По 2 произшествия стават на месец, за 4 г. убитите са 15
Бариерите на жп прелезите ще се поставят отново при модернизацията на съоръженията, за да се намалят катастрофите, съобщиха от Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ). Причината е, че сега хората не чували и не виждали, че има червен сигнал и преминаването е забранено.
Психологическата нагласа за прелезите е да има бариера, въпреки че на кръстовище при червен светофар шофьорите не минават, казва главният ревизор на НКЖИ Бисер Минчев.
Често кметове на населени места казвали, че прелезът не е охраняем, тъй като няма бариера. И в Европа тенденцията била да се връщат заради това, че все по-често се шофира със слушалки - слуша се музика или се говори по телефона.
На 757 места в
България се
пресичат
железопътни
линии и пътища
От тях 247 са с бариери - електрически и автоматични. Други 272 нямат, но са оборудвани със сигнализация - светлинна и звукова. 148 се водят неохраняеми, сигнализирани са с пътни знаци и на тях има най-малко произшествия.
90 прелеза са с ръчни бариери и ги спуска пазач. При тях чакането е най-голямо - 10-12 минути. За останалите е нужно да се стои на място 3-4 минути, докато мине влакът.
Когато влак наближи прелез, се задейства датчик, а бяла мигаща светлина показва на машиниста, че може да премине.
Ако тази светлина не работи, означава, че бариерата или сигнализацията не функционират. Тогава влакът намалява скоростта си до 15 км в час пред прелеза, а машинистът има готовност да удари спирачките веднага щом забележи препятствие на линиите.
Най-чистият вариант е влакове и автомобили да не се срещат, казват от НКЖИ. При строителството на новите линии, като тази от Пловдив до Бургас, се предвиждат надзели и пасарелки за близо 100 млн. лв.
На завършените участъци от Пловдив до Свиленград това вече е факт.
Поставянето на
бариери
невинаги спира
нетърпеливите
шофьори,
а НКЖИ има десетки записи от камери за това. Наскоро сложили бариера на прелеза при плевенското с. Лесичери, защото хората се оплаквали, че не чуват и не виждат забранителния сигнал за преминаване. Инвестирани са 50 000 лв., а сега от записите се вижда как спуснатите бариери непрекъснато се заобикалят.
На прелеза при Бели извор пък тир отнесъл бариерата, но тя се заклещила между кабината и ремаркето. Камионът успял да се измъкне, без да има произшествие.
На година поне 20 са случаите на сблъсък на влак с автомобили. Загиналите за последните 4 г. са 15 души, ранените са 32-ма, казва Минчев.
И дава пример, че товарен влак е с тегло 1100-1200 тона, пътнически е 500-600 тона, докато един тир е максимум 44 тона.
Пешеходците също имали ноу-хау за прелезите. На новопостроените участъци на линията при Пловдив например имало
изрязани
“вратички” в
шумозащитните
стени,
за да пресичат хората линията, без да заобикалят до надлеза.
Хит е видеозапис на човек, който влиза в асансьор при пасарелката Модър - Царевец с козичката си, за да отиде при брат си в другия край на селото.
Произшествията са разделени поравно - колкото при бариерите, толкова и когато свети червено и има звуков сигнал, който предупреждава за идването на влак.
Жалби блокират поръчката за нови влакове за 675 млн. лева
Китайската компания “Си Ар Ар Си Кингдао Сифианг Ко” (CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation) е внесла на 5 октомври жалба в КЗК с искане за спиране на търга за закупуване на 42 влака от “БДЖ - пътнически превози” за 675 млн. лв.
Мотивът на китайския производител на влакове е разяснение от дружеството от 25 септември по поръчката.
В него се задават въпроси за източниците на плащане на влаковете. Отговорът е, че дружеството има договор с държавата до края 2024 г. за обществен превоз на пътници и получава капиталов трансфер от 35 млн. лв. всяка година.
Така че възложителят разполага с тези пари, за да плаща за влаковете. Освен това Министерският съвет е осигурил 100 млн. лв. за новите влакове.
Друг въпрос е как ще се гарантира остатъкът от плащането след края на 2024 г., има и въпроси за договора, процеса на доставка и т.н.
Иска се потвърждение, че влаковете стават собственост на възложителя, когато се плати последната сума. Отговорът - когато се извърши доставката.
Освен китайците тази поръчка бе обжалвана в КЗК и от “Сименс” и “Шкода”, а от регулатора, чийто шеф е Юлия Ненкова, са образували производство.
Търгът бе обявен на 17 август със срок за оферти 12 октомври, който бе удължен с две седмици.