КФН: По-евтина застраховка с “Бонус-малус” за повечето шофьори

https://www.24chasa.bg/novini/article/7144387 www.24chasa.bg

Точки за риск ще има и за колата и за водача

С влизането в сила на системата “Бонус-малус”, повечето водачи ще плащат по-ниска цена на застраховката “Гражданска отговорност”, тъй като ще са в зоната с бонуси. Това показват изчисления на експертите от Комисията за финансов надзор.

Според статистиката на МВР повечето водачи са добри. Имало и такива, които са недисциплинирани и те ще бъдат с малус. Това означава, че те трябва да компенсират отстъпката за повечето хора, които ще се окажат на бонус. Това означавало предложеното разделение - до 25% отстъпка и до 400% оскъпяване.

“24 часа” се обърна към експертите на комисията с основни въпроси по предлаганата система. По-долу в текста са отговорите на регулатора.

- Защо системата се получи така, че е повече малус и малко бонус?

- Понятието има двойно значение на справедливост. т.е. всеки да получава според това, което е направил. Другият важен принцип, който е спазен, е осигуряване на финансова стабилност на компаниите.

Отстъпката, която ще се даде на добрите водачи, условно казано, ще бъде покрита от по- скъпите полици на “лошите”, и така, че това да не се отрази съществено на общото количество пари, които да бъдат събрани. Премията трябва да е достатъчна да гарантира разумна рентабилност на застрахователния бизнес, защото той е търговска дейност.

- Защо има клас за автомобил, за водач и за собственик? Когато се купува кола, какво оценка ще се получава - за водача или за автомобила?

- В момента цената на полицата се изчислява според кубатурата на колата. Това е същността на задължителната “Гражданска отговорност”. Колкото и да си говорим, че тя е за отговорността на водача, открай време тя е ориентирана към характеристиките на автомобила. Давате си номера на регистрационния талон, системата дърпа информация от системата на КАТ и на гаранционния фонд. Няма как да се направи плавен преход.

- Какво пречи да се направи този плавен преход и да бъде чиста - само за човек, а не за кола?

- Поне два европейски регламента ни казват, че “Гражданската отговорност” трябва да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. В т.ч. и да покрива щети, нанесени от лице, което няма книжка.

Затова не можем да направим системата чисто на човек. Ако беше така, трябваше всеки, който има книжка, да има застраховка, дори и без да има автомобил. Системата е съобразена с реалностите на нашия пазар. В Англия например в регистрационния талон са вписани хората, които могат да управляват един автомобил. Ако водачът е друг, лицето подлежи на наказание.

- Защо не се въведе това правило и у нас?

- Всички знаем, че много често в талона пише едно, автомобилът може да се управлява от друг. Този друг може да е дал пълномощно на трети и ние, правейки застраховката, трябва да отчитаме, че това е разрешено. В самата полица пише, че тя покрива отговорността на всекиго, който управлява даден автомобил. Той е материалният носител на полицата.

- Защо тогава се въвежда клас за водач, за собственик и за кола?

- Един водач може да няма автомобил и не е справедливо, ако направи нарушение с чужда кола, да му се размине. Ако карам служебен автомобил и правя нарушения, когато отида да си купя кола, системата ще ми каже в кой клас по риск ме поставя, според поведението ми на пътя. Това е допълнителен елемент, за да може да се хващат нарушения, направени преди това. Има много хора, които са без книжка, но причиняват инциденти. Такъв човек, като тръгне да си купува кола, ще плати по-висока цена за застраховката.

- На каква цена ще е полицата през 2020 г.?

- От момента на влизане на системата от 2019 г. всички ще са на базовия клас. След което с изтичане на първата година, ако нямат нарушения, получават отстъпка от 10%. Ако и втората година са изрядни - още 10%. Следващите години намалението става с по 1%. Повече от 25% отстъпка не може, защото ще застраши финансово системата. При леки нарушения след това водачът пак ще има отстъпка.

Започваме от базов клас, а в края на годината към него ще се отнема, или ще се дава, в зависимост от поведението на пътя. В следващите години ще се отчитат резултатите само за 12 месеца назад.

- Кой е определящ в цената - класът на колата, или на собственика?

- Когато съм собственик, най-простият казус е аз да си карам колата. Ако имам нарушения, те са едновременно мои и на колата. Ако двама съпрузи са вписани като съсобственици и съпругът има повече нарушения, а съпругата по-малко, при коригирането ще се вземат нарушенията на съпруга. Правилото е да се взема по-тежкия клас.

- Тази система не наказва ли втори път за едно и също нещо - нарушителите имат глоби или присъди, а с цената на полицата ще бъдат наказани повторно?

- Застрахователите санкционират, ако се носи по-висок риск. Единственото, което се забранява да се използва като критерий, е полът.

- Как е направена класификацията на нарушенията и малус точките, които те носят?

- Има леки нарушения, които са оставени само за административно наказание. Рискът е разпределен през основните нарушения на пътя - от превишението на скоростта, през тежките престъпления, при които е налице удар. Очевидно е, че рискът е по-голям, ако има употреба на алкохол, хулиганско поведение.

- Много критики отнесе смяната на собствеността и наказването за нарушения за предишния собственик?

- Единствената и най-важна цел бе да няма заобикаляне на системата. Ако недобросъвестен шофьор трупа нарушения, може да прехвърли колата на друг, но да продължи да я управлява. Ако малусът е прикрепен и към автомобила, няма да се заобикаля системата лесно.

И друго - може да окаже влияние на пазара на коли - когато една кола има много малус точки, ще стане непродаваема. Възможност да се следи малус точките има в Гаранционния фонд - там веднага може да се провери кола в кой клас е и да поиска съществена отстъпка, която да ми покрие загубите от по-скъпата полица.

- Няма ли да има  фиктивен износ и повторен внос на коли?

- При нов внос и първа регистрация колата ще бъда с нулевия клас. За да няма фиктивен износ и внос, е предвидено класът да се върже към номера на рамата на колата. Тогава, ако колата се изнесе и внесе повторно преди да са минали 10 г. системата ще разпознае колата и отива на малус.

- Как е решен казусът с фирмените коли?

- При фирмените коли се отчита само бонус малус на колата.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Бившият халф на "Левски" Дарко Тасевски ще се върне на "Герена" в неделя. Един от любимците на феновете ще изгледа на живо двубоя с "Ботев" (Вр) от Първа лига, научи "България днес". Тасевски и семейството му в момента са в България, след като първенството в Тайланд приключи. Договорът на халфа с клуба му изтече и в момента той е свободен агент.

Напрежение се появи между съотборниците в "Пари сен Жермен" Едисон Кавани и Неймар по време на мача между Бразилия и Уругвай. В края на мача Кавани фаулира бразилеца, който впоследствие отказа да приеме подадената ръка на уругваеца. "Това са неща, които се случват във футбола. Ние сме приятели, братя.

Отлично хрумване на Роналд Куман, написано на листче, е козът футболният отбор на Холандия да стигне до 2:2 срещу този на Германия, разкриват в Страната на лалетата. Само пет минути преди края на мача "оранжевите" губеха срещу Бундестима с 0:2, но успяха да стигнат до равенството. Това бе голямата сензация на вечерта в Лигата на нациите.