордна като интерес в съвременната икономическа история на България.

18 компании са кандидати за концесията, научи “24 часа” от отлично информирани източници. Компаниите са оператори на големи летища, инвестиционни фондове и банки.

Днес публично обяви интереса си “Манчестър еърпорт груп”, която управлява три от основните летища във Великобритания - в Манчестър и две в Лондон. Намерението на групата е да участва в консорциум с китайската държавна компания BCEG, която е в световните топ 250 на строителните компании.

Сред кандидатите е испанската “Феровиал”, която притежава дялове от “Хийтроу еърпорт холдингс”. От месец се коментира, че и операторът на летището в Дъблин е сред кандидатите.

След като френската “Венси” взе на концесия летището в Белград, а аеропортът в Загреб е на друга голяма френска компания - “Буиг”, се смяташе, че интересът от тази държава към българската процедура няма да е голям. Оказва се обаче, че три френски компании са кандидат-концесионери. Едната е “Буиг”, освен нея интерес проявявали и Groupe ADP (собственост на Aeroports de Paris). Тя притежава 26 летища, сред тях парижките - “Шарл дьо Гол”, “Орли” и “Буве”. Говори се и за трета френска фирма, по-скоро това е фонд с държавно участие.

Силно е и германското присъствие. Освен “Фрапорт”, която държи концесията на летищата Варна и Бургас, се спрягат и още две компании. Едната е оператор на летището в Мюнхен и за нея се говори още от предишната процедура. Третият немски кандидат е “Авия алианс”, която държи летищата в Дюселдорф, Дортмунд и Бремен.

За разлика от предишната процедура в тази не участват турски компании. Но гръцката “Терна”, която строи жп участък в България, има интерес и щяла да участва с авиооператор и с инвестиционен фонд. Очаквали се кандидати и от Италия.

Имало интерес и от индийци и южнокорейци. Има заявки също от китайски фирми и компании от Хонконг и Сингапур, но това са инвестиционни фондове, казват запознати.

Очаква се част от кандидатите да влязат в консорциуми, има и банки, които са заявили, че са готови да финансират сделката. Това са Ситибанк, ING, ЕБВР и Световната банка, която е консултант по концесията.

Някои от кандидатите настояват за удължаване на срока за подаване на оферти. В сряда вечерта от министерството на транспорта съобщиха, че министър Росен Желязков е удължил с месец срока за подаване на заявления и оферти. Така той става 22 ноември 2018 г. Обявлението е изпратено за публикуване в “Официален вестник на ЕС”.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Тервел Пулев отиде на футболен мач, видя зоркото око на "България Днес". Като част от публиката, боксьорът нямаше как да остане незабелязан и голяма част от времето прекара в раздаване на автографи и снимки на екзалтирани фенове. След края на мача, който не успя да проследи качествено, той си тръгна от скамейките заедно със съпругата си Диана

Вталена и освежена изглежда Карина Караньотова, забеляза "България Днес". Репортерката в БНТ 2, която стана майка преди 5 години на малкия Иво, показа стегната фигура край работното място. Журналистката май е прежалила неприятната случка от лятото, когато сподели, че са й откраднали портмоне с 350 лв. от плажна маса на родното Черноморие

На плаж се отдаде в последните септемврийски дни най-бързата бяла жена на света Ивет Лалова. Тя показа, че лятото за нея изобщо не е свършило. Българската спринтьорка се разхвърля по бански и забегна по Средиземноморието, за да събира слънчеви лъчи. Ивет е в компанията на своя съпруг Симоне Колио, с когото са отседнали в усамотена вила на брега